Hej,

har till sist kommit till skott med att ta in offerter på badrumsrenovering. Bara hunnit få en, och den landade på ca 170 000kr (arbete och material) efter ROT.

Inga lyxprodukter, standardlayout på badrummet (inga konstiga vinklar etc), ca 6kvm golvyta.

Så vad säger ni, dyrt eller rimligt?

Jag trodde att det hela skulle landa på ca 90 000kr efter ROT-avdrag, nyfiken på kommande offerter.

MVH
 
Först - löjligt dyrt. Även 90 efter rot är överdrivet.
Men nu är marknaden som den är...

Hur mycket är arbetskostnad och hur mycket är material?
 
sunqan skrev:
Först - löjligt dyrt. Även 90 efter rot är överdrivet.
Men nu är marknaden som den är...

Hur mycket är arbetskostnad och hur mycket är material?
Arbetskostnad: ca 150 innan ROT, ca 100 efter.

Material: ca 70 000kr.

:(
 
Det är alltså sex manveckor...

Är det i stockholm?
 
sunqan skrev:
Först - löjligt dyrt. Även 90 efter rot är överdrivet.
Men nu är marknaden som den är...

Hur mycket är arbetskostnad och hur mycket är material?
Njae... nu ska vi inte vara sådana... 90´efter Rot är inte överdrivet för om jag förstår rätt så är det inkl. inredning och alltså rubbet.

Arbetskostnad på 150´som efter rot blir 100´ ? ...är du ensam ägare till fastigheten/lägenheten ?


Nu behöver man lite mer kött på benen för att kunna säga exakt men i runda slängar brukar det vara rimligt att räkna typ följande...

Arbete 120 tim x 500:- = 60000:-
Arbete el 15 tim x ~600:- = 10000:-
Arbete vvs 15 tim x ~600:- = 10000:-

Arbetskostnad = 80000:- / 2 = 40000:- efter Rot

Material för underarbetet fram till tätskiktat yta, lite beroende på väggar och golvs beskaffenhet men runt 10-15000:-.

Material el beroende på golvvärme och infällda spotlight eller inte. Typ 1000:- -------10000:-
Material vvs också lite beroende på lösningar. Typ 5000:- ------- 15000:-


JA, de du fått offert från har antingen fullbokat året ut och chansar på att du nappar eller så är det något annat skumt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Angående topic så tycker jag att det snarare är normalt att det är just dyrt när det pratas badrumsrenovering här. Finns väldigt mycket att spara på att göra det själv.
Sen tycker jag att badrum/våtrum är en så pass viktig/känslig del så där vill man inte gärna chansa och leja bort jobbet.
 
  • Gilla
gusvo085 och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Njae... nu ska vi inte vara sådana... 90´efter Rot är inte överdrivet för om jag förstår rätt så är det inkl. inredning och alltså rubbet.

Arbetskostnad på 150´som efter rot blir 100´ ? ...är du ensam ägare till fastigheten/lägenheten ?


Nu behöver man lite mer kött på benen för att kunna säga exakt men i runda slängar brukar det vara rimligt att räkna typ följande...

Arbete 120 tim x 500:- = 60000:-
Arbete el 15 tim x ~600:- = 10000:-
Arbete vvs 15 tim x ~600:- = 10000:-

Arbetskostnad = 80000:- / 2 = 40000:- efter Rot

Material för underarbetet fram till tätskiktat yta, lite beroende på väggar och golvs beskaffenhet men runt 10-15000:-.

Material el beroende på golvvärme och infällda spotlight eller inte. Typ 1000:- -------10000:-
Material vvs också lite beroende på lösningar. Typ 5000:- ------- 15000:-


JA, de du fått offert från har antingen fullbokat året ut och chansar på att du nappar eller så är det något annat skumt.
Dvs 90 efter rot är även det överdrivet :)

Är det i stockholm, så finns det gott om hantverkare som tar 6 manveckor på sig för ett litet badrum (2*3 m är litet), trots att det borde gå mycket fortare. De är dessutom på plats i princip hela den tiden. Jag tror att man ska ha tålamod och ett gott mått av tur för att lyckas hitta en firma som gör jobbet på den tid som du Paul säger det tar.

Är det däremot utanför stockholm, då är det som du säger - firman har egentligen inte tid, men för de pengarna kan de ta in nån annan som gör det...
 
  • Gilla
Maggot86
  • Laddar…
Jag vet inte hur du räknar men med mitt exempel hamnar man på 80000:- efter rot...

Men då tillkommer ytskikt (kakel & klinker) samt inredning...

Så hur du då kan påstå att 90000:- efter rot är överdrivet går inte hem hos mig.

Ett normalt badrum utan speciallösningar tar inte mer än 120 tim i anspråk...snarare runt 100.

Jag vet också många företag som upplyser sina kunder om att det tar 4 veckor men det beror på att de har flera jobb igång vilket de måste ha då de har anställda som annars blir stillastående och därför är det enklare att få flyt för t.ex mig eller andra som kör helt själv och samordnar övriga hantverkare.
Då tar det mycket sällan mer än 2 veckor i anspråk och runt 100 tim.

Sen har ju alla människor olika tempo i kroppen och jag har svårt att jobba sakta bara för att dra ut på tiden. ;)
 
Jag missade att du inte hade med ytskiktet. :(

Men det behövs fler som du. Det är jobbigt att hela tiden känna att man blir blåst så fort det kommer till badrum och kök :(
 
Hej,
Vi bor i Stockholm och håller på med försäkringsärende. Dvs badrum som skall täckas av vårt försäkringsbolag. Golvyta ca 5kvm. Väldigt standard. Fb tror jag är bra upphandlare, dvs kan pressa pris. Inget av företagen har våtrumsbehörighet (kostar kanske för mycket?).
Företag 1 ville ha 205,000kr exkl rivning (rivning löpande) och såklart exkl yta som vi betalar
Företag 2 vill ha 170,000kr inkl rivning med ex yta.

Vi fick välja bort företag ett pga att de inte hörde av sig. Dessutom är det så att när det är ett försäkringsärende återanvänder de allt de bara kan.....
 
Har tidigare renoverat två badrum och de kostade båda runt 130-180,000kr, för 5-7 år sedan. En kille höll på 12 veckor och, jag skojar inte, var på plats varje dag. Vi tror kanske det var hans första badrum, underentreprenör. Firman nummer två vi har erfarenhet av jobbade 6 veckor och hade någon dags frånvaro då och då.

Båda företagen uppskattade innan starten själva jobbet till ca 4 veckor. :x
 
Man kanske skulle ta en funderare på om man är för billig... :p

Känner ju att man har möjlighet att tjäna advokatlöner nu... ;)
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Man kanske skulle ta en funderare på om man är för billig... :p

Känner ju att man har möjlighet att tjäna advokatlöner nu... ;)
Det beror ju på hur ofta du får dagens ros för att du är billig, och hur mycket du tycker det är värt.

Eller för att citera den lokala bilmeken "tack sa jag till katten, men den svalt ihjäl i alla fall"
 
sunqan skrev:
Det är alltså sex manveckor...

Är det i stockholm?
Nej, det är i Malmö.

Nu lurades jag lite: i det jag skrev som arbetskostnad ingick material till förarbetet (typ väggskivor etc).

Rent arbete: 110 000kr (inkl. moms) (exkl. ROT)

Material till förarbete: ca 40 000kr (inkl moms)

Dessa två poster (ovanför) blir drygt 100 000 efter ROT.

"Synligt" material (kakel, badkar etc): 70 000kr

För en totalsumma på ca 170 000kr efter ROT.
 
Redigerat:
Låter ju sinnessjukt dyrt kan jag tycka i alla fall... :(

Delar man de 110000:- med 120tim som är ganska rimligt för ett "normalbadrum" får man fram en timpeng på 733:- exkl. moms vilket är mer än ganska högt i branschen...

40000:- för material till förarbetet är också bra bit över dubbelt så dyrt som det borde vara... :(


Men som sagt... det är nog jag och mina kollegor som är för billiga tydligen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.