H
Handtaget på Miele kylskåp K 8852 SD har gått söner, dvs. själva plasthandtaget.
Miele skall ha drygt 2600,00 för ett nytt!
Googlar man så ser man att det är mycket billigare i andra länder.
Har ni några tips var man bäst kan köpa det? Vilket land, firmanamn. Tacksam för svar!
 
Känner du nån som har en 3d printer kan du printar ut den betydligt billigare än 2600..

Finns ritningar för allt på nätet idag
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Ja, Miele är tyvärr orimligt dyra på reservdelar.

Men behöver du hela handtaget nytt? Om det det bara är gångjärnet i metallfästet som gått sönder så räcker det att köpa den som reservdel.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Handtaget på Miele kylskåp K 8852 SD har gått söner, dvs. själva plasthandtaget.
Miele skall ha drygt 2600,00 för ett nytt!
Googlar man så ser man att det är mycket billigare i andra länder.
Har ni några tips var man bäst kan köpa det? Vilket land, firmanamn. Tacksam för svar!
På gränsen till oseriösa. Skulle köpa en barn/luckspärr till ugn. Det är en liten bockad bit stål med lite plast på. Över 1000 kr för något som borde följa med ugnarna redan vid leverans.
 
H
it-snubben it-snubben skrev:
Ja, Miele är tyvärr orimligt dyra på reservdelar.

Men behöver du hela handtaget nytt? Om det det bara är gångjärnet i metallfästet som gått sönder så räcker det att köpa den som reservdel.
Det är rent ockerpriser. Det är bara själva handtaget. Frågan är om man kan köpa det löst.
Ska kolla det och med konsumentverket om vad de säger om prissättningen.
 
H
B bewee1992 skrev:
Känner du nån som har en 3d printer kan du printar ut den betydligt billigare än 2600..

Finns ritningar för allt på nätet idag
Tack för tipset. Ska kolla upp det.
 
Redigerat:
H
krillek krillek skrev:
På gränsen till oseriösa. Skulle köpa en barn/luckspärr till ugn. Det är en liten bockad bit stål med lite plast på. Över 1000 kr för något som borde följa med ugnarna redan vid leverans.
Helt vansinnigt, borde vara standard att det skulle ingå.
 
  • Gilla
krillek
  • Laddar…
Om det är ett standardhandtag som används på flera modeller skulle jag snoka runt lite bland returstationens vitvaror 😇
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
krillek krillek skrev:
Om det är ett standardhandtag som används på flera modeller skulle jag snoka runt lite bland returstationens vitvaror 😇
Ja, tanken har slagit mig.
 
H
it-snubben it-snubben skrev:
Ja, Miele är tyvärr orimligt dyra på reservdelar.

Men behöver du hela handtaget nytt? Om det det bara är gångjärnet i metallfästet som gått sönder så räcker det att köpa den som reservdel.
Har monterat bort handtaget nu, det är en metall typ kraftig som har hakat ur spår, se inringade, på andra bilden ser man var plast gått av. Så pga av plasten har gått av har så har den fjädrade bygeln hoppat ur spår. Tror att den går att limma plasten med superlim. Ska se om jag hittar någon verkstad som har rätta verktygen och rätta knycken för att få in den fjädrande metallbygeln i spår igen. Vilken typ av verkstad är bra på sånt?
 
  • Två metallhandtag med en fjädrande bygel som har hoppat ur spår och ett trasigt plastfäste. Handtagen är inringade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett silverfärgat dörrhandtag där en inre metallbygel har hakat ur sitt spår. Plastdelen på handtaget är trasig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H HEM2121 skrev:
Handtaget på Miele kylskåp K 8852 SD har gått söner, dvs. själva plasthandtaget.
Miele skall ha drygt 2600,00 för ett nytt!
Googlar man så ser man att det är mycket billigare i andra länder.
Har ni några tips var man bäst kan köpa det? Vilket land, firmanamn. Tacksam för svar!
Har 5 stk mielekylar köpta de senaste tio åren.
Har gått igenom x antal handtag, side by side där handtaget har en vippfunktion för att få upp dörren.
Mielereparatören har alltid ett gediget lagar av extrahandtag i bilen….
De första åren fick jag nya gratis sen var det stopp med det. Monterade till slut en liten läderrem för kunna öppna skiten utan att bryta fingertopparna.
Konklusion:
Miele (i alla fall kylar) har inte den kvalitet de brukade ha.
Köpa orginalhandtag är att slänga pengarna i sjön - hade jag betalat handtagen själv hade det i längden varit billigare att köpa nya kylar av annat fabrikat.
Om du har tur och tjatar lite som jag gjorde så kanske du får nya gratis.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H
E ErikFr skrev:
Har 5 stk mielekylar köpta de senaste tio åren.
Har gått igenom x antal handtag, side by side där handtaget har en vippfunktion för att få upp dörren.
Mielereparatören har alltid ett gediget lagar av extrahandtag i bilen….
De första åren fick jag nya gratis sen var det stopp med det. Monterade till slut en liten läderrem för kunna öppna skiten utan att bryta fingertopparna.
Konklusion:
Miele (i alla fall kylar) har inte den kvalitet de brukade ha.
Köpa orginalhandtag är att slänga pengarna i sjön - hade jag betalat handtagen själv hade det i längden varit billigare att köpa nya kylar av annat fabrikat.
Om du har tur och tjatar lite som jag gjorde så kanske du får nya gratis.
Håller helt med dig, sa också till Miele att då är det frågan om man ska köpa Miele när handtagen/reservdelarna är så dyra. När reservdelarna har såna ockerpriser så att det blir billigare att i längden att köpa billigare kyl och byta oftare. Inte bra för miljön förstås. Ska prata med Miele igen och även med Konsumentverket, vad jag vet så är det förbjudet med ockerpriser. Nu har Miele ”eget” servicefolk så de vägrar att uppge vilket företag de använder.
 
BirgitS
E ErikFr skrev:
Miele (i alla fall kylar) har inte den kvalitet de brukade ha.
Köpa orginalhandtag är att slänga pengarna i sjön - hade jag betalat handtagen själv hade det i längden varit billigare att köpa nya kylar av annat fabrikat.
Om du har tur och tjatar lite som jag gjorde så kanske du får nya gratis.
Är det kylar som är tillverkade i Tyskland eller i något annat land?
Det brukar påverka kvaliteten.

Under 3 år kan man reklamera en vara om felet är ursprungligt t.ex att man vid tillverkningen har valt så dåliga komponenter att de inte håller i 3 år. Under den tiden bör du alltså ha fått nya handtag gratis eftersom det inte beror på dig att handtagen har slutat att fungera.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Har monterat bort handtaget nu, det är en metall typ kraftig som har hakat ur spår, se inringade, på andra bilden ser man var plast gått av. Så pga av plasten har gått av har så har den fjädrade bygeln hoppat ur spår. Tror att den går att limma plasten med superlim. Ska se om jag hittar någon verkstad som har rätta verktygen och rätta knycken för att få in den fjädrande metallbygeln i spår igen. Vilken typ av verkstad är bra på sånt?
Är det inte fjäder blocket i plast som är paj, ? Den kan du köpa som ren del för typ 490kr


https://www4.miele.de/MSD/MobileMSD/#/device/27011/etd/244005096905
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
"Access Denied"... 🙄

Miele logotyp ovanför meddelandet ”Access Denied” mot en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.