Rickard.
Nu är jag i och för sig rätt trött men visst är väl ändå 12kN ungefär 1200kg, 120kg ger inte ens marginal nog för att gå på och inte i närheten av något jag skulle våga sätta en lina i...
 
Redigerat:
  • Gilla
mattias1343
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Nu är jag i och för sig rätt trött men visst är väl ändå 12kN ungefär 1200kg, 120kg ger inte ens marginal nog för att gå på och inte i närheten av något jag skulle våga sätta en lina i...
Nu blir det ju lite pinsamt, men det är rätt som du säger. MEN, det låter oerhört märkligt att sätta en tiodubbel marginal. Ganska få sotare väger mer än 120kg, och inget tak är vertikalt. 120kg hade varit en väldigt troligt gräns. Särskilt då stegen ändå inte är tänkt att fästa linan i. Om stegen däremot var tänkta att fästa säkerhetslinan i, så hade jag förstått 12kN/1200kg.
 
Rickard.
Det handlar inte om säkerhetsmarginal utan om fallfaktor, vilket jag inte är rätt person att försöka förklara men här om du ids https://www.hewallsafety.se/category/risker-arbete-pa-hog-hojd
Jag tror fortfarande 12kN är fel En-standard och det egentligen är 10kN för sånt här och det täcker en 80kg människa som faller rakt ner 1m innan stopp + ett par % säkerhetsmarginal men inte mer. Det är i alla fall vad jag minns från någon kurs från en tillverkare av sånt här men som det mesta på internet så lämnas detta utan källa 😉

(Det är inte pinsamt att ha fel utan det är först hur man beter sig när man blir rättad som kan vara pinsamt)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.