M MartinP666 skrev:
Du har inte på något sätt motiverat VARFÖR man skulle betala fullt pris för en tjänst som inte kommer med den garanti som ingick vid prissättningen.
.
Därför att det är konkurs beslutad av tingsrätt, med utsedd konkursförvaltaren som ska säkra intäkterna efter beslut av tingsrätt och om det blir något över fördela till de som har fordringar. Så även om det finns finns halvfärdiga jobb har konkursförvaltaren rätt att fakturera levererat material, utfört arbete, etc, men ingen skyldighet (ev. ska inte) slutföra arbete, hantera reklamationer, etc. Så du kan stå där med ett halvfärdigt arbete och måste betala för det. Det är reglerverket för konkurs som gäller inte den överenskommelse du träffat tidigare, det är därför. Men det står det helt fritt att försöka;)
 
Ska väl tillägga att du kan kontakta konkursförvaltaren för att se om det finns försäkring och vilket bolag om problem skulle uppstå, där har du den åtgärd du kan vidta för ha något halmstrå om något skulle uppstå som ev. garantiärende i framtiden.
 
Att konkursen är beslutad av tingsrätt är väl ingen motivering till varför jag ska betala fullt pris utan att få hela tjänsten?

Om jobbet är halvfärdigt ska man absolut inte betala för hela jobbet,däremot givetvis för den del av jobbet som faktiskt är utfört. Dock kan jag tänka mig att konkursförvaltaren riskerar att få in något mindre ifall konkursen gör att det blir dyrare för kunden att färdigställa jobbet. På samma sätt som om hantveraren brutit avtalet och inte färdigställt det som avtalats.

Att kolla vilket försäkringsbolag man ska vända sig till i ett eventuellt framtida försäkringsärende låter ju vettigt, dock lär man åka på en självrisk på åtminstone ett halvt basbelopp om det skulle inträffa. Dvs. inte alls lika bra som garanti.
 
Det är inte säkert att man vid halvfärdigt jobb skall batala någonting alls. Det ingågna avtalet gäller. Om det innebär att du skall betala för ett färdigt arbete, så får inte ens konkursförvaltaren ta betalt för något annat än ett färdigt arbete.

Förvaltaren kan då välja att låta konkursboet färdigställa jobbet, så att det går att fakturera.
 
Det här var ju en exceptionellt märklig tråd.
T tompajo skrev:
Enligt dig var stenläggarna där i ungefär 48 h men enligt fakturan betydligt längre. Bestrid det med en egen uträkning.
Detta var ju det enda egentligen relevanta svaret som TS aldrig bemödade sig att kommentera? Märklig fråga från början, fakturan är ju exceptionellt specificerad så det är ju bara att jämföra med din uppfattning av verkligheten (som du inte redogjort för) och vid diskrepans bestrida till konkursförvaltaren.
 
  • Gilla
tompajo
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Vilka priser ! Jag betalade 300kr per meter för 55 kvadratmrters stenläggning. Totalt 16500kr för ett par år sen. 20 meters skulle nu min stenläggare ta 7-8000 för.
det var inte 55 år sedan då? Vad la de för sten, var det grus då eller? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.