Ska man satsa på dyra bits eller duger billiga?
Sedan finns det ju bits som hålls fast med hjälp av en "midja" se bilden, är det bra eller?

Vad är era erfarenheter?

:):):)
 
  • Midja.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man får tyvärr vad man betalar för. Det är åtminstone min erfarenhet. Har kört en hel del gipsskruv (PH2:surprised:r) senaste tiden. Har kört med bitset i min Hilti-bitssats. Så till slut tog bittet slut och jag tänkte att så länge man köper något mer än Rusta-kvalitet så borde det duga rätt bra. Icke! Köpte en 2-pack Black&Decker (hua!) Pirahna-någotting. De har bannemig inte hållt många skruv och dessutom har de en tendens att tappa greppet så fort de blir de minsta slitna. Det gjorde inte Hilti-bitsen. Får ta och köpa lite riktiga grejor igen...
 
Jag brukar hålla mig till märkesgrejor, men bits köper jag på Byggmax. De är läskigt billiga. 4 kr/st i lösvikt tror jag att det är. Min erfarenhet är att alla bits blir värdelösa när man slinter. Då är det bättre att byta ofta.

Jag skulle gärna ha någon slags superbits till gipsskruvdragaren, eftersom det är så knöligt att byta. Jag kommer således med stor nyfikenhet att följa den här tråden!
 
Jag måste säga att Biltemas bits är mycket prisvärda. God precision och hyffsat hållbara, men har man sluntit några gånger är det kört - och så är det väl med alla bits, mer eller mindre.
 
Jag är vansinnigt förtjust i Weras BiTorsion bits med diamantbeläggning.
307203_X_2005-07-04_110358.jpg
De är svindyra, men hållbarheten är bra mkt bättre än vanliga bits. I början får man nästan "bråka" i bitsen i skruvspåren pga den tajta passformen. Det passar mig bra för då är risken mindre att jag slinter med skruvdragaren. Torsionsmidjan tar väl upp visst vridmoment vilket också hindrar att man slinter. Satsa 39 spänn och se om det är ngt att ha!
 
Jag köpte ett set med bits från Hilti, och visst var de alldeles utmärkta. Men en sak är jag lite fundersam på; är bitsen verkligen från Hilti? Jag har sett exakt samma set säljas under andra märkesnamn.
 
Mikael_L
Dom allra bästa bits jag haft var Würth's . Jag tror att dom är svåra att få tag på som privatperson.
Men Würth-bitsen höll 1000 ggr längre än billiga noname-bits (även om man slinter ibland) !!

Jag ska också tillägga att jag är långt ifrån någon bitsexpert, så att det kan finnas många märkesbits som är likvärdiga är högst troligt.

Men jag tror att det bästa är att antingen hitta dom bästa på marknaden och betala för det, eller ta massor av sådana 4kr/st och byta efter 20-30 skruvar, hela tiden. ;)
 
Har också kört med Weras BiTorsion ett tag nu. Den har funkat så bra att jag köpte en till när den andra kom på villovägar (hade en snickare hemma som lånade den och sen var den borta...!).

Jag köpte min på Clas Ohlson.
 
Jag gillar också Wera bi-torsion, festools egna bits är också mycket bra. Men oavsettvilka bits man använder så kan det vara en bra ide att ta på så kallad "screw-grab" pasta, eller liknande. Ökar friktionen mellan bits och skruvskalle, vilket gör att risken blir mindre att man slinter. Detta lim kan sättas direkt på bitset, dock är jag tveksam till hur länge det stannar på om man går och drar 1000-tals gipsskruv...
 
Jag köpte Harald-Nyborgs Hitachi bitssats för 49:- Exakt samma som Bacho och många andra märken. Dom hållar ganska bra.

31 delar för 49:- är väl inte så farligt?

Mvh


Kent
 
Jag har kört med biltemas bits genom hela renoveringen. Hur länge dom håller har jag inte funderat på för jag hinner tappa bort dom innan jag slitit ut dom oftast. Är en bit minsta dålig så slänger jag den och tar en ny, efter som dom kostar 1,50kr styck så är det inte så mycket att fundera över.

Passformen har inte varit ett problem på några skruvar jag använt (Grabber, Essve, Biltema, byggmax).

Biltemas bit-hållare är däremot ingen höjdare....
 
MathiasS skrev:
Jag har kört med biltemas bits genom hela renoveringen. Hur länge dom håller har jag inte funderat på för jag hinner tappa bort dom innan jag slitit ut dom oftast. Är en bit minsta dålig så slänger jag den och tar en ny, efter som dom kostar 1,50kr styck så är det inte så mycket att fundera över.

Passformen har inte varit ett problem på några skruvar jag använt (Grabber, Essve, Biltema, byggmax).

Biltemas bit-hållare är däremot ingen höjdare....
Vilken bit-hållare rekommenderas?
 
haraldnyborg har bacho bits sats som jag använder har använt samma sats i 1 år varje dag med undantag för dom bits som jag blivit av med
 
screamin-daemon skrev:
Jag glömde länk och bild...


[bild]


Mvh


Kent
Jag köpte 2 satser, för dom var så billiga, men ändå känner man sig dum, då man får en av varje bits som finns, när det är philips 3 man använder mest (tror jag) alla de övriga blir aldrig använda.
Men anledningen till att bitsen över lag upplevs som dåliga, hör nog samman med ett dåligt spår/kryss i skruvskallen. Vissa märkesfabrikats skruvskallar håller bättre kvalitet än t ex Biltemas, många gånger. Men ser man då till prisskillnaden mellan dessa skruvar (gips) så undrar man också om det är motiverat att lägga X antal kronor extra, på proffsskruv, som endast skall skuvas in en gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.