Hempularen, det är sant att det är strömmen som dödar, men det är kroppens resistans och spänningen som avgör vilken ström som går genom kroppen. Att ett bilbatteri kan leverera hundratals ampere betyder inte att det är den strömmen som går genom människans kropp, det blir istället bara några få milliampere och detta kan man räkna ut med hjälp av ohms lag I = U/R

Nu är inte kroppens resistans konstant, den varierar beroende på hur fuktig man är om fingrarna o.s.v. men jag tror att siffran normalt ligger runt 800 ohm. Den som är rädd för el löper därför större risk att skadas eftersom handsvett kommer som på beställning om man blir nervös. :)

Någon skatt behöver man inte betala på el som man producerar till sig själv. I så fall skulle det vara skatt på miniräknare och andra små prylar med inbyggda solceller. :)
 
En el-anläggning kan ju vara farlig på mer än ett sätt! Det är inte bara strömgenomgång man ska skydda person, husdjur och egendom mot utan även brand, värme, ljusbågar, batteriexplosion osv.
 
Jo, brand kan man orsaka även med klenspänning, men frågan var om man fick installera själv, eller inte. Jag får, även om jag inte har behörighet. :)
 
Mikael_L
Ja med dina 80-100 W är det absolut ingen tvekan, men om du skalar upp ditt vattenhjul några ggr så är åtminstånde elsäkerhetsverket av en annan åsikt. :(
 
Så länge jag inte säljer några vattenhjul kan jag inte göra en "Hannevind" och några sådana planer har jag inte. :)
 
Föreskrifts fråger tycker jag om. ;-) Så jag skriver säkert aker som andra har tagit upp redan men ändå

Det står i ELSÄK-FS 1996:2 4§
Vad som får utföras av annan än elinstallatör
"Utförande, ändring eller reparation av anlägging som ingår i skyddsklenspänningskrets med nominell spänning högst 50V, effekt högst 200VA och ström begränsad av säkring högst 10A eller annat överstömsskydd med motsavarnde skyddsverkan, dock inte inom explosionsfarliga rum"

så använder du ditt vattenhjul och din solfångare så har du en anlägning som avger ca 180W då har du snart nått 200VA gränsen.

och vi behöver inte blanda in kroppsresistanser och om folk är rädda eller inte
 
Låter som ett kul projekt du håller på mig. Synd att diskussionen hakat upp sig på vad man får och inte får göra.
Skulle själv kunna tänka mig att ha ett mindre vindkraftverk för att täcka en del av husbehovet. .
Man borde se över möjligheterna för abonenter att generera småskalig el främst för husbehov men där överskottet kan matas ut på nätet. Det finns säkert tusentals fastigheter med bäckar och åar med lite fallhöjd att utnyttja, vindpinande ställen som gjorda för en vindsnurra eller stora solbelysta takytor där man kunde montera lite solceller. Många bäckar små...
 
Mikael_L
Jack Of All Trades skrev:
Låter som ett kul projekt du håller på mig. Synd att diskussionen hakat upp sig på vad man får och inte får göra.
Skulle själv kunna tänka mig att ha ett mindre vindkraftverk för att täcka en del av husbehovet. .
Man borde se över möjligheterna för abonenter att generera småskalig el främst för husbehov men där överskottet kan matas ut på nätet. Det finns säkert tusentals fastigheter med bäckar och åar med lite fallhöjd att utnyttja, vindpinande ställen som gjorda för en vindsnurra eller stora solbelysta takytor där man kunde montera lite solceller. Många bäckar små...
Håller med dig på alla punkter.
 
Jag tycker oxå det är ett kul projekt, men det är viktigt att poängtera att det skall vara elsäkert oxå. Börjar man sammankoppla en massa produktionskällor så medför det även vissa risker.
Vi har ju sett hur snabba folk är på att visa hur snabba folk är att påstå att saker är farliga i andra trådar. Här fanns det plötsligt inga risker längre?!?
 
Superhäftiga grejer, jag är djupt impad, dessutom så tror jag att en villaägare som ska skarva en förlängningskabel med en bit högtalarkabel funnen i förrådet är farligare än Zigge, som verkar ha bra koll! Självklart är det noga med regler och förordningar, men här tycker jag fokus ska ligga på de inovativa idéer som i större omfattning skulle kunna spara oerhörda elmängder för oss!! Många bäckar små heter det ju, och är precis vad det handlar om :D
 
pefo skrev:
Nu är du lite tjatig tycker jag! Du brydde dej aldrig om att kolla eller?

[länk]
Hehe, syftet var mer att provocera fram lite debatt.

och ja, jag tappade bort tråden du hänvisar till...
 
Tack! :)
Bra att vi kan släppa "förbuds-biten, så präktiga behöver vi inte vara. Jag har installerat svagström i 15 år (även som elektriker), så oroa er inte. Eller det kanske ni bör göra, oroa er alltså, eftersom jag installerat larm och säkerhetsutrustning på kärnkraftverket i Forsmark. Om någon undrar så var det lördag hela veckan i Forsmark redan då. :)
 
Zigge skrev:
Tack! :)
.. Om någon undrar så var det lördag hela veckan i Forsmark redan då. :)
Ytterligare ett argument MOT kärnkraft.

Zigge, blev inte klok på om du har både solfångare och solceller?
"Solfångare och överskottsenergi från vattenhjulet, vindkraftverket och solpanelen använder jag till att värma vatten "

Att använda strömen från 100W solcell till att värma vatten verkar som att gå över ån efter vatten. Skaffa ett par rejäla vakuumrörssolfångare vet ja, så skall du se på grejor. (ny frälst solfångarägare :) )
 
Nejje!!! ...inte värma vatten med en 100 watts solpanel! :)

I och för sig kommer energi att trilla in från alla håll (vindkraftverk, vattenhjul och solpanel) och när batterierna är fulladdade måste laddningen avbrytas. Vad som händer då är att en shuntregulator slår igång en varmvattenberedare så att batterierna belastas och laddningen kan fortsätta. Vindkraftverket får aldrig lämnas obelastat, därför måste man göra så.

Solfångare är också kul och förutom luftsolfångare funderar jag även på att bygga en vattenburen solfångare för att värma badvatten med. Jag är lite småsugen på att sänka ned två badkar i sommarstugans altan, så att man kan ta sig ett varmt kvällsbad i solnedgången. :)
 
Väldigt kul bygge!

Jag ska läsa mer på hemsidan i dagarna men undrar om ni har funderat kring att generera el från värmeanläggningen. Jag har sett en del som skrivits om det men det verkar inte som om någon har nappat.

http://www.stirlingpowermodule.com/

http://www.compower.se/

... är några länkar till företag som säljer eller vill sälja anläggningar till privatpersoner.

Finns det inga hemmapulare som har pillat med detta hemma på gårdarna. Om inte annat så säkerställer de ju pumpar, skruvar å dyl under ett strömavbrott.

Vad tror forumet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.