Hej jag har en fråga! Hur vanligt är det att man får betala extra för att få ut en dwg fil ifrån "sin" arkitekt som konstruktören sedan behöver använda för sin del av sitt arbete?

Vi har kanske lagt ut ca 20-25 000 i arkitekt kostnader. Och är nöjda med vår lösning, idag tog vår konstruktör kontakt med oss och sa att han ville ha en dwg fil så kontaktade jag arkitekten och bad denne skicka den direkt, men fick till svar att det var förenat med en kostnad (ca 5k)?
 
Redigerat:
Har du fått pappersritningar? Det låter som om det skulle vara billigare att göra en ny ritning utifrån papperskopian.
Och förresten, har arkitekten ritat i datorn? Det kanske är så att han har ritat direkt på papper. Då är det ju förvisso en del jobb att göra CAD-ritning av det. Finns den redan i datorn är det ju kanske en minuts jobb. Annars kanske det har att göra med rättigheter. Eller så vet arkitekten att ni väldigt gärna vill ha den där filen, så han låter lagen om tillgång och efterfrågan sätta priset.
 
Om arkitekten har ritat i caden och ni redan har lagt ut 25 000:- så är det inte rimligt att de tar ytterligare 5 000:- men om de endast har ritat på papper så är det rimligt.
 
Huset och planlösningen är framtagen efter våra önskemål och har blivit bra arkitekten har gjort ritningarna i cad.
Vi har fått papperskopia utskrivet och i form av pdf:filer. Vi har betalt kostnaderna löpande. Tycker ändå att arkitekten borde varit tydlig redan från början vad man får och inte får.
 
Klart du skall ha dwg filen utan kostnad (ocker), det är för mig självklart. Denna fil är själva hjärtat i ritningarna, konstruktören kommer att fylla på med sin information och ni kommer att sedan kunna passa den vidare till elektriker, vvs, m.m. sedan har ni en kanondokumentation.
 
rädd att ni ska göra egna ändringar. DWG:n är ju ändå originalet, pappperskopiorna och PDF:en är döda dokument. Kontraktet kanske inte ge er rätt att ändra på egen hand och detta blir nån form av frisläppning från arkitektens sida..

Samtidigt måste jag säga att det är väl småaktigt att göra så..5000 spänn för att flytta över till ett USB eller mail...Kanske ska han tänka på ryktet sitt.
 
Nja göra egna ändringar i en lösning som vi är nöjda med och som vi gått till en konstruktör för att kunna bygga det är nog inte så aktuellt! Men jag förstår vad du menar.
 
Arkitekten i fråga visste mycket väl att uppdragsgivaren förr eller senare skulle fråga om DWG-filer. Som pbengtsson påpekar så är det brukligt med att dela ut ritningar i elektroniskt format till hantverkare, samt vid offertförfrågningar.
Spekulationer om arkitektens rädsla för eventuella plagiat är ren nonsens. Han är ingen Leonadro da Vinci, och hans projekt kommer inte att uppmärksammas i historieböcker. Fult spelat av honom.
 
Klart du skall ha ritningarna i dwg format utan att betala mer, han har ju ritat dom på den tid du har betalat honom för.
 
Enda förklaringen jag kan se är att dwg filen i orginal inte är riktigt gjort och arktiekten behöver tid att städa upp i den då andra kommer öppna upp den.
Stå på dig. Du kommer att ha mycket nytta av filen. Ex kan du få ut mycket mer mått än som skrivits ut på papper.
 
Redigerat:
Hej lkarlsson
Det var det fräckaste jag hört. Det är ju bara en knapptryckningen så är det klart.
Hade arkitekten någon reservation om detta när du gjorde upp affären med honom?
Annars är det väl bara att kräva att du får dwg-filer på det som är ritat
bengan6
 
bengan6 skrev:
Hej lkarlsson
Det var det fräckaste jag hört. Det är ju bara en knapptryckningen så är det klart.
Hade arkitekten någon reservation om detta när du gjorde upp affären med honom?
Annars är det väl bara att kräva att du får dwg-filer på det som är ritat
bengan6
Nej faktiskt inte. Jag kom aldrig på tanken på att fråga om detta heller, jag har ingen kunskap om cad. Det är inte riktigt inom mitt område alls. Efter att jag hört era inlägg här kommer jag absolut diskutera frågan med arkitekten, denne har ju allt att tjäna på det som jag ser det.
Dels så att huset blir byggt och för att tjäna som referens. Som sagt det kändes märkligt att höra i efterhand att det var förenat med en kostnad. Rimligtsvis borde ju ritningar i elektronisk form vara någon som man borde eftersträva inom byggindustrin, det borde väl kunna gå att ta fram någon form elektronisk signatur som följer dokumenten om man vill skydda sitt namn..
 
Redigerat:
Finns det ett avtal som reglerar vem som har upphovsrätten till ritningen? Finns det inte det så är det arkitekten som har upphovsrätten och då är det inte alls vanligt att han lämnar ut den i dwg-format. Däremot brukar det vara praxis att den lämnas ut i pdf-format. Finns det däremot ett avtal som säger att beställaren äger ritningen så ska ni så klart få den i dess originalformat.
 
Nej vi har inte något sådant avtal! Och upphovsrätten finns givetsvis med Arkitekten, jag har aldrig haft någon tanke på att nyttja ritningarna på något annat sätt än till mitt eget hus samtidigt som jag inte skulle vilja se att någon annan fått ta del köpa bygga efter samma ritningar som vi under lång tid tagit fram!

Nu har jag löst mitt problem med dwg på annat sätt med konstruktör.

Det verkar ändå som om byggindustrin idag förutsätter ritningar i elektronisk format och det var först vid kontakt med olika byggingenjörer som jag blev varse om detta och om jag förstår det rätt från information både här på forumet och vid kontakt så uppdateras denna till för el vvs och konstruktion biten, vilket gör processen enklare för alla.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.