Jag har några projekt på gång, bl.a. ett vattenhjul som ger 80 watt (bromsad effekt). Hjulet är placerat i en liten å med bara 25 centimeters fallhöjd och det funkar hur bra som helst, om inte vårfloden blir för kraftig. Som generator ska jag använda en tvättmaskinsmotor som jag bygger om till trefas permanentmagnetgenerator (lindar om statorn och sätter neodymmagneter på rotorn). Jag räknar med ca: 1,5 kWh/dygn från vattenhjulet.

Jag har även köpt lindningsgtråd, magneter och en del andra grejer för att kunna bygga ett vindkraftverk med en turbindiameter på två meter. Eftersom jag har ganska bra medelvind bör det också kunna ge ca: 1,5 kWh/dygn.

Solpanelen jag har är en 100-wattare och den ger ca: 0,4 kWh/dygn. Med hjälp av en solföljare (några lysdioder och lite elektronik) och vindrutetorkarmotorer för styrning ska den siffran kunna höjas.

Solfångare och överskottsenergi från vattenhjulet, vindkraftverket och solpanelen använder jag till att värma vatten och blir det energi över kopplas några element på.

Elsystemet blir både 12 och 24 volt DC + 230 V AC. Att det blir dubbla system beror på solpanelen som är en 12-voltare och att de flesta apparater är avsedda för 12 volt. 24 volt blir det p.g.a. höga strömmar från vindkraftverket och långt avstånd till vattenhjulet. De viktigaste apparaterna kör jag på 12 volt och lyx som utomhusbelysning, varmvatten och växelriktare till 230 volt går på 24 volt. 12 voltsbatterierna kommer att laddas dels från solpanelen och dels från 24-voltsbatterierna. På så sätt blir kylskåp och inomhusbelysning det sista som tappar ström, men det händer bara vid längre tids torka i kombination med mulet väder och ingen vind.

På min hemsida finns bilder och film på vattenhjulet (och även kalkylatorer för beräkningar av generatorer och turbiner till små vindkraftverk och vattenhjul, m.m.)
Egentillverkad el från sol, vind och vatten
 
Zigge skrev:
Jag har några projekt på gång, bl.a. ett vattenhjul som ger 80 watt (bromsad effekt). Hjulet är placerat i en liten å med bara 25 centimeters fallhöjd och det funkar hur bra som helst, om inte vårfloden blir för kraftig. Som generator ska jag använda en tvättmaskinsmotor som jag bygger om till trefas permanentmagnetgenerator (lindar om statorn och sätter neodymmagneter på rotorn). Jag räknar med ca: 1,5 kWh/dygn från vattenhjulet.

Jag har även köpt lindningsgtråd, magneter och en del andra grejer för att kunna bygga ett vindkraftverk med en turbindiameter på två meter. Eftersom jag har ganska bra medelvind bör det också kunna ge ca: 1,5 kWh/dygn.

Solpanelen jag har är en 100-wattare och den ger ca: 0,4 kWh/dygn. Med hjälp av en solföljare (några lysdioder och lite elektronik) och vindrutetorkarmotorer för styrning ska den siffran kunna höjas.

Solfångare och överskottsenergi från vattenhjulet, vindkraftverket och solpanelen använder jag till att värma vatten och blir det energi över kopplas några element på.

Elsystemet blir både 12 och 24 volt DC + 230 V AC. Att det blir dubbla system beror på solpanelen som är en 12-voltare och att de flesta apparater är avsedda för 12 volt. 24 volt blir det p.g.a. höga strömmar från vindkraftverket och långt avstånd till vattenhjulet. De viktigaste apparaterna kör jag på 12 volt och lyx som utomhusbelysning, varmvatten och växelriktare till 230 volt går på 24 volt. 12 voltsbatterierna kommer att laddas dels från solpanelen och dels från 24-voltsbatterierna. På så sätt blir kylskåp och inomhusbelysning det sista som tappar ström, men det händer bara vid längre tids torka i kombination med mulet väder och ingen vind.

På min hemsida finns bilder och film på vattenhjulet (och även kalkylatorer för beräkningar av generatorer och turbiner till små vindkraftverk och vattenhjul, m.m.)
Egentillverkad el från sol, vind och vatten
Och frågan lyder???
 
Mikael_L
gnistjagare skrev:
Och frågan lyder???
Jag uppfattade ingen fråga, det gjorde inte du heller förstår jag... ;)

Men jag tror inte det är någon fråga heller.
Mig veterligen är forumet även öppet för att berätta vad man gör/gjort, ge tips om saker, osv, även då ingen explicit frågat om det...

Läs lite på den bifogade hemsidelänken, en hel del roligt (och småtokigt kommer en del att tycka) finns där.

Men om det var jag som missuppfattade nåt här, får Zigge framställa sin fråga lite tydligare. ;) :D
 
Jag hoppas verkligen att trådskaparen inte glömmer att han skall betala energiskatt även på egenproducerad el :D
 
Styrman_jansson skrev:
Jag hoppas verkligen att trådskaparen inte glömmer att han skall betala energiskatt även på egenproducerad el :D
Och VARFÖR i hela världen ska han göra det??? Var har du fått det ifrån?
 
Zigge skrev:
Jag har några projekt på gång, bl.a. ett vattenhjul som ger 80 watt (bromsad effekt). Hjulet är placerat i en liten å med bara 25 centimeters fallhöjd och det funkar hur bra som helst, om inte vårfloden blir för kraftig. Som generator ska jag använda en tvättmaskinsmotor som jag bygger om till trefas permanentmagnetgenerator (lindar om statorn och sätter neodymmagneter på rotorn). Jag räknar med ca: 1,5 kWh/dygn från vattenhjulet.

Jag har även köpt lindningsgtråd, magneter och en del andra grejer för att kunna bygga ett vindkraftverk med en turbindiameter på två meter. Eftersom jag har ganska bra medelvind bör det också kunna ge ca: 1,5 kWh/dygn.

Solpanelen jag har är en 100-wattare och den ger ca: 0,4 kWh/dygn. Med hjälp av en solföljare (några lysdioder och lite elektronik) och vindrutetorkarmotorer för styrning ska den siffran kunna höjas.

Solfångare och överskottsenergi från vattenhjulet, vindkraftverket och solpanelen använder jag till att värma vatten och blir det energi över kopplas några element på.

Elsystemet blir både 12 och 24 volt DC + 230 V AC. Att det blir dubbla system beror på solpanelen som är en 12-voltare och att de flesta apparater är avsedda för 12 volt. 24 volt blir det p.g.a. höga strömmar från vindkraftverket och långt avstånd till vattenhjulet. De viktigaste apparaterna kör jag på 12 volt och lyx som utomhusbelysning, varmvatten och växelriktare till 230 volt går på 24 volt. 12 voltsbatterierna kommer att laddas dels från solpanelen och dels från 24-voltsbatterierna. På så sätt blir kylskåp och inomhusbelysning det sista som tappar ström, men det händer bara vid längre tids torka i kombination med mulet väder och ingen vind.

På min hemsida finns bilder och film på vattenhjulet (och även kalkylatorer för beräkningar av generatorer och turbiner till små vindkraftverk och vattenhjul, m.m.)
Egentillverkad el från sol, vind och vatten
Tänk bara på att även om du använder 12 och 24 volt så är din installation en starkströmsanläggning. Därmed är det krav på elbehörighet för att installera den och du får alltså som hempulare inte göra det själv!
 
gnistjagare skrev:
Och frågan lyder???
Det var ingen fråga, det var en presentation :)

Är man intresserad av något, vill man prata om det och visa upp vad man själv håller på med. Visst såg det kanske ut som om jag dunkade mig själv i ryggen och det kanske jag gjorde, men som ny här ville jag också se om det fanns några med liknande intressen.

När det gäller klenspänning så får man installera själv om man vet vad man håller på med (se elsäkerhetsverket). Vad försäkringsbolaget har för synpunkter på det hela vid en eventuell brand är en annan sak, men olagligt är det inte. I och för sig kan spänningen stiga över 50 volt (växelspänning) i en 24-volt vindgenerator, men knappast i en 12 voltare. Vid den spänningen blir värmeförlusterna så stora i statorn att lindningarna brinner sönder och i så fall får man läsa på och sedan göra ett nytt försök. :)
 
Det är ju inte bara spänningen som avgör behörighetskravet, det handlar ju även om vilken ström du kan få i ledningarna (om jag inte minns fel).
 
Styrman_jansson skrev:
Jag hoppas verkligen att trådskaparen inte glömmer att han skall betala energiskatt även på egenproducerad el :D
Nu är du lite tjatig tycker jag! Du brydde dej aldrig om att kolla eller?

http://www.byggahus.se/forum/451990-post34.html
 
hempularen skrev:
Det är ju inte bara spänningen som avgör behörighetskravet, det handlar ju även om vilken ström du kan få i ledningarna (om jag inte minns fel).
Om jag minns rätt är gränsen 50VA.

Minnet är inte vad det borde.

>= 50V eller >= 200VA är gränsen för behörighet.
 
Definitionen av en starkströmsanläggning är:

"En anläggning vars spänning, ström eller frekvens är av sådan art att den kan vålla skada på personer, husdjur och egendom."

Här är det installation i byggnad det gäller och det är strömmen som blir farlig, 200VA kommer du snart upp i!
 
Mikael_L
I elsäkerhetsverkets författningssamling, dokument över behörighetsföreskrifter, stipuleras det när elbehörighet gäller: (Nya Elsäkerhetsverket -NYA Elsäkerhetsverket [NS4 version])

Vid alla elinstallationer! men med vissa undantag, som:
Fordon och farkoster är undantagna, men OBS det finns undantag från undantaget också, sas ...

Annars gäller (alltså när det inte är fordon) att spänning under 50V och effekt under 200VA och ström under 10A (avsäkrat max 10A) är undantaget behörighetskraven, annars ska man alltså ha behörighet.

Lite förkortat från en betydligt längre text i dokumentet, men ni kan titta själva om ni vill ha hela texten.
 
Rätt! Och om man tänker efter noga så kommer man ganska snart upp i 200VA eller 10A med så låga spänningar!

/Elinstallatör
 
Mikael_L
Sawsaw skrev:
Tror du inte att du ganska snart kommer upp i 200VA eller 10A? Tänk efter!
Var det riktat mot mig, detta inlägg?

I så fall var det onödigt, för jag håller ju med dig... :D

(Möjligen håller jag inte med elsäkerhetsverket, men reglerna är iaf glasklara)

edit: Det var även därför jag fetstilade och'en, för att det skulle vara tydligt att man måste hålla sig under alla dessa gränsvärden, samtidigt. t.ex. inte tillåtet med 200A bara spänningen är 1V.
 
Jo, det var det för jag har tydligen missuppfattat ditt inlägg så därför ändrade jag det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.