Hej

Tack Müssli och Bo för era svar.

Då sätter jag en normcentral mellan huvudsäkringarna och Easse med 3-pol 3x16A säkring.
Men ska JFB Typ A i normentralen även omfatta 3x16A för laddboxen eller ska jag lägga laddboxen
utanför JFB Typ A. Har för mig att jag har läst att laddboxar kan skada JFB Typ A därav min fråga.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Det spelar ingen roll, men om normcentralen placeras nära laddstationen så skulle jag lägga laddstationen under JFBn.

Alla(?) laddstationer har ett inbyggt DC-skydd, men alla har inte en JFB för AC. Med detta DC-skydd kan inte laddstationen skada (ha sönder) JFBn. Det som händer, om DC-skyddet saknas och det blir ett DC-jordfel, är att JFBn kan "bedövas" och sättas ur spel. Men den kommer att fungera igen när DC-strömmen är borta.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det spelar ingen roll, men om normcentralen placeras nära laddstationen så skulle jag lägga laddstationen under JFBn.

Alla(?) laddstationer har ett inbyggt DC-skydd, men alla har inte en JFB för AC. Med detta DC-skydd kan inte laddstationen skada (ha sönder) JFBn. Det som händer, om DC-skyddet saknas och det blir ett DC-jordfel, är att JFBn kan "bedövas" och sättas ur spel. Men den kommer att fungera igen när DC-strömmen är borta.
Tack för svaret. Normcentralen kommer att vara 2-3 meter (kabellängd) från laddstationen.
 
Väcker liv i min gamla tråd.

Är det någon som vet om man måste programmera om boxen om man uppgraderar från enfas till trefas eller känner boxen av detta själv? Dvs är det bara att dra ny kabel och ansluta L1, L2 och L3 samt nolla och jord.

Detta ska göras via en ny undercentral med trepolig 16A säkring och JFB typB.
 
Ja om den är korrekt installerad tidigare så behövs det.
 
Ok, tack för svaret. Så här är den konfigurerad. Phase mode står ju som auto, men det kanske inte har med det att göra
 
Får inte upp dokumentet och kommer inte ihåg men det är ganska intuitivt med antal faser, Max Amp mm om du/den som gör det har allmän elkunskap.
 
tttomten tttomten skrev:
Får inte upp dokumentet och kommer inte ihåg men det är ganska intuitivt med antal faser, Max Amp mm om du/den som gör det har allmän elkunskap.
 
  • Skärmklipp av inställningsmeny, RFID-nycklar, strömgallerdetektion, auktorisation, nodtyp, låsning av kabel, automatisk fasläge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.