Det där jävla etanolet gör att tanken på min Ducati sväller, så; Nej Tack
Etanol har andra fördelar i mitt liv o där är inte förbränningsmotorer inräknade.
 
Det bildas aldehyder i avgaserna på etanoldrivna motorer. Speciellt mindre tvåtaktare som inte har lika bra förbränning. Dessutom är man väldigt nära avgasröret vid normal användning.

Vill man köra på E85 rekommenderar jag att man gör det i något annat än handhållna tvåtaktare.
 
Staffans2000
Körde min 240 från 89 med 50/50 E85/bensin i många år. Gick alldeles utmärkt. Ökades etanolinblandningen steg förbrukningen oproportionerligt sant att den blev svårstartad.

Staffan
 
Etanol är ett utmärkt bränsle rent förbränningsmässigt.

Dock så är det mera korrosivt än bensin så metaller i bränslesystemet behöver tåla det långsiktigt.

Utnyttjar man det höga oktantalet (>104okt)
med tidigare tändning så höjs förbränningstepersturen och förbränningsverkningsgraden. Då ökar den termiska lasten på ventiler, säten och topplockets gjutämne. Ihop med de mer korrosiva egenskaperna har de medfört att seriösa biltillverkare har tåligare material på utsatta delar i motorn.

Men även en vanlig std motor går ofta fint många tusen mil på E85.
Dock inte jättelönsamt med dagens prisnivåer på bränslet.
 
  • Gilla
MetteKson och 3 till
  • Laddar…
A
Man får 50 l E85 med inblandad olja för samma pris som 25 l aspen 2 takt..
Jag körde upp ca 600 l förr med aspen om året.. Så för min del så är E85 min framtid.
Har många kunder som gått över till min blandning och är mer än nöjda..
Jag slipper slaskiga motorer och renare motorer inuti..

Inga problem eller negativa effekter.
Enda som skiljer är färgen på bränslet och att jag får tanka lite oftare..
Gör mig inget.
 
  • Gilla
vefyra
  • Laddar…
A
Det största som skiljer etanol emot vanlig bensin och även Alkylat är att dels så är oktantalet högre, men också så är energivärdet mindre än Alkylat, bensin..
Skiljer i gångtid ca 15 min i fält test.

Inga delar varken i gräsklippare eller elverk, motorsågar, röjsågar tar skada av etanol.
Membran har jag haft i glasburk med E85 i 6 månader.. De är lika nya och fräscha som när jag la dem där..

Bara för att man har förutfattade meningar om bränslet, så betyder inte det att bränslet är skit..

Det är förnybart till 85%.
Det är miljövänligt.
Vi har ju minst 15% inblandat etanol i vår vanliga bensin...
 
Jag förväntar mig att förgasaren håller mycket längre än 6månader. Men som jag ser det är aldehyderna i avgaserna det huvudsakliga problemet.

Vanlig bensin får inte innehålla mer än 10% etanol. Det är inte ett krav att den innehåller etanol.
 
A
www.etanol.nu

En väldigt intressant sida att läsa om man vill verkligen hålla sig till ett av verklighetens bränslen.
Jag säger inte att vi ska enbart köra på detta i 200 år utan att detta gör att vi får andningspaus under tiden forskningen leder oss till framtidens bränslen.
 
Var hittar du någon etanolproduktion från skogsrester?
 
A
D Daniel 109 skrev:
Jag förväntar mig att förgasaren håller mycket längre än 6månader. Men som jag ser det är aldehyderna i avgaserna det huvudsakliga problemet.

Vanlig bensin får inte innehålla mer än 10% etanol. Det är inte ett krav att den innehåller etanol.
Jo det är det.
All bensin i Sverige måste innehålla etanol.
95 oktan innehåller minst 10 %.
98oktan minst 2 %.
Detta är en EU standard som man inte får bryta.

Jag har inte påstått att förgasaren håller endast 6 månader utan det är så länge mina membran har legat i etanol.
Anledningen till att etanol används i liten skala är för att den är belagd med 513% alkoholskatt..
Jag har även Provat köra på t sprit. Spolarvätska.

De sågarna går ännu.
 
A
D Daniel 109 skrev:
Var hittar du någon etanolproduktion från skogsrester?
I Sverige så har preem flera tillverkningar av etanol från skogsbränsle, så kallat bio etanol.
Vanligaste är ändå metanol som är ett utmärkt bränsle att köra på.
Men den etanolen som vi tillverkar i Sverige, exporteras till Tyskland för att blandas ut i deras bensin.
 
Vilken EU standard pratar du om då?
15% förekommer inte i vanlig bensin. Det är max 10% inte minst.
 
  • Älska
Patrik440
  • Laddar…
A
Nä då frågar du våra vanligaste mackar i Sverige så är det sällan 10% som blandas i.
Det är närmare 15% eller 15%.
Anledning nr 2 till att man inte använder mer ren etanol är att vanliga bilmotorer kan få kallstarts problem...
Så vintertid så är det 75% etanol istället för 85% etanol i E85...
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Som experimenterande tonåring provade jag på 90-talet att köra gräsklipparen på diverse olika bränslen. Jag tror att det var innan man kunde köpa E85 på mackarna. Men T-röd och koncentrerad spolarvätska gick utmärkt efter justering av förgasaren. Det gjorde för övrigt förtunning och fotogen också. Gräsklipparen i fråga pensionerades långt senare av helt orelaterade orsaker. Min erfarenhet var också att sprit gjorde motorn renare invändigt. Men dagens småmotorer har ofta inte möjligheten att justera bränsleblandningen. Och då blir det svårare.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.