2an skrev:
Nja 40° duschar man inte i utan snarare 37-37,5° så det är inga problem med elpatron på 40°

Har en likadan tank som kompisen o jag har inga problem att dusha när tempen är nere på 36° vid översta termometern som sitter ca 25 cm från toppen iof..
Det kan ju va blandningsventilen som inte är som den ska hos dej Åke ??
Jag resonerade som ni ett tag tills jag kom på att det finns något som heter Legionellabakterier. De frodas rätt bra vid dessa temperaturer, så jag har faktiskt min elpatron på 65°, vilket är "dyrt" men rätt tryggt. Jag ville egentligen ha en fördröjt tillslag på elpatronen via solfångarstyrningen, men det fick jag välja bort. Hade jag inte använt vattnet till varmvatten hade det inte vart några problem.

Se Energimyndighetens (http://www.energimyndigheten.se/sv/...dning-i-hemmet/Vatten-och-varmvattenberedare/) synpunkt på detta:
"Minst 60°C temperatur

Temperaturen på vattnet i beredaren ska vara minst 60°C för att minimera risken för skadliga legionellabakterier.

Legionellabakterien finns naturligt i dricksvatten och förökar sig i temperaturer på 30-40°C och den dör vid 60°C. Bakterien är ofarlig att dricka men kan orsaka lunginflammation om den andas in genom till exempel vattenångor i duschen."


/per
 
pellesnurr skrev:
Jag resonerade som ni ett tag tills jag kom på att det finns något som heter Legionellabakterier. De frodas rätt bra vid dessa temperaturer, så jag har faktiskt min elpatron på 65°, vilket är "dyrt" men rätt tryggt.
Jag har gjort så att jag 1 gång per vecka drar upp tanken till 60 C om den inte varit över 60 C under veckan. På så sätt slipper jag hålla temperaturen så hög hela tiden. På Strömsnäspannan tyckte de att det räckte att göra det en gång i halvåret, men jag tänker "better safe than sorry".
Jag har en UVR1611 så det är ganska lätt att programmera en sådan funktion.
 
Legionella är väldigt sällsynt vad jag vet. Spolar man lite varmvatten dagligen så är det knappast troligt att de frodas. Det krävs stillastående bra länge typ uppemot en vecka för att det ska bildas något av fara. De fall som varit har begränsat sig till kommersiella byggnader där folk duschat sällan.

Betänk också att det är ENBART via inandat vatten det kan smitta. Tvättar man händerna så är det alltså lugnt.

Själv har jag slingor så jag är inte sådär orolig alls.
 
sjönära skrev:
om man räknar med ett elpris på 1,70 (inkl ALLT) och producerar vv till ett coop av i snitt 2,5 över året (gäller nog många VP då vv är VP sämsta driftsläge)
så sparas med en solfångaranläggning som ger 4000 kwh/år motsv 4000/2,5 x 1,7 = 2700 SEK/år. Om 4000 kwh från vacuumrör kostar 54000 SEK betalar sig anläggningen precis på 20 år. Räntor och längre livslängd på VP oräknat.
Detta är ju ingen bra kalkyl, det fattar vemsomhelst. Och därför vill inte VP-tillverkarna gärna sälja solfångarpaket. Eller hur?
Men stiger elpriset med några % om året i snitt så dröjer inte lönsamheten. Allt är beroende av framtida energipriser.
Vad räknar du in i ett elpris på 1,70:-/kWh ??
Kollade senaste elräkningen o då kostar varje kWh för mej 1,59:-/kWh på men det är ju inkl fasta avgiften som du lär betala vare sej du har solfångare el ej, Jag vill då ha både lyse o vv.. :)
Tar jag bort fasta avgiften för 16A så kostar elen 1,04 :-/kWh..

Vid 0/50° har en vp cop 3 vilket skulle göra 35 öre/kWh för vv hos mej..

Sen så ska det nog va riktigt bra år innan man får ut några 4000 kWh/år el tillgodogör sej det från solfångare..
Vem va de som hade energimätare på sina 90 rör från sfnix o kom upp i 3700 kWh under -08??
Så mer än typ 2-2500 kWh från 60 rör kan man inte räkna med..

Jag eldar upp min 500 l tank var 3:e dag till 90° under sommaren vilket gör 10 kWh/dygn för vv..
 
då jag räknade ut elpriset i höstas så var min fasta avgift inte så stor, men det kvittar. VI är ju överens om att med dagens elpris är kombination VP och solfångare ingen ekonomisk hit - VP är ju en slags elektriska solfångare som Stig på sfinx säger. OCh att fånga in solen två gånger är inte så lätt.
Men jag har iaf gjort så att jag avstått fr bergvärme och istället lagt pengarna som borra kostar på solfångare. VP blir comfort zone. Ventilation ska man ju ha ändå.
Jag valde mellan FLVP och ftx, men rördragningen skulle bli krånglig och jag fick inte ngn offert i tid så totalpris på ftx var okänt ända tills vi skulle bestämma oss. Annars är ju ftx en elsnålare lösning. Men som spetsvärmekälla behövde vi isåfall en luft/vatten-pump el luft/luft pump och hustrun tycker sådana lådor är alltför fula. Och pellets el vedpanna ville hon heller inte ha.
Miljövänligast vore väl annars ftx+solfångare+pellets/vedpanna.
Men sistnämnda alternativ innebär ändock en del merarbete med ved och pelletshantering.
 
500W / m2.

Körde en period under 2008 två billiga kinesiska vacuumrörsanläggningar mot poolvatten (20-25 grader c, stort flöde) och fick maximalt ut 2kW på mina 4m2.
Ca 500W per m2 med andra ord.

Räkna med att effektiviteten sjunker (en hel del) om du vill ha varmare vatten.

Vid mitt test stod panelerna på sina ställningar (45 grader) i "perfekt söderläge" mitt på gräsmattan.
Men å andra sidan kom jag ut en morgon klockan 07.30, och det kokade redan i panelerna (trycklöst system)...
Mätningen gjordes med energimätare avsedda för tappvarmvatten (i fjärrvärmeanläggning), så precisionen torde vara rimligt hög (vattenvolymmätare med deltaT mätare).

Så räkna inte med mer än 500W / m2 i momentan toppeffekt, iallafall om du köper billiga "kinesrör" och kör lågtemperatur.

Slutsats:
Ska du värma poolvatten ska du satsa på YTA, inte vacuumrör.
Beredning av tappvarmvatten, det är en annan sak det...
 
2an skrev:
Det kan ju va blandningsventilen som inte är som den ska hos dej Åke ??
Så var det! Nu duschar jag varmt igen ;-)
 
per kvm är en definitionsfråga - räknar man byggyta så är ju rörsolfångare inte så effektiva men räknar man krona per kwh så ser det bättre ut.
marknadsledande sfinx rör har enl importören en potentiell effekt av 0,1-0,12 kw/rör. 30 rör ger då 3 kw och bygger ca 5 kvm (2,5 x 2 m) alltså blir kvm utbytet maximalt 600 w / kvm dvs snarlikt vad bikerbob fick ut.
Räknar man kronor per kilowatt blir detta 3300 kr el ca 5 kr/kwh och år, dvs med ett elpris på 1,5 kr/kwh har man sparat in varmvatten via elpatron på 3,5 år. Om man värmer vv m värmepump tar det 10 år att spara in solfångarna (med dagens elpris).
Med plana solfångare blir priset per kilowatt normalt ngt högre om du inte bygger dem själv. Om du betalar 2500 kr för en kvm plansolfångare som ger 400 kwh/år blir priset >6kr/kwh och år, alltså 20% dyrare.
Med självbygge kan du komma ner i 1500 kr/kvm solfångare tror jag
 
sjönära skrev:
marknadsledande sfinx rör har enl importören en potentiell effekt av 0,1-0,12 kw/rör. 30 rör ger då 3 kw och bygger ca 5 kvm (2,5 x 2 m) alltså blir kvm utbytet maximalt 600 w / kvm dvs snarlikt vad bikerbob fick ut.
En kompis har 60 rör från sfinx men dom har då inte lyckats få upp 500 l tanken mer än 30° under en hel dag med strålande sol, Elpatron är ställd på 40° o rekordet utan uttag är 72° i tanken..
Gav 60 rör 6 kW så skulle tanken laddas 50° på 5 tim vilket är långt långt från vad dom ger, Han har kört 2 år nu med sina o det har varit dit en kille o bytt rören utan att hitta nått fel på varken panelerna/övriga anläggningen..
VI trodde att effekten skulle va som du angav vilket gjort att 500 l tanken skulle varit 90° efter en solig dag utan uttag, Det skulle krävas 100-120 rör för det
 
2an skrev:
En kompis har 60 rör från sfinx men dom har då inte lyckats få upp 500 l tanken mer än 30° under en hel dag med strålande sol, Elpatron är ställd på 40° o rekordet utan uttag är 72° i tanken..
Gav 60 rör 6 kW så skulle tanken laddas 50° på 5 tim vilket är långt långt från vad dom ger, Han har kört 2 år nu med sina o det har varit dit en kille o bytt rören utan att hitta nått fel på varken panelerna/övriga anläggningen..
VI trodde att effekten skulle va som du angav vilket gjort att 500 l tanken skulle varit 90° efter en solig dag utan uttag, Det skulle krävas 100-120 rör för det
vad är förklaringen från sfinx?
 
Nåt galet måste det vara med 2:ans kompis anläggning för så dåliga solfångare som inte orkar bättre än så, finns inte. Om rören och absorbatorn är bytta och kollade så måste felet ligga i resten av systemet, shunt som läcker? varmvattenkran som läcker?isolering saknas på tank? Vad ger fångaren i delta t x flöde?
 
Nån igentlig förklaring vet jag inte om han fått mer än att han tyckte inte det va konstigt med tanke på husets årsförbrukning, Jag köper inte den förklaringen iaf då det är som det är..

När han hade den bästa dagen o tempen höjdes från 40-72° så fanns ingen hemma o tappade, Det va optimalt väder o cirk.pumpen va avstängd samt avstängningsventilerna men det lär ändå inte vara mycket självcirkulation då det bara finns golvvärme..
Den höjningen han fick motsvarar ca 18,5 kWh o på pellets.info så kan man max få ut ca 21 kWh/dag från 60 rör så tillslut är det bara att inse att 60 rör inte ger mer..

Solfångarna sitter på ett separat pannrum så det är bara ca 3 meter rör upp till solfångarna o dom sitter med 52° lutning, Tyvär vet jag/han av någon här i närheten som kan visa upp nått som funkar bättre heller..

Men det är ju nån här som har 90 rör från sfinx med energimätare o fick ut 3700 kWh under -08 vilket då skulle göra 2466 kWh under -08 på 60 rör..
 
Enligt Sp får man ut 2000 kwh/år från 30 rör köpta av sfinx
http://www.sp.se/sv/units/energy/Documents/ETk/Forteckning_P-markta_och_ovriga_solfangare.pdf
och sp jämför ju solfångare med varann under standardiserade förh.
20 kwh/ dag innebär att 60 rör som då teoretiskt ger 6 kw effekt enbart skulle ladda ner motsvarande 0,3 kwh per rör och dag. Låt oss säga att en solig sommardag varje rör kan ta emot 10 timmars sol (beroende på väderstreck) med en medeleffekt av 50 W, dvs mindre än halva teoretiska maxeffekten. Då blir detta 500 wh = 0,5 kwh / rör och dygn. Alltså borde 60 rör ge 30 kwh en solig sommardag - eller tänker jag fel?
 
Så kan man tycka att det skulle bli men det är iaf inte så, Om det vore så vad är så felet hos kompisen för då skulle tanken va 90° om den va 40° morgonen vilket han oxå hoppades/trodde då han köpte solfångarna..

Sen är väl den angivna utbytet från sp bara i solfångaren, Inga rör med dess förluster är medräknade..

Kompisen har ca 3 meter rör som är isolerade med dubbla lager armaflex (el vad nu solfångar isoleringen heter/stavas) från solfångaren ner till pannrummet där vvx sitter som sfinx oxå sålt o direkt på en 7 meter lång aquawarm kopparflex kulvert till tanken så det är nog inte många som har så bra isolerade rör från solfångarna.. :)
Har kört med både lågt o högre flöde men det märks då ingen skillnad..
När dom kom med nya rören valde dom bland 120 rör för att få dom bästa, Faktiskt anmärkningsvärd skillnad på tiden för bulpen att bli varm..

Så för att få så man slipper annan värmekälla så krävs acktanksvolym på ca 2 m2 o den ska vara isolerad med minst 300 mm i sidorna o 500 i toppen + 4-5 paneler 120-150 rör vilket gör att det kommer kosta över 50 000:-, Alternativet är mindre tank o att man har pool som ska värmas men då bör man ha 6 paneler 180 rör då det krävs ca 50 kWh/dygn för att hålla en pool på 50 m3 varm..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.