Så här har jag löst det.
 
  • Fönsterbleck.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kinin skrev:
Menar du fönsterblecket med den nedre plåten?
Jepp. Hos mig ser det ut som på andersmc:s bild, fast plåten är fastnitad i fönstret
 
kinin skrev:
När jag frågade under monteringens gång varför fönsterna inte gick ända ner fick jag som svar att det var nödvändigt för att man skulle få en viss lutning på blecken!
Men deras visningsmontering på hemsidan blir inte så här...

:(
Om man som seriös försäljare eller montör av pvc fönster vet med sig att resultatet blir det här får man upplysa kunden om detta innan. Skitfult och dåligt av dem. Hade ej godkänt detta.
 
Jag tycker bild 1 på utsidan ser helt OK ut, vi har liknande. Det finns säkert 100 sätt att göra monteringen. Bild 2 på insidan är lite märkligt att man inte fixat glappet. Det skulle kunna bli snyggt om du sätter dit 2,5 cm tjocka fönsterbrädor av sten, 10-15 cm djupa, bara att limma dit med PL400 eller liknande. Så har vi gjort i vårt badrum t ex. Kostar dock en slant med såna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Erik_1972
  • Laddar…
Instämmer med ovanstående talare, jag tycker det ser helt OK ut. Att lägga fönsterplåten under karmen känns mycket bättre än att trycka in den i ett urfräst spår karmbottenstycket. Detta skit är orsak till 100.000-tals ruttna karmbottenstycken i Sverige. Även om PVC i detta fall inte ruttnar så måste man någon gång acceptera att svenska byggnormer inte är mycket att hänga i julgranen.

Insidan ser också bra ut. Det är inte enkelt att få 100% passform när man byter fönster. Nya fönsterbrädor fixar du lätt som en plätt - och dessa täcker skarven mer än väl. Det överexpanderade fogskummet skär du först bort med kniv.

Vill du göra att klagomål mot entreprenören så bör det i sånt fall gälla skarven på insidan och att garneringen av den inte är acceptabel - då kanske du får nya fönsterbrädor på köpet.
 
  • Gilla
Erik_1972 och 1 till
  • Laddar…
Consensus skrev:
Instämmer med ovanstående talare, jag tycker det ser helt OK ut. Att lägga fönsterplåten under karmen känns mycket bättre än att trycka in den i ett urfräst spår karmbottenstycket. Detta skit är orsak till 100.000-tals ruttna karmbottenstycken i Sverige. Även om PVC i detta fall inte ruttnar så måste man någon gång acceptera att svenska byggnormer inte är mycket att hänga i julgranen.

QUOTE]

Hur får man till ett tätt hörn när man monterar blecken under fönstret ? Förutom allsköns smet o goja ? Vid minsta lilla snö på blecken så står ju fönstret i snö...Känns nog bättre med en bakkant på blecket. Blecket blir dessutom styvare.
 
Tycker nog som verktygsgurun att det borde finnas ett urfräst spår som blecket kan petas in i. Så var det på våra Orama-fönster (PVC/aluminium) och det ser likadant ut som för TS.

Åtminstone borde blecken vara skruvade i fönstret.
 
verktygsgurun skrev:
Hur får man till ett tätt hörn när man monterar blecken under fönstret ? Förutom allsköns smet o goja ? Vid minsta lilla snö på blecken så står ju fönstret i snö...Känns nog bättre med en bakkant på blecket. Blecket blir dessutom styvare.
Det syns ju inte på min bild, men blecket har en bakkant. Den är instucken underifrån i ett spår i underkant på fönstret. Hörnorna på blecket är bockade på samma sätt som man bockar bleck till ett träfönster. Och om du med "smet och goja" menar latexfog, så ja, jag brukar lägga i lite latex i hörnen, på samma sätt som när jag monterar träfönster.
 
kamilenski skrev:
Varför?
För att inte riva det som finns. Dessutom det blecket är inte till dessa fönster.
(Enligt en polack som har arbetat med dessa fönster i Polen).
Har denne Polack jobbat med exakt samma fönster?
Vad jag kan se så ser det ut som att våra fönster har spår i ramens underkant!!
Borde de inte vara till för blecken?
 
verktygsgurun skrev:
Om man som seriös försäljare eller montör av pvc fönster vet med sig att resultatet blir det här får man upplysa kunden om detta innan. Skitfult och dåligt av dem. Hade ej godkänt detta.
Känner nu även själv att jag inte skulle godkänt...:( men nu har vi ju betalat så nu vet jag inte hur vi ska göra...
Känner för att sätta mig i ett hörn och gråta... vred in och ut på mig själv inför val av leverantör och så blir det ändå precis så som jag inte ville ha det!!

Har för mig att jag läst i en annan tråd att du byggt en del smygar.
Vi har nu i ett av fönsterna tagit bort den gamla smygen för att prova och bygga en ny i kant med fönsterkarmen, men från nederkant av husets "ram" upp till karm är det nu 6 cm...så hur tusan bygger man upp en ny smyg? Runt om fönstrena är det ca 3 cm fogskum!!
 
Go4it skrev:
Vi har installerat DAKO fönster precis som dina bilder för att undvika att göra hål i fönsterkarmen. Tanken är att fönstret vilar på denna list som sitter fast under fönstret. Så här skriver de i sin katalog från 2009.

"Skyddar ramens kanter mot skador under transport och montering och medför dessutom att fönsterbrädet kan monteras korrekt."

Se bild mm i deras katalog sidan 5.

Och visst blir det lite tjockare fönsterbrädor, men enligt mig blir det bara snyggare.

/F
Skulle du kunna skicka bild på insida och utsida? :)
 
Go4it skrev:
Vi har installerat DAKO fönster precis som dina bilder för att undvika att göra hål i fönsterkarmen. Tanken är att fönstret vilar på denna list som sitter fast under fönstret. Så här skriver de i sin katalog från 2009.

"Skyddar ramens kanter mot skador under transport och montering och medför dessutom att fönsterbrädet kan monteras korrekt."

Se bild mm i deras katalog sidan 5.

Och visst blir det lite tjockare fönsterbrädor, men enligt mig blir det bara snyggare.

/F
MYCKET konstig lösning. Behåller man "transportlisten" så finns det ju knappt nåt utrymme alls för drev eller fogskum. Kallraset är ett faktum.

Gjorde som Andersmc och det blev riktigt snyggt. Och välisolerat...
 
Redigerat:
Kinin: Om du anlitade fönstermontörer, vilket företag anlitade du? Skicka gärna PM om du inte vill gå ut med företagsnamnet till alla. Jag ska nämligen låta någon montera PVC fönster för mig och funderar på ett företag som håller till i södra Sthlm. Hoppas bara att det inte är samma som du använt.
 
Jag tycker att Kaerrman har bra instruktioner hur fönsterblecket skall monteras.
Dessa bleck finns ej att köpa i den vanliga bygghandeln,
men kan fås tillverkade efter mått om man hittar rätt plåtslageri.
Priset kan till och med bli lägre än hos Byggmax, Cheapy och andra.

Lätt att montera: Bara att skjuta blecket upp mot de två små kondensventilerna, borra och nita/skruva.

Ritningar:
http://www.kaerrman.se/Images/Bleck.pdf
http://www.kaerrman.se/Images/Bleckmontage.pdf
 
Ser ju ut som hundskit att fästa blecken med nitar på utsidan. Som att tapetsera på gipsskivor utan att spackla skarvarna först :)

Gör som jag och Andersmc har gjort istället. Enkelt och snyggt utan skruv. Så här alltså http://www.lbtm.se/uploads/fonsterbleck.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.