Ska det verkligen se ut så här efter byte till nya fönster...?
På insidan är det ett glapp med fogskum på ca 2,5 cm ner till fönsterbrädan och på utsidan slutar fönstret med samma mått innan fönsterblecket
När jag frågade under monteringens gång varför fönsterna inte gick ända ner fick jag som svar att det var nödvändigt för att man skulle få en viss lutning på blecken!
Men deras visningsmontering på hemsidan blir inte så här...

Får en känsla av att fönstret är för litet...och dessutom måste vi nu "bygga upp" nya fönsterbrädor. Ju mer jag funderar på detta desto mer förtvivlad blir jag...
Jag som var så noga och hade sånt bry med att hitta en leverantör som verkade pålitlig och förtroendeingivande :(

Hoppas någon med erfarenhet kan hjälpa mig att bli klokare och har tips på om jag kan gå vidare med detta. Hur ska jag argumentera mot företaget som antagligen kommer fortsätta hävda att det är rätt gjort... Som tjej känner man sig inte jätte stor mot byggfirmor alltid :(
 
  • IMG_3886.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3891.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Revoman och 1 till
  • Laddar…
På insidan kan du kanske sätta en smyglist som döljer glappet?
 
Att det är fönster av PVC har väl ingen betydelse. Fönstret är för litet, helt enkelt. Hur ser det ut i överkanten? Är det lika stort mellanrum där? Har du bytt fönster själv eller har du lejt någon att göra det?
 
2 dm låter rejält :)

Orsaken till problemet är antagligen att det inte finns ngt spår för fönsterblecket på utsidan, utan detta monteras under istället. Ser ut som de borde kunnat montera det lite lägre om det inte var så hög fals på blecket.
 
Oavsett anledning känns det ju inte acceptabelt.. Men var får du 2dm ifrån? Det skulle väl räcka med att fönsterbrädornas överkant hamnar så de täcker fogskummet?
 
pjkw skrev:
Oavsett anledning känns det ju inte acceptabelt.. Men var får du 2dm ifrån? Det skulle väl räcka med att fönsterbrädornas överkant hamnar så de täcker fogskummet?
2 decimeter är det från fönsterbrädan upp till fönsterrutans början, själva profilen är ju ganska kraftig i sig på pvc fönster men med ytterligare ett glapp är det ju inte mycket man kan ställa i fönstert som når upp!
 
andersmc skrev:
Att det är fönster av PVC har väl ingen betydelse. Fönstret är för litet, helt enkelt. Hur ser det ut i överkanten? Är det lika stort mellanrum där? Har du bytt fönster själv eller har du lejt någon att göra det?
Nej förstår att det inte har någon betydelse :) skrev bara för att få med materialet!
Överkanten är ok, där sitter dem korrekt. Fönsterna är monterade av samma firma som dem är köpta av...
Dem sa att de måste sätta fönsterna en bit upp för att få korrekt lutning på blecken alternativt montera blecken "utanpå" fönsterna. Men när jag nu efteråt kollat runt på andra fönster så köper jag inte riktigt det argumentet eftersom lutningen inte påverkas om fönster kommer längre ner (är större)...
Dessutom har dem på sin hemsida så man kan se hur en montering gåt till och hur resultatet blir och där hamnar det nya fönstret som det gamla...dvs i kant med bleck osv... Har du något förslag på hur jag kan gå vidare med detta?
 
Det ser ut som fönstren är för små. Infästningen på den nedre plåten ser lite mysko ut också. Jag har liknande fönster och mina plåtar är uppstuckna bakom den yttre kanten på fönstret och fastnitade där.
 
Var det första gången de monterade fönster? Det går att lösa fönsterblecken mycket snyggare.
 
lordi skrev:
Det ser ut som fönstren är för små. Infästningen på den nedre plåten ser lite mysko ut också. Jag har liknande fönster och mina plåtar är uppstuckna bakom den yttre kanten på fönstret och fastnitade där.
Menar du fönsterblecket med den nedre plåten?
 
Vet du vad det är för tillverkare och modell av fönstrena? Isånafall kanske man kan rota fram monteringsanvisningar, och isånafall påvisa att de är felmonterade.
 
andersmc skrev:
Var det första gången de monterade fönster? Det går att lösa fönsterblecken mycket snyggare.
Det var inte första gången de monterade fönster...
Att det går att lösa det snyggare har jag ju tyvärr både sett och förstått
Skulle du vilja förklara för mig hur det skulle gjorts istället så jag får lite "kött på benen" när jag tar mod till mig och kontaktar firman?
 
pjkw skrev:
Vet du vad det är för tillverkare och modell av fönstrena? Isånafall kanske man kan rota fram monteringsanvisningar, och isånafall påvisa att de är felmonterade.
Det är GEALAN fönster och modellen heter s8000 IQ plus. Har försökt leta lite på nätet men hittar inget... :(
 
kamilenski skrev:
Lycka till

www.gealan.de/index-net.php
Tack!
Hittar dock inga anvisningar på deras sida :S
Har skrivit till dem men får nog bara svar på återförsäljare som sidan säger!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.