P
RM fönster är säkert jättefina men man har ju en budget också :)
Har dessutom 6 fönster till som ska bytas plus ett par altandörrar.
 
Hur har ni gjort? Jag tittar också på (traditions) Effektfönster från hemfint.se... Har någon köpt dem?
 
P
Jag köpte mina från Bostadens Dörr&Fönster. Nöjd så här långt. Hann montera 5 av dem i trettonhelgen.
 
Jag köpte mina fönster från Byggohem som är återförsäljare för Helsingedörren. De tillverkar sina fönster i Sverige, något dyrar än hemfint. Jag hann inte få någon offert från Bostadens eftersom de höll på att byta fabrik då jag skulle lägga min beställning.
Fönstren kommer hem idag (21/1) jag kan återkomma då gjort min första okulära besiktning, själva inmonteringen ligger en bit bort.
 
Det låter intressant, jag väntar för att få offert från dem... Du får gärna skicka några bilder och åsikter, väldigt intressant att höra erfarenheter.
 
Nu har jag fått svar från byggohem och bostadens. Jag skulle gärna se bilder på håll och närmare på hur era fönster ser ut... Vore tacksam om det gick att ordna, Peter_K och eeekarlsson. Jag känner att det lutar åt Bostadens just nu, men jag vill se hur gammaldags de ser ut, då vi har ett gammalt hus som de måste passa till.
 
P
Ett par bilder på insidan. Mörkt ute så utsidan får vänta.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Exuperance
  • Laddar…
Så snyggt! De ser riktigt bra ut! Du får gärna lägga upp bilder från utsidan när du har tid. Exakt vilka fönster har du beställt?
 
Begär prestandadeklarationen så ni kan jämföra med dom värdena som finns i ZA bilagan för testerna av fönster om leverantören är seriös skall ni få alla dessa uppgifterna .
Skulle det stå NPD i någon av klasserna innebär det att tillverkaren inte testat denna egenskapen eller att egenskapen är så dålig att dom inte vill redovisa dessa .
 
De bilder som Peter_K har lagt upp på sina fönster från Bostadens påminner väldigt mycket om de fönster jag fått levererat från Helsingedörren (byggohem). Det som jag uppenbart ser skiljer är det frästa spåret på insidan av karmen (mot rummet), den finns inte på mina fönster. Annars är bågprofil, spröjsprofil och beslag identiska.
Jag publicerar mina bilder senare!
 
P
Em81 skrev:
Så snyggt! De ser riktigt bra ut! Du får gärna lägga upp bilder från utsidan när du har tid. Exakt vilka fönster har du beställt?
Fönsterna heter Kulturfönster 2+1 kopplade. Vet inte om de håller på att byta sortiment för de finns inte men på deras hemsida längre men kontakta dem och fråga.
 
P
eeekarlsson skrev:
De bilder som Peter_K har lagt upp på sina fönster från Bostadens påminner väldigt mycket om de fönster jag fått levererat från Helsingedörren (byggohem). Det som jag uppenbart ser skiljer är det frästa spåret på insidan av karmen (mot rummet), den finns inte på mina fönster. Annars är bågprofil, spröjsprofil och beslag identiska.
Jag publicerar mina bilder senare!
Det frästa spåret underlättar betydligt vi bygget av fönstersmygarna men är väl inget måste. Betydligt viktigare då att fönstret har ett spår för underblecket vilket saknas på tex. Bonusfönster som är billiga.
 
De höll på att byta tillverkande fabrik/fönster i slutet av förra året. När jag kontaktade dem kunde de inte ge mig ett pris eftersom de inte hade räknat klart tillsammans med fabriken.
 
Fräst spår för underbläck finns på utsidan.
Spåret på insidan kommer jag inte sakna vid byggnationen av smygarna, men det beror ju på vilken metod man brukar använda.
 
P
Har bara byggt smygar en gång och då frästa jag ur MDF som passade i spåret. Väldigt smidigt,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.