Peterand, skulle det bli billigare eller dyrare för dina kunder om de anlitat dig på löpande räkning i stället?
 
jon_h skrev:
Peterand, skulle det bli billigare eller dyrare för dina kunder om de anlitat dig på löpande räkning i stället?
Om jag skall ha samma förtjänst så blir priset samma:) men generellt kostar det nog mer med fast pris MEN man vet vad kostnaden blir. Jämför med villalånet, rörlig ränta är lägre (nästan alltid) men ändå väljer många att binda
 
Jo, det är ju sant. Man betalar extra för någon sorts trygghet.

Men jag menar att enda gången en kund faktiskt tjänar på att ta det på fast pris är om hantverkaren räknat fel. Sen kan kunden såklart vara nöjd även om de betalar ett högre pris, även om jag undrar hur nöjda de skulle vara om de insåg hur mycket billigare det hade blivit på löpande..
 
Det finns två sidor av myntet, allt har inte med pengar att göra. Vid fast pris ligger det i hantverkarens intresse att bli klar någorlunda snabbt. Det försvinner förvånansvärt lite tid för materialinköp, transporter och måttagning jämfört med om man har löpande räkning. Luncher och fikaraster ligger i underkant av stipulerad tid, istället för tvärtom.

Finns det dessutom en vitesklausul mot förseningar i kontraktet, så är det stor sannolikhet att man ser hantverkarna varje dag tills det är färdigt.

Det kan ju faktiskt vara värt en slant att dels veta vad det kostar, dels veta att det inte maskas eller prioriteras ned.
 
Vitesklausul kan man ju ha även på löpande. Och för att vända på det igen så kan det ju vara en risk att hantverkaren slarvar och tar genvägar när priset redan är satt.

Men som sagt, litar man inte på hantverkaren så är det ju mindre risk att man blir lurad om man har fast pris. Jag skulle dock aldrig anlita någon som jag inte litade på.
 
Det här med prissättning har det skrivits massor om och alla tror på sin gud. Faktum är dock att om man skall kunna avlöna anställda alternativt ta ut en skälig lön själv + ett visst överskott i firman så skall X kronor dras in per dag/vecka/månad. Sen kan man kalla det timpris, påslag, milersättning eller vad man vill MEN pengarna skall in. Systemet med fast pris tycker iaf jag funkar bra, jag vet vad jag har på ett jobb, kunden vet vad det kostar, inget tjafs om timmar, mil, påslag, antal spik och allt annat. Sen om det faktiskt blir så mycket dyrare för kunden i slutändan vet i attan, de efterkalkyler jag gör visar på en hygglig överensstämmelse mellan vad jag får kontra "marknadspris". Det är även så att man är ju inte ensam aktör på marknaden, de flesta kunder kollar med flera alternativt stämmer av offerten med granne, kompis edyl.

Sen finns det en mer generell fråga angående prissättning, säljer man timmar (eg personaluthyrning) eller säljer man en produkt (ex badrum)? Vem frågar sin bilhandlare hur lång tid det tog att bygga bilen + kgpris på stålet ? eller hur många timmar bonden lagt på kotletten ? osv osv.

Jag tycker nog att man i dagens samhälle, med de relativt omfattande regelverk som finns (ex badrum) kombinerat med juridisk underläge (konsumenttjänstlagen mfl) och det extremt höga kostnadsläget för personal faktiskt kan gå från timdebitering mot mer "produkt"debitering, iaf om man skapar någon form av mervärde, ex tar ett helhetsansvar (bygg, el, vvs, plattsättning) vid badrumsbygge, varför skulle man annars göra detta ?

Skulle kunna skriva en bok om detta men orkar inte just nu.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.