H
Det måste till en lagändring så att företag som tillverkar utrustning som inte fungerar får stå till svars för kostnaderna.Nuvarande system är förlegat.
En rimlig lösning vore installation av en MiniQ panna utan kostnad för kunden.
Kunden har ju under hela den gångna tiden saknat en fungerande panna och därför kan man inte åberopa utgången garantitid osv.
Framför allt bör de som har den här produkten gå samman ställa krav på Ecotec och hota med rättsliga årgärder. Ju mer publicitet dess mer chans att Ecotec får krypa till korset och ge kunderna ersättning.
 
Du kan ju kolla på www.konsumentverket.se för att se vad du har för rättigheter.

Skulle tro att om du har kvar service kvitton från tiden innan pannan vart 3år så lär du nog kunna reklamera varan iom att den inte har fungerat trots upprepade problem som började innan garantin/reklamations rätten gick ut.
 
Riktigt dåligt av Ecotec må jag säga..
När kompisen Ctc ecoflex inte gick få att fungera efter så köpte dom tillbaka pannan o gav 12000:- för installationen av nya pannan, Dom funderade på att skicka en ny panna o bjuda på bytet men då dom inte kunnde ge några garantier om att den nya skulle funka löste dom in pannan...
 
kricken_ skrev:
Du kan ju kolla på www.konsumentverket.se för att se vad du har för rättigheter.

Skulle tro att om du har kvar service kvitton från tiden innan pannan vart 3år så lär du nog kunna reklamera varan iom att den inte har fungerat trots upprepade problem som började innan garantin/reklamations rätten gick ut.
Jag har dokumenterat en hel del, har bl.a mail men när Ecotec var här och bytte ut delar etc så fick vi inga papper alls.
Jag ska prata med Konsumentverket. Det skulle vara bra om man fick kontakt med fler som antingen ägt eller äger pannan. OM det finns några här så skicka gärna privat mail om ni vill.
 
2an skrev:
Riktigt dåligt av Ecotec må jag säga..
När kompisen Ctc ecoflex inte gick få att fungera efter så köpte dom tillbaka pannan o gav 12000:- för installationen av nya pannan, Dom funderade på att skicka en ny panna o bjuda på bytet men då dom inte kunnde ge några garantier om att den nya skulle funka löste dom in pannan...
Hur gammal var pannan?
 
Den va nästan 2 år då den blev utbytt
 
2an skrev:
Den va nästan 2 år då den blev utbytt
Ja, vi är ju inne på tredje säsongen nu...men den har strulat länge.

Det som irriterar mig är att det är s.k "erbjudandet" är inte skrivet till mig som konsument...det är skrivet till ett försäkringsbolag eller i det fall man vill ta det vidare. De friskriver sig från allt ansvar. Det kanske är säljaren som skrivit under...men det är företagets jurist som dikterat det. Suck!
 
Samma kompis rostade vedpannan sönder som han har hemma efter prick 3 år, Även den gången tog Ctc sitt ansvar o skickaden en ny panna samt stod för bytet..
Allt löstes på direkten, En knappt en vecka från han ringde tills han hade en ny panna på gården..
 
Super! Just sådan reklam borde Ecotec vara intresserad av. Nu finns det alltför mycket dålig reklam från kunder och återförsäljare.
 
Jag har mycket dålig erfarenhet av Ecotec som företag. Vi fick en pelletsbrännare installerad för tre år sedan, och det har varit löjligt många driftstopp. Installatören (auktoriserad av Ecotec) kunde inte lösa problemet eftersom han helt enkelt saknade kunskap, då vände jag mig direkt till Ecotec, som helt sonika inte svarade på e-post. De hänvisar ju normalt till sina återförsäljare. Nytt brev till Ecotec, med resultatet att min återförsäljare försvann från deras lista över återförsäljare. Suck. Ecotecs pelletsbrännare går heller inte att justera på egen hand, utan nästan allt görs i en lösenordsskyddad meny som bara - just det - återförsäljarna kommer åt.

Lösningen blev att till slut hyra in en annan installatör, en av de få som finns kvar på Gotland, för att få hjälp. Ecotec marknadsför sig som ett kvalitetsmärke och kostar därefter. Jag är inte den enda som blivit besviken på deras fullkomligt värdelösa kundservice, som går ut på att lägga över ansvaret på återförsäljarna, även när återförsäljarna inte lever upp till Ecotecs egna kvalitetskrav.

Jag skulle inte för ett ögonblick överväga att anta ett erbjudande om att köpa en ny panna till rabatterat pris, jag skulle ögonaböj byta märke - och berätta för alla jag träffar om varför. Företag får så många kunder som de förtjänar.
 
Hmmm jag har hört historier tidigare om Ecotec med liknande resultat men därimot tror jag att denna panna som nämts (Mini Q) är risk fri att väljamen därimot välja en annan brännare till den.. T.ex Ctc Bio från Rinkabyrör för 18000:-
Vore väl fan om dom inte kunde göra en panna/värmeupptagande yta, Det är ju brännaren som är viktig o ska fungera.. :)
 
Ja, Vad säger man?

Här är det samma problem.
Deformerad Dubbelmantel, Sprucket Keramikrör, Trasigt roster (både rullar och kondensatorer), trasig internskruv (inmatningsskruven), trasig internskruvmotor (kondensatorn) Trasig Externskruv (lindning trasig).

Min återförsäljare har gått i konkurs, så jag får ingen hjälp därifrån.
Ecotec säger att jag skall vända mig till närmsta andra återförsäljare….men de vill inte heller ta ansvar för min panna.
Jag har ringt direkt till Ecotec och de har ett antal ggr. lovat att skicka sakerna direkt till mig, men jag har inte fått något paket.
De 3 kondensatorerna fick jag av en annan återförsäljare, men då fick jag betala 500:- i goodwill-kostnad, för att han var snäll och hjälpte mig?

Efter installationen borde det ju ingå ett återbesök…men nått sånt har jag inte fått. Då min återförsäljare gått i KK.

Hur ska man gå vidare? Jag känner mig totalt lurad. Har köpt en panna för 50.000 som behöver reservdelar för 5000:- /år som jag inte ens fått tag på….
Hjälp mig! Hur ska jag tackla dem?

Bamyl
 
Redigerat:
Nu kan man åtminstone få tag i motorer till ecotec utan att behöva besvära dem.
www.pellkam.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.