Placeringen av diskbänken är inte bra, eftersom det blir trångt när diskbänken är i hörnet plus att skåpet och arbetsytan bredvid spisen blir blockerad när någon står vid diskbänken. Dvs man kan bara arbeta en person i köket.

För att få ett bättre arbetsflöde i köket, och ge möjlighet för fler än en person att jobba i köket, så föreslår jag att du ska flytta ner diskmaskinen till "slutet" på raden. Låta diskbänken flytta efter och sätta in en lådhurts plus ett 90x90 hörnskåp.

Att placera diskbänken vid ett fönster är visserligen trevligt MEN det är ett extra plus vid en i övrigt bra planering. Som det är idag är många så fixerade vid att placera diskbänken vid ett fönster att det får gå före en bra kökslösning. I ditt fall blir kökslösningen bara sämre av att diskbänken hamnar vid fönstret.
 
Oj, jag glömde ju skissen:
 
  • Kök.jpg
halloy skrev:
Att placera diskbänken vid ett fönster är visserligen trevligt MEN det är ett extra plus vid en i övrigt bra planering. Som det är idag är många så fixerade vid att placera diskbänken vid ett fönster att det får gå före en bra kökslösning.
Jag har haft diskbänken framför fönster och undrar vad som är så trevligt med det? Fönsterrutor slutade jämt med bänken och det var inte alls bra. Ständig vattenstank på fonsterrutan blev jag snabbt trött på.

Man står ju inte i timmar och diskar sin finaste porslin och klarar att beundra utsikten samtidigt ;) .... och dom flesta har ju en diskmaskin så vad finns PLUS i sån placering?

I ett hus utan elektricitet var det ett stort PLUS att diska framför fönster och utnyttja dagsljuset i det längsta, men inte idag, som jag ser det
Om man ska ha fönster någonstans i ett kök så är det framför arbetsytor där bra rymd och ljus ovan arbetsbänken är ett stort PLUS och också vid matbordet där man kan få glädje av dagsljus och utsikt, tycker jag. Det tar oftast längre tid att förbereda maten och äta den än att diska ... placera din utsikt där du har mest nytta av den ;)
gaia
 
Som jag kanske borde nämnt innan är planlösningen den som orginal finns i köket och som vi är mycket nöjda med, som halloy nämner blockerar man lite varandra när man står vid diskbänken idag men samtidigt kan man välja att stå vid den 120cm långa bänkytan som är dold i bilden bakom kyl/frysen i bildens högra nederkanten. Stänk på fönsterytor samt naturligt ljus vid diskbänk tål att diskuteras, dock är det 30 cm från diskbänkens ovansida till fönsterbrädans undersida i detta fallet och i och med att diskbänken står i det läget idag vet jag att det inte är något problem. Gällande dagsljuset så prioriterar jag det högre vid diskbänken än vid direkt vid arbetsytan faktiskt, dessutom ser jag fördelen med att ha diskbänken i och med att avrinningsytan och diskstället då kan placeras in mot hörnet som jag hade problem med till att börja med.

Angående min tidigare fråga om skillnader mellan bänkskåp för diskbänk och vanliga så är jag fortfarande tacksam för kommentarer, bilderna på ikeas hemsida avslöjar inget speciellt med skåpen för diskbänk i bakkanten men det kanske får bli ett besök på varuhuset och se hur det står till med detta.

// Mats
 
gaia skrev:
Jag har haft diskbänken framför fönster och undrar vad som är så trevligt med det? Fönsterrutor slutade jämt med bänken och det var inte alls bra. Ständig vattenstank på fonsterrutan blev jag snabbt trött på.

Man står ju inte i timmar och diskar...

Om man ska ha fönster någonstans i ett kök så är det framför arbetsytor...
Håller helt med. Det där med diskbänk framför fönster är ju något som härrör sig från 50- och 60-talet då man på allvar började studera arbetsmönster etc. i ett kök för att få fram vettiga grundprinciper för hur ett kök bör se ut.

Idag åker ju nästan all disk in i diskmaskinen så jag sällar mig också till skaran som hävdar att arbetsytor istället bör placeras framför fönster.
Av någon outgrundlig anledning är det dock fortfarande väldigt vanligt att köksritare sätter just diskbänk vid fönster väldigt högt upp på prioriteringslistan.

/jbr
 
Hemmakatten
Det är också svårare att få till bra arbetsljus vid fönstret de (på vintern många) timmar det är mörkt ute.
 
Om det är ont om förvaringsutrymme ska man absolut inte ha två 40 cm skåp med trådbackar. Ett 80 cm skåp med utdragslådor ger mer förvaring, där får du plats med tre kastruller i bredd, två i djup per låda. I ett 40 cm skåp får du plats med 1½ kastrull i bredd och halva kastruller är svåra att laga mat i...
 
pappskallen skrev:
Snickarbyggt kök, det är f.ö mitt eget kök på bilden.

Som någon sa så förlorar man ju tårtbitarna som blir på sidan, men det där med karuseller och "grävadjupt" lösningar tycker jag inte är någon höjdare så jag tog hellre dom döda tårtbitarna !

Handtagen tog jag til en smidesverkstad, så fick dom kapa ett långt handtag och svetsa ihop det i 90 gr. vinkel, problemet var att få tag på massiva handtag då dom flesta använder rör idag, men den som söker skola finna........
Pappskallen: Jag gissar att din lösning inte är den från BLUM som de kallar "space corner". Då kan man nämligen inte svetsa ihop handtagen. Fördelen med BLUMs variant är att man får snygga lådfronter som inte behöver geras. Jag gissar att det är BLUMs lösning som andra har sett hos div. kökstillverkare.
Din lösning med hopsvetsade handtag är klart elegant och väldigt special.
 
hempularen skrev:
Tja, hörn i ett kök är ett elände. Vi har ett hörnbänkskåp med halvkarusell. Den är väl ganska OK. Vi använder det till sådant som sällan används, men är skrymmande.

Det finns en ganska smart variant med en ganska komplicerad konstrruktion av trådbackar, som "länkas ut" på skenor. Man drar altså ut de synliga trådbackarna ur skåpet, de drar med sig en inre omgång med trådbackar, allt upphängt i ett system av skenor.

Detta har jag sett hos ett antal kökstillverkare, men det borde gå att köpa löst och montera in i vilket skåp som helst..
Kanske inte just den som hempularen menar, men det låter väldigt likt Corner Revolution från Pelly Industri
http://www.pellyindustri.se/LitiumInformation/site/page.asp?Page=33&IncPage=158&Destination=198
 
fn76 skrev:
Om det är ont om förvaringsutrymme ska man absolut inte ha två 40 cm skåp med trådbackar. Ett 80 cm skåp med utdragslådor ger mer förvaring, där får du plats med tre kastruller i bredd, två i djup per låda. I ett 40 cm skåp får du plats med 1½ kastrull i bredd och halva kastruller är svåra att laga mat i...
Klok kommentar, tackar!
 
T
Hejduk..tig skrev:
Kanske inte just den som hempularen menar, men det låter väldigt likt Corner Revolution från Pelly Industri
[länk]
Corner%20Revolution%20manuell%201.jpg

Rätt fiffigt med "spottar" inuti skåpet!
 
fn76 skrev:
Pappskallen: Jag gissar att din lösning inte är den från BLUM som de kallar "space corner". Då kan man nämligen inte svetsa ihop handtagen. Fördelen med BLUMs variant är att man får snygga lådfronter som inte behöver geras. Jag gissar att det är BLUMs lösning som andra har sett hos div. kökstillverkare.
Din lösning med hopsvetsade handtag är klart elegant och väldigt special.

Upphängningen är blumotion, men hela konstruktionen är snickarbyggd.
det fina i kråksången är att vi har lådor på bägge sidor av hörnlådorna vilket gör att hörnet smälter in ruskigt bra/snyggt i helheten.

Hade funderingar på karuseller och andra lösningar, men då vi blev visade denna lösningen var det inget snack.......skulle bara ha!!
 
bagarnx skrev:
Jag undrar om det inte är MagicCorner som hempularen menar.
[länk]
Just sådan har vi, från Tibrokök och där heter den Moving corner. Super bra och smidig. Vem som tillverkar den vet jag tyvärr inte.

/FlitigaLisa
 
Hej!

Den här lösningen har vi valt till vårt hörn! Länken går till Puustelli's hemsida, men vi valde att köpa köket från Invita istället. De har också skåpet i sitt sortiment men vi kunde tyvärr inte hitta någon bild på deras hemsida.
http://www.puustelli.com/se/omakansio/?id=1xnr1pv8tw3o1
Obs! Klicka på bilden för att få se funktionen... :)

/Therese & Mathias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.