Nu börjar jag förstå lite grann tror jag, isåfall tror jag att man kör som vanligt med batteri pack 4 st 12 V i serie (går väl att få tag i till hyffsat pris) laddregulator och elpatronen. Kabeln från vindkraftverket kan jag köra en 10 kvadratare där då tror ni? Och inte som tjommen snacka om 23 kvadrat och kopparör o hej o hå. Jag behöver veta vilka grejer man kan behöva vid en beställning, och litar inte på försäljarna, de vill oftast bara sälja på en massa dynga.
Apropå till Avemo i inlägget innan så sa experten: motståndet kommer att vara så högt (elpatronen) så vindkrftverket inte orkar starta, då kan det ju stämma att man har en batteribank som står och tuffar på elpatronen sedan laddar vindkraftverket batterierna. Ingen direkt drift mot elpatronen.
 
<<experten: motståndet kommer att vara så högt (elpatronen) så vindkrftverket inte orkar starta
>>

Ja man häpnar över den kunskap en del sitter inne med.

Skulle vara intressant att få veta vilken sorts generator och vilken sorts turbin som du funderar på att köpa.
Sitter det en likströmsmaskin eller är det en permanentmagnetsynkronmaskin eller försöker man skrämma en vanlig asynkronmotor som generator.

Hoppas du läst den långa tråden om Hannewind i detta forum.

Protte
 
:D Fy fan vad intressant detta låter!! :D


Känns grymt intressant att komplettera en solfångaranläggning med detta!


Ang styrning av det hela.
Säg att man har en batteribank på 4-8-10 bil-batterier, sedan en omformare som omvandlar till rätt spänning som en elpatron vill ha
(är väl oftast 230V på EN slinga fast dom sitter oftast i 3 par och kör då på 3-fas??)

Ett relä som slår till och ger elpatronen ström när laddningen i batterierna uppgår till (t.ex) 12,8 volt och slår ifrån vid (t.ex) 11,3 volt


Då får vindsnurran jobba upp ström i batteribanken och sedan slår elpatronen till med "full effekt" en stund och stängs sedan av och batterierna laddas igen.

Det borde väl ge högsta °C värmen ifrån elpatronen??
 
Alla omvandlingar innebär förluster. Jag är övertygad om att en regulator som jobbar direkt mot elpatronen utan att ta omvägen via batterier är det effektivaste. Kanske inte det enklaste att sätta ihop av standardprylar, men det effektivaste. Att ta omvägen via batterier ger mer värme i batterierna och mindre i tanken.

Erik
 
Jag vet inte va det är för generatorer i de små 1000 watts vindkraftverken men jag har kollat på 24volt,innosund,legoelektronik och några till, men det här med att generatorn är så högt belastad att vindkraftverket inte orkar starta har jag svårt att tro. Som Avemo skriver att man värmer batterierna i stället och det vill man ju inte, alternativt skulle va att köra alla cirkpumpar och panna på batterier och en elpatron som dump. Då kan man få användning av batterierna till pumparna och blåser det mycket går resten på elpatronen det va så han sa EXPERTEN, elpatronerna finns på www.24volt.se 300, 500, 1000 watt 12 eller 24 volt. www.svanevik.info hade en hel del intressant också vindkraftverk,kabel, regulatorer, kopplingssceman,elpatron(med speciell gänga)
Jag ska samla ihop några kompisar o se om de ska hänga på å köpa från Kina, nåt billigt o testa.
 
Sannolikt är propellern (eller vad motsvarande heter på vindkraftverk) inte speciellt effektiv när den går med lågt varvtal. Därmed kan jag tänka mig att man vinner en del på att reglera ned strömmen så att varvtalet och därmed spänningen tillåts stiga även vid lätt vind. Är det kopplat direkt till elpatron krävs troligen hårdare vind för att alls få ut något och dels blir utbytet lägre vid måttlig vind.

Erik
 
Avemo skrev:
Sannolikt är propellern (eller vad motsvarande heter på vindkraftverk) inte speciellt effektiv när den går med lågt varvtal. Därmed kan jag tänka mig att man vinner en del på att reglera ned strömmen så att varvtalet och därmed spänningen tillåts stiga även vid lätt vind. Är det kopplat direkt till elpatron krävs troligen hårdare vind för att alls få ut något och dels blir utbytet lägre vid måttlig vind.

Erik
Exakt, för att komma upp i hög effekt vid låga varv behövs säker ett 20 kW verk, men det är inte intressant för mig.
 
Den som vet bättre får gärna rätta mig om jag har fel, men jag menade att samma turbin och samma generator troligen kan ge ett större utbyte över tid om den är försedd med någon slags regulator än om den är direktkopplad till en elpatron.

Direktkopplad till elpatronen fungerar den optimalt för en och endast en vindstyrka. Elpatronens effekt avgör då vilken vindstyrka detta är. Med en regulator som reglerar ner strömmen vid svagare vind utan att sänka varvtalet på turbinen kan utbytet optimeras vid många olika vindstyrkor. Givetvis kommer effekten fortfarande att sjunka vid avtagande vind, men inte lika mycket.

Erik
 
Jag har ett verk som är hybridkopplat till några solpaneler, det är på 1Kw och är en trefasgenerator, denna trefasspänning går till vinkraftverkets controller som gör om det till 48v Likström.
Denna kontroller har följande anslutningar:

Trefas in (från verket)
Dump load (elpatron med lyftkylning)
48v Out.

Efter denna sitter en hybridväxelriktare, som dels tar in likspänningen från Vindkrafteverkets controller, samt en ingång från solcellerna, samt en utgång till batterier, och slutligen 220v 1000w ren sinus ut (nätanslutet).

Detta innebär att vi får energi från sol eller vind, vi förbrukar och spar ev. överskott (om vi vill), och vi omformar ifrån tre enheter, batterier sol eller vind.

Vad vi gör med vår energi är fritt, elparon eller liknande, vill man driva den utan nätansluting köper man bara en hybridväxelrikare som gör 220v utan krav på nätanslutning.

Om batteriet är fulladdat och elen inte förbrukas regeleras verkets fart via dumplast, solcellerna behöver inget skydd eftersom dom inte kan överlastas pga. av för lågt energiuttag.
 
Vilket verk har du ? Jag har inge problem med göra av energin har stor vatten volym och tänkte sätta elpatronen i en av tankarna, men intressant då kanske min ide funkar men behöver altså då

vindkraftverk typ 1000W
batterier hur mycket?
Hybridväxelriktare

var köper jag nu detta?är det något speciellt att tänka på ? en annan fråga hur grova kablar från vindkraftverk till panncentral där allt finns(avståndet är ca 100 m)
 
Bifogat finner du en bild på det verk jag har, jag vill understryka ett par saker:

Jag är mycket skeptisk till småskalig vindkraft, därför har jag köpt detta verk för att förankra min skepsis till fakta :), jag kommer såga hellre än att ge lovord, men.. är det bra kommer jag oxå att tillstå detta.

Jag har köpt det OEM av min leverantör av solceller, denna har lovat och bedyrat att den inte skall vara önskesiffror så jag har monterat extern vindmätare på verket och det skall ge 1000w vid 9m/s.

Ska bli mycket intressant att se om det stämmer.

Ang. ditt projekt:

Din fastighet har antagligen alltid ett energibehov som överstiger det som verket ger, vore jag du skulle jag koppla det till den fas som har högst belasting.

Att lägga samma pengar på solceller eller solfångare ger dig sannolikt per watt för pengarna, men.. bara om någon vecka vet jag mer när det fått köra lite mera så jag har mer statistik.

Men.. det ser coolt ut :)

wind.jpg

/Mats
 
Redigerat:
Skithäftigt!! Du verkar seriös och kritisk, det gillar jag. Jag följer ditt projekt, så får vi se vad det ger. Apropå min anläggning så kommer jag att peta in en separat elpatron, alt :jag har en 4,5 kW elpatron som redan sitter i kan köra den på en slinga kanske, det är 3x1,5 kW.
Ett annat alternativ vore kanske att koppla bort min elpatron som sitter i min VVB och köra en elpatron där men det kanske blir för mycket energi, VVB 200 liter och idagsläget går den ca 1 gång per dygn ca 3 kWh.
Äh man kan nog hitta någon lösning, det viktigaste blir att se dina resultat.
 
Jag har nog provat alla typer av värmekällor i min gamla gård där jag värmer 400m2 ungefär.
Ved, direktverkande el, elpanna för vatten, flis och spån, värmempumpar you name it...

Mitt energibehov va på tok för stort för att det skulle löna sig med värmepumpar osv, jag hade två vägar att gå för att få ner kostnaderna, genom att lägga en massa pengar på ombyggnation eller att lösa det tekniskt.

Jag valde att lösa det tekniskt, att med smart effektiv teknik göra inteligenta investeringar för att sänka kostnader för el och värme, det tog mig ett par år av funderingar och tester, detta blev min lösning:

Solfångare som värmer returradiatorvatten med värmeväxlare, jag har 120 rör för detta, den gamla vedpannan utrustades med pelletsbrännare som jag likt vindkraftverket var mycket skeptisk till, men oj va fel jag hade, det funkar kanon.
Ytterliggare 60 rör som värmer varmvatten, 13 Kw solceller som gör el (nätanslutet), och solen.. det är där vi ska satsa våra diniros men jag måste få prova vindkraften lite för att se om det överaskar mig.

Men, jag vill gärna ge dig nått att fundera över :)

I Januari och Februari producerar 13kw solceller 700 resp. 1100 kWh, dagtid när energin behövs som mest.. Senaste två åren under dessa månader har spotpriset på elbörsen legat på ett snitt på ca 5 kr kWh, dagtid ej medräknat nätter som drar ner snittet anmärkningsvärt.

Så om du har ett fast elpris på 1kr och säljer för 5kr, då gör det inget att dagarna bara är 4 timmar långa eftersom dessa 4 timmar ger 260 kr in, och det köper man 260kWh el för och det driver du din elpatron för en stund :)
I mitt fall skulle det bli 9000kr för 1800kWh och för detta kunde jag köpa 9000kWh, Där snackar vi utväxling som piskar vilken värmemump som helst.

Återkommer när jag har lite vindkrafts data att dela.

/Mats
 
Redigerat:
Vad kostar 13 kW solceller och hur stor yta behöver man?
 
Ytan blir ungefär 75 m2, och priset beror ju såklart på var man köper det, fins ett antal företag som säljer solceller idag sök på google, priserna verkar variera allt från 20-35 kr per watt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.