mlkjhr skrev:
Det är klart att man måste vara tydlig i vad man beställer, även vad gäller format på själva ritningen. Det kan ju mycket väl tänkas att arkitekten ritar enbart på papper och vill man då ha en dwg-fil i efterhand så kanske inte ens arkitekten kan rita med datorstöd över huvud taget, eller så kanske han/hon använder ett cad-program som har annat format och det inte går att konvertera till AutoCad. Specar man däremot i avtalet att man vill ha ritningen i AutoCad-format så är det ju inget snack.
Nu är det så att jag inte längre behöver dwg filen utan som jag skrev tidigare har jag redan löst den biten med min konstruktör.

Men i efterhand är det bara att inse att man varit lite för grön för att inte tala om naiv! Vi gjorde inte upp något specifict avtal utan sa från början att vi vill gå på löpande. Däremot frågade jag om specifict tillväga gångs sättet från Arkitekt till Färdigt hus, aldrig yppades det något om att ett elektronisk format var att föredra ifrån industrin och naturligt då inte heller någon kostnad i samband med en sådan. Arkitekten har aldrig levererat en enda skiss i form av frihand utan det har varit cad från första början!

Nu sitter jag inte i sjön! Jag hade mycket väl kunnat betala 5k för att få ut filen om jag fått informationen om att dels att sådan är att föredra och det är normalt förfarande kort sagt Jag ville bara höra mig vad som var praxis.

Jag bör nog säga att Arkitekten inte gjort så många jobb och är ganska grön
 
Skönt att höra att det löser sig för dig iallafall. Det förefaller lite orutinerat av arkitekten att inte förutse behovet av dwg-distribution om han/hon nu var medveten om att du tänkte anlita K, E- och V-konsult, men som sagts tidigare, så är det inte alltid fallet, i synnerhet inte när privatpersoner bygger i egen regi. Ofta brukar det ju heta från entreprenörshåll att det räcker med att arkitekten tar fram motsvarande bygglovsritningar i A1, och så "löser" entreprenören resten. Så kan ju resultatet bli både högt och lågt. Hoppas iallafall det går bra för dig!
 
Att använda CAD är en tids- och arbetsoptimering för arkitekten. Det arkitekten har ritat är upphovsrättskyddat om inte beställaren ritar om det rejält. Alla som läst denna tråd bör rekomendera alla som anlitar arkitekter att få ritningarna digitalt kostnadsfritt. Om man inte får det bör man fundera på 1) Arkitekten använder inte CAD vilket man kan ifrågasätta utifrån effektivitet. 2) Arkitekten bor på en annan planet.,..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.