Precis som vanligt är det väl lättare att fråga entreprenören som Eon skickat ut för uppdraget och som varit i kontaktat med dig. Normalt får man välja om de skall ta med sig trädet eller lämna kvar om man vill ha och såga upp. Ersättning brukar erbjudas för träden men en enskild tall blir inte många kronor de följer vanliga avtal. Du kommer ju få ersättning för kabeln som läggs på din mark med.
 
Bakom den ”giriga” koncernlogotypen så sitter det vanliga människor som försöker göra ett så bra jobb som möjligt. Istället för att krångla till sig några hundralappar skulle jag köpa lite fika till de som kommer och fäller trädet. Förmodligen kommer de att göra det lilla extra så jag själv slipper, och jag har fått ännu en bra kontakt som jag kan ha nytta av i framtiden.
 
  • Gilla
EvaMLin och 5 till
  • Laddar…
Kommer kabeln gå på din mark? I så fall skall du ha ersättning för det intrånget. Inte många kronor, men i alla fall.

Om tallen står på din mark och kabeln dras på annans mark, så tror jag inte du kommer få någonting. De gräver väl av rötterna lite till ditt träd, men det är ditt problem att trädet sen riskerar välta över ditt hus (eller något annat).
 
  • Gilla
Bassesme
  • Laddar…
Jag står inför samma frågeställning, dock gäller det ett tänkt staket. Dealen blev att nätägaren gräver ner sin kabel och anlägger en bädd med fyllning och stenmjöl så att jag kan lägga ner betongslipers till mitt staket.
Jag slipper gräva 40 meter och göra markarbete, dom slipper återställa gräsmattan och jag får en bättre avgränsad trädgård.
Sen utgick det en liten ersättning också....
Win win och min rygg överlever ett år till :)
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att Eons interna administration kring ersättning kan vara så besvärlig att de hellre gräver runt trädet om du ens begär en krona. Tacka bara ja och se till att de gör jobbet snyggt och garanterar att syrenen klarar sig.
 
  • Gilla
Bassesme och 2 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
O kanske just därför det kostar höga avgifter?
Nejdu MP ö S Löfven får du prata med om skatterna. Dom är högre än elanvändadet. Sjukt. Men Denna
regeringen är amatörer. Det glömmer folk
 
Y
Nu har jag bara läst några kommenterar och har ingen erfarenhet av E.ON men har erfarenhet av trädärenden.
E.ON tar säkert in kunniga och trädfolk vet hur man tar ner träd utan orsaka skador. Men begär skriftligt på deras handlingsplan -och- att dom även fräser bort stubben samt städar bort allt och fyller hålet med ny jord.

Man vill inte misstro någon, men väldigt många lovar massor och så fort du godkänt så sviker dom och vill inte kompensera. Ev så är kompensationen någon hundralapp och din ångest stor.
- Få skriftligt på kraven för att du ska vara nöjd, så att dom undviker att bryta löften.

Ta även kort på hur din trädgård serut där trädet är.

Så det inte blir ord mot ord sen när det oväntade skett.
 
Redigerat:
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag vet inte var du hittar ordet ”sur” i min text, för jag har aldrig skrivet det.
Däremot skrev jag ”snål”, och att ständigt försöka klämma ur allt och alla på allt man kan är en jättekonstig inställning ochh ger ett trist liv. Att vara generös och ha en positiv inställning ger så mycket mer! :)
Hoppas att du får en riktigt trevlig helg, och att någon bjuder dig på något utan att kräva något tillbaka! ;)
Du skrev exakt detta.
" Att då vara en surgubbe och lägga tid och energi på att klämma ur dem".

Förstår inte hur det kan ge ett trist liv? Att vara trevlig, interagera med sina medmänniskor... är att "klämma ur allt"...
Snål? Är det verkligen så hemskt att pruta? Vilket detta i praktiken är, man har redan bestämt sig för en "affär" men vill pruta lite på priset?

Jag tror att detta ger mig ett rikare liv, att faktiskt p-r-a-t-a med folk, inte ta precis vad som helst som kastas mot en och vara glad för det man får utan faktiskt prata om saker och kanske få mer, nåt annat eller.....

Detta är inte ett citat men det är ju ett tema för dig?
"Vad nöjd med vad du får, du hade kunna fått mindre" = Låter ju som ett spännande liv! ;)
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
se till att dom tar med stubben med
Lol ja stubben är nog mer i vägen för kablen än stammen haha
 
  • Gilla
  • Haha
JMG och 4 till
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Köp lite aktier då så får du ta del av de pengarna.
Rätt få som har den typen av kapital att spekulera med. Och du menar altså att om man inte har det så förtjänar man Eons ocker?
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
M mulle77 skrev:
Nejdu MP ö S Löfven får du prata med om skatterna. Dom är högre än elanvändadet. Sjukt. Men Denna
regeringen är amatörer. Det glömmer folk
Nätavgiften är högre än både skatten och elanvändandet iaf där jag bor. Avgiften har höjts med över 250% sedan avregleringen av elmarknaden.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Nissens
L larka742 skrev:
Du skrev exakt detta.
" Att då vara en surgubbe och lägga tid och energi på att klämma ur dem".

Förstår inte hur det kan ge ett trist liv? Att vara trevlig, interagera med sina medmänniskor... är att "klämma ur allt"...
Snål? Är det verkligen så hemskt att pruta? Vilket detta i praktiken är, man har redan bestämt sig för en "affär" men vill pruta lite på priset?

Jag tror att detta ger mig ett rikare liv, att faktiskt p-r-a-t-a med folk, inte ta precis vad som helst som kastas mot en och vara glad för det man får utan faktiskt prata om saker och kanske få mer, nåt annat eller.....

Detta är inte ett citat men det är ju ett tema för dig?
"Vad nöjd med vad du får, du hade kunna fått mindre" = Låter ju som ett spännande liv! ;)
Ja, jag skrev ”surgubbe”, inte att någon var ”sur”, rätt stor skillnad.
Nä, jag inser att du inte förstår, det är väl ett personlighetsdrag hos dig att ständigt klämma ut pengar så snart du har minsta möjlighet.
Jag lever ett helt annat liv, är generös, har en positiv grundinställning på det viset får man i det långa loppet ett lättare liv och andra är generösa tillbaka.
Att döma av ”like” många gett på mitt inlägg så verkar fler här ha samma inställning. :)
Gå nu ut i solen o njut! Det är helt gratis! ;)
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Alltså, Anta att jag tänkt ta ner ett stort träd, men dragit mig för det lite eftersom det kostar både tid och pengar och kanske inte är helt riskfritt.
Plötsligt kommer ett företag och frågar om de får ta bort trädet... Då säger jag ”om ni forslar bort trädet och tar med stubben också så är det helt ok”.
De säger ”visst, det är inga problem”.
Då har jag blivit av med ett bekymmer som kunde orsakat problem för mig, kostat pengar och kunnat skada mitt hus etc. Och det kostar varken tid eller pengar för mig.
Jag har vunnit en rad fördelar. Att då vara en surgubbe och lägga tid och energi på att klämma ur dem att dessutom få en hundralapp utöver detta är mer än snålt. Jag hade snarare lagt ett par hundringar på en go fika till de som senare kommit och gjort jobbet.
Att vara snål och ständigt tjäna så mycket som möjligt på allt och alla förlorar du själv på i det långa loppet, och du får ett rätt trist liv...
Bra skrivet! Håller helt med dig. Viktigt att komma överens om innan att de gör snyggt efter sig och får bort stubben.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Förstår inte att folk måste ge sig på och hacka på varandra i var och varannan tråd! Är det anonymiteten som får hornen att växa på er? Tror aldrig ni hade betett er såhär i en diskussion öga mot öga!
 
  • Gilla
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
J Jimmy Alenius skrev:
Bakom den ”giriga” koncernlogotypen så sitter det vanliga människor som försöker göra ett så bra jobb som möjligt. Istället för att krångla till sig några hundralappar skulle jag köpa lite fika till de som kommer och fäller trädet. Förmodligen kommer de att göra det lilla extra så jag själv slipper, och jag har fått ännu en bra kontakt som jag kan ha nytta av i framtiden.
Bästa svaret jag läst någonsin.. Exakt så är det..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.