Som endel kanske vet så stundar det ett husbygge inom nått, max tre år. Då man inte är gjord av pengar har jag en tanke om att kunna göra detta bygge någotsånär pengaeffektivt. (två konstiga ord på rad:confused:)
Vad bör man tänka på för att slippa dyra konstruktionslösningar?

Att använda billiga produkter är väl en sak, men det som inte syns så mycket är svårare.

Jag har tänkt använda takpapp istället för tegel, med ett lite lutade snedtak. Takstolar tex, kan man komma billigare undan med t ex Kertubalkar, eller vad det heter?

Är det mer effektivt att använda västkustskivan istället för vanlig isolering längst ut?

Detta är bara exempel på frågeställningar som jag har.

Skickar med den planlösning som vi är inne på just nu.

/G
 
  • Niccee22.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ledsen att behöva säga det, men är det kostnadseffektivitet du är ute efter är du redan på fel spår vad det gäller planlösningen. Grundregeln är: bygg rektangulärt. Varje hörna är en komplikation som ökar kostnaderna, i synnerhet invändiga hörn.
Annars ska man tänka på att rita huset så man kan använda standarddimensioner så långt det är möjligt. Väljer man att ha 251 cm i takhöjd kan man använda standard gipsskivor som de är. Om man i stället envisas med att ha 253 cm så får man köpa 2,70-skivor och skära av 18 cm på hundratalet gipsplattor. Etc.
 
Det är just dom tipsen jag vill ha.
 
pvc fönster!!
 
I
Att inte sprätta ut utrymmen med VA-anslutningar. Du har kök på ett håll. Tvätt på ett annat, WC/dusch på ett tredje, osv.

Att se till att huskroppens längd harmonierar med hela takstolsavstånd, dvs. 1,2 m.

Att ha takanslutningen ordnad på sådant sätt mellan byggnadens delar där nocken ligger i 90 grader mot varandra; att ränndalar och anslutning går att utföra på ett vettigt sätt.

m.m
________________________
Byggaren
 
andersmc skrev:
Annars ska man tänka på att rita huset så man kan använda standarddimensioner så långt det är möjligt. Väljer man att ha 251 cm i takhöjd kan man använda standard gipsskivor som de är.
Hur vet man sånt där? Det måste finnas 100tals liknande standardmått som man kan försöka anpassa sitt bygge till.
 
Tack för svaren igen.

Hade nog tänkt mig ganska platt tak. Är det en fördel eller nackdel prismässigt?

Kanske något åt detta hållet:
 
  • bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
imported_Byggaren skrev:
Att inte sprätta ut utrymmen med VA-anslutningar. Du har kök på ett håll. Tvätt på ett annat, WC/dusch på ett tredje, osv.

m.m
________________________
Byggaren
Varför blir det billigare om alla utrymmen ligger nära varann? Tänker du på avlopp o dyl i plattan?
 
I
5.2 racing skrev:
Tack för svaren igen.

Hade nog tänkt mig ganska platt tak. Är det en fördel eller nackdel prismässigt?

Kanske något åt detta hållet:

Tja... takstolen bör ju bli obefintlig om du köra med raka Marsonitbalkar och därmed billigare. Men om det är enda faktorn du tänker dig (priset) bör du tänka om snabbt som attan.
__________________________
Byggaren
 
I
5.2 racing skrev:
Varför blir det billigare om alla utrymmen ligger nära varann? Tänker du på avlopp o dyl i plattan?

Jepp! Rördragning kostar pengar och det är de tekniktäta utrymmena som kostar mest att bygga.
__________________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
Tja... takstolen bör ju bli obefintlig om du köra med raka Marsonitbalkar och därmed billigare. Men om det är enda faktorn du tänker dig (priset) bör du tänka om snabbt som attan.
__________________________
Byggaren
Priset är väl såklart inte allt. Men om man genom att vara smart från början kan spara in onödiga pengar, kanske man ska göra det? Skulle jag bygga så billigt som möjligt hade jag nog sneglat på budgethusen direkt.
 
surfarn skrev:
Hur vet man sånt där? Det måste finnas 100tals liknande standardmått som man kan försöka anpassa sitt bygge till.
Näe, så många standardmått finns det inte. Det är ju det som är vitsen med en standard.
Det enklaste är väl att kolla i kataloger och webbsidor vad som finns.
 
Mikael_L
imported_Byggaren skrev:
Jepp! Rördragning kostar pengar och det är de tekniktäta utrymmena som kostar mest att bygga.
__________________
Byggaren
Det är förvisso sant. Men å andra sidan blir några meter extra rör inte ens felräkningspengar i den totala budgeten, så man ska inte låsa sig helt vid det.
Då tycker jag nästan att det är irritationen att det tar lång tid för varmt resp kallt vatten att komma fram ifall man har långt mellan teknikutrymme och tappställe som är mer avgörande. ;)
(+ Det kostar också pengar, fast i driftskostnad)
 
det finns väl nån slags pump som gör att man har cirkulation på vv hela tiden har jag för mig.
 
Mikael_L
5.2 racing skrev:
det finns väl nån slags pump som gör att man har cirkulation på vv hela tiden har jag för mig.
Japp, vvc. Men det kan väl vara skönt att slippa ha. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.