Är inne på tredje säsongen med vår panna som stannar HELA TIDEN! Det kan vara upp till 10 gånger per dag. Den sotar igen hela tiden, bränner dåligt och pelletsen går som smör. Vi har haft tekniker här men jag har kollat lite på nätet och det finns många klagomål på just den här pannan. Det finns tom en blogg som dokumenterar hur dålig den är. Alla verkar klaga på precis samma saker. Men nu står man ju här som konsument...vad kan man göra? Går det att reklamera? Någon kunnig som kan vägleda? Just nu vill jag/vi bara spränga "skiten" (förlåt)!
 
Visst kan du reklamera under förutsättning att den inte är äldre än tre år. Du har, vad jag förstår, redan reklamerat den eftersom det har varit en tekniker ute och tittat på den. Har du haft nån vidare kontakt med denne efter besöket?
 
Ja, det kan man ju säga. Först var återförsäljaren här och fixade och han tog kontakt med Ecotec och till slut kom de ut. Det har varit en enda soppa. Vi springer ner i källaren hela tiden och lyssnar efter gnissel som uppstår när den stannar. Det går aldrig att förvänta sig en varm dusch på morgonen eftersom pannan kan ha stannat under natten. Nu när jag tittar på kvittot så står det att den installerades sommaren -05 så då är det väl för sent. Den har krånglat nästan direkt från början men lagats/justerats/bytt skruven då den gick sönder etc. Vi har skrivit ner lite datum och vad som hänt. Nu fattar jag inte varför vi inte tänkte på att reklamera tidigare men vi har fått barn och "vant oss" vid att lyssna, sätta på den. Sjukt egentligen! Jag ringde Ecotec härom veckan och de bad oss kolla flamvakten men allt ser ok ut. Den stannar ändå och det står "tändning misslyckats" eller "flamvakt".
 
Ta ett nytt snack med Ecotec och redogör för problemen. Jag har hört att de är inte helt oävna att ha och göra med.
I detta läget är det alldeles utmärkt, att du har skrivit upp de datum som du har haft problem.
Lycka till! :)
 
Visst kan det vara problem med panna/brännare, men det skulle också kunna vara förutsättningarna i övrigt. Vad är det för skorsten? Tillräcklig tilluft? Dragbegränsare?

Har du koll på hur brännaren är inställd (matningstider, tändtid, fläkt etc)?

Har den intern skruv?

Det är faktiskt inte det mest sannolika att det skulle vara fel på brännare/panna.
 
Det finns många saker som stoppen kan bero på, Att pannan sotar är iaf pga av att man har för fet blandning antingen av för mycket pellets el förlite fläkt..
Om draget är för stort så kan det släcka lågan men även om draget är fördåligt kan det bli problem men brukar kännas genom inrykning..

Har gått igenom instruktionsboken nu men det gav inte så mycket som jag hoppats http://www.ecotec.net/pdf/Instruktionsbok_EcoNom_12-55.pdf
Det stod endast att man ska kontrollera effekten genom att väga pelletsen/tidsenhet, Är det gjort??
Jag hittade inget om var man ändrar fläkt/matning..

Förbrukar pannan 260 gram på 5 min så är den på 15 kW o denna pannan är gjord för 12-16 kW så då ska man inte köra med mer/mindre effekt..
Optimalt bör va 240 gram/5min vilket är ca 14 kW

Kontrollera även optovakten o alla givare så att dom är rena från sot/damm..
 
Tack alla men nu har jag pratat med Ecotec. De har gått ut med ett erbjudande för nåt år sedan om att man kan få byta ut pannan till en Mini-q (?) för det har varit så mycket problem. Vi vill bli av med den, inte renovera den som de har gjort tidigare. Återförsäljaren sa att av sålda 47 pannor går 5 av dom. Nu hoppas jag bara att detta kan gå på hemförsäkringen såsom många har kunnat gjort enligt återförsäljaren. To be continued...
 
EcoNomen var en flopp och den medicinering som följde med utbytesroster,skruvar,kondensatoradaptrar mm hade ingen annan funktion än att få garantitiden att gå ut och återförsäljarna fick ofta "ta smällen". Uppbrända brännkammare och spruckna keramikrör hör till det normala för de få pannor som fortfarande hankar sig fram. Och oävna att ha att göra med.....Det kan man gott säga.
 
exerg skrev:
EcoNomen var en flopp och den medicinering som följde med utbytesroster,skruvar,kondensatoradaptrar mm hade ingen annan funktion än att få garantitiden att gå ut och återförsäljarna fick ofta "ta smällen". Uppbrända brännkammare och spruckna keramikrör hör till det normala för de få pannor som fortfarande hankar sig fram. Och oävna att ha att göra med.....Det kan man gott säga.
Ja, det är för j-t. Nu har jag fått erbjudandet och det är alltså 20,000 kronor för en ny panna som enligt dom skulle kosta 45,000 kronor hos återförsäljare. En hel del har tydligen kunnat få ut på försäkringen men det blir ju ändå inte så det täcker hela summan. Jag vågar inte tänka på om den nya börjar strula om man nu skulle nappa på det här.
 
Detta borde varit ett fall för Sverker. Iof sig kommer mini-Q med biolinebrännare inte tillnärmelsevis att förorsaka liknande problem men hela EcoTecs attityd i det hela torde avskräcka för vidare samarbete med dem.
 
exerg skrev:
Detta borde varit ett fall för Sverker. Iof sig kommer mini-Q med biolinebrännare inte tillnärmelsevis att förorsaka liknande problem men hela EcoTecs attityd i det hela torde avskräcka för vidare samarbete med dem.
Ja, verkligen...är det rimligt att få ett "erbjudande" om att betala 20,000:- för en helt ny anläggning...installationen får man även betala själv. Detta tror återförsäljaren att det kommer gå på ca 3000:-. Sedan tillkommer jobb/kostnad för att hyra kärra...åka till återvinningsstationen och slänga gamla pannan...för ingen vill väl köpa den...kanske man kan få en entusiast att försöka laga den och få en tusing:rolleyes: men... Det finns en blogg på nätet där en familj dokumenterar om deras panna. De har fått flera kommentarer från andra ägare. Jag vet inte vad de vill åstadkomma med det hela men Sverker är ju intressant. Ecotec menar i deras erbjudande att vi ändå har haft pannan en "inte helt obetydlig tid" men de ska veta att vi spenderat en otroligt massa timmar med att starta om pannan...ringa återförsäljaren, ta ledigt från jobbet för att de inte kan komma efter arbetstid och det har gått åt mycket mer pellets, acktanken har eluppvärmts under den tid pannan stannat och vi inte varit hemma för att kunna starta om den och den har sotats fler gånger än vad den ska. Plus all frustration!

Så här står det i erbjudandet:

Angående Er värmepanna
Med anledning av Er reklamation avseende EcoNom värmepanna vill vi
från CaminaEcoTec AB meddela följande.
Ni har med en av våra återförsäljare träffat avtal om köp av den aktuella
utrustningen. Något avtalsförhållande mellan Er och CaminaEcoTec AB
föreligger således inte. För det fall Ni önskar framställa krav på grund av
påstådda fel i den levererade utrustningen har Ni därför att vända Er till
den återförsäljare med vilken Ni träffat avtal om köp av utrustningen.
I egenskap av tillverkare ligger det självfallet i CaminaEcoTec AB:s
intresse att de kunder som köper våra produkter skall vara nöjda. Mot
denna bakgrund erbjuder vi er som en goodwill åtgärd att köpa pannan
MiniQ 20 jämte brännaren BioLine 20 till förmånspriset 20 000 kronor
inklusive mervärdesskatt och frakt. Ordinarie cirkapris hos återförsäljare
uppgår till 45.000 kronor. Erbjudandet omfattar inte installation av
utrustningen.
Brännaren BioLine 20 monterad i en panna är sedan många år ett
beprövat koncept. MiniQ 20 är en lättservad panna med stående tuber
och ett stort askutrymme. Kombinationen MiniQ 20 och BioLine 20
karaktäriseras av enkelhet, säkerhet och god ekonomi. Närmare
information om utrusningen framgår av bifogade produktblad.
Mot bakgrund av att Ni, trots de problem som Ni uppger har förevarit,
innehaft Er utrustning under en inte obetydlig tid, är det vår förhoppning
att Ni skall finna detta erbjudande intressant. Om så är fallet är Ni
välkommen att kontakta mig.
 
Just precis, de skjuter över allting på återförsäljaren som får ta skit för deras dåliga produkt och ofta får återförsäljaren ta smällen att för egna pengar ordna så kunden får riktiga grejer. Ecotecs exportmarknad till europa har ökat ordentligt och den svenska marknaden är "marginell", som de uttalat, och inte intressant längre vilket resulterar i sämre servicenät mm. De börjar närma sig gränsen för det oseriösa.
 
När jag läser på pellets.info om Ecotec Econom så får jag intrycket av att det är en känslig anläggning som kräver en hel del kunskaper för att få att fungera bra. De som är engagerade i pannan på pellets.info verkar dock mycket nöjda med produkten.
 
injonil skrev:
När jag läser på pellets.info om Ecotec Econom så får jag intrycket av att det är en känslig anläggning som kräver en hel del kunskaper för att få att fungera bra. De som är engagerade i pannan på pellets.info verkar dock mycket nöjda med produkten.
Ja det måste vara människor utan arbete, familj eller andra intressen eller övriga renoveringar. För oss andra dödlig är det en produkt som prövat tålamodet och ekonomin betydligt!
 
exerg skrev:
Just precis, de skjuter över allting på återförsäljaren som får ta skit för deras dåliga produkt och ofta får återförsäljaren ta smällen att för egna pengar ordna så kunden får riktiga grejer. Ecotecs exportmarknad till europa har ökat ordentligt och den svenska marknaden är "marginell", som de uttalat, och inte intressant längre vilket resulterar i sämre servicenät mm. De börjar närma sig gränsen för det oseriösa.
Vår återförsäljare har inte Ecotec längre. Så de kan inte hjälpa oss längre. Jag vet inte vad man kan kräva av dom?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.