IngMatt
Allt fungerar tillsvidare men SmartTVn på wifi släckte ner nätet så modemet fick startas om. Jag kan inte simulera felet men såg att IP slutar på 95 och DNS började på 81 när hon annars börjar DNS på 192 till wifi ibland.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
IngMatt skrev:
Allt fungerar tillsvidare men SmartTVn på wifi släckte ner nätet så modemet fick startas om. Jag kan inte simulera felet men såg att IP slutar på 95 och DNS började på 81 när hon annars börjar DNS på 192 till wifi ibland.
Din router/modem reläar DNS utifrån och har troligtvis (privata) adressen 192.168.x.x. Om man istället pratar direkt med den externa DNS:en får du sådana (publika) adresser.
Det låter som om ditt modem är just ett modem och bryggar publikt IP direkt till dina interna prylar. Då får du oftast bara en adress åt gången. Din SmartTV trängde sig förbi helt enkelt.
 
IngMatt
Johan Gunverth skrev:
Din router/modem reläar DNS utifrån och har troligtvis (privata) adressen 192.168.x.x. Om man istället pratar direkt med den externa DNS:en får du sådana (publika) adresser.
Det låter som om ditt modem är just ett modem och bryggar publikt IP direkt till dina interna prylar. Då får du oftast bara en adress åt gången. Din SmartTV trängde sig förbi helt enkelt.
Nya besked:
Familjen såg på SmartTv via wifi, när jag startade min PC slocknade internet så vi fick starta om modemet. Annars funkar wifi på Ipads med IP 192xxx och DNS 192xxx, SmartTV var inställd som min PC med DNS som börjar på 81.

Frun tror att det är bandbredden, jag tror wifiroutern och DNS kan vara fel. Eller suger TV stor bandbredd?

Jag har 81.216.65.11-12 i mina burkar sedan Flintas dagar, nya jag fått av min ISP till den gamla routern är 79.138.0.180 och 85.8.31.209 som även ligger i nya.

Mina gamla är utspridda i många datorer här så antingen ska de eller den i routern ändras?
 
Redigerat:
IngMatt skrev:
Jag har 81.216.65.11-12 i mina burkar sedan Flintas dagar, nya jag fått av min ISP till den gamla routern är 79.138.0.180 och 85.8.31.209 som även ligger i nya.

Mina gamla är utspridda i många datorer här så antingen ska de eller den i routern ändras?
Hmm. Vi behöver veta lite mer. Som det ser ut nu så är det lite rörigt eftersom du har adresser från tre *olika* publikt routade nät. Det är åtminstone två för många.

Så är det meningen att du skall ha publika adresser på dina interna enheter? Har du fått dessa av din ISP? Hur har du delat upp ditt nät mellan de privata adresserna som NATas och de publika som bara skall rakt ut? Även om man "förr" kunde få flera publika adresser av sin ISP så var dessa inte alltid från samma nät, vilket kunde ge spännande routingproblem. Nu är iofs dina ...11-12, två adresser i samman nät, men sedan så är det rörigt...
 
IngMatt
81.216.65.11-12 är DNS ett och 2 i datorer
79.138.0.180 och 85.8.31.209 detsamma bara i routern
Det ska väl inte vara samma i router och dator.

Att ha 192.168.1.1 som DNS tyckte jag såg tveksamt ut men tycks fungera.
 
Jag har routern inställd på dynamiskt ip på WAN-sidan, får ip, två dns-ip, ip till nätbryggan tilldelad från ISPn, om jag vill så kan jag skriva in en/två dns-ip istället för dom automatiska. På ett annat ställe i routern kan jag skriva in ytterligare ett dns-ip, om jag gör det kommer det ipet att delas ut via DHCP-serven tillsammans med routerns LAN-ip som dns-ip.
 
IngMatt skrev:
81.216.65.11-12 är DNS ett och 2 i datorer
79.138.0.180 och 85.8.31.209 detsamma bara i routern
Det ska väl inte vara samma i router och dator.

Att ha 192.168.1.1 som DNS tyckte jag såg tveksamt ut men tycks fungera.
OK, då missförstod jag. Jag trodde det var adresser. Jo, du kan naturligtvis ha samma adresser till DNS i hela ditt nät, men om dessa delas ut med DHCP till din router och din ISP ändrar dem, så får dina datorer naturligtvis problem. Därför är det vanligt att routrar innehåller en chachande DNS, och om din router då alltså är åtkomlig på 192.168.1.1 så svarar den alltså då på DNS-förfrågningar på den adressen. Det är både helt OK, och fungerar typiskt tom bättre.

Annars så kan det vara bra att veta att Google driver sina egna DNS-servrar som typiskt är åtkomliga överallt (om inte din ISP aktivt filtrerar dem). De har adresser som är lätta att komma ihåg och kommer inte att ändras i första taget. Adresserna är 8.8.8.8 och 8.8.4.4. De är inte så sällan snabbare än din ISPs DNS-servrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.