Nu hittade jag informationen från Hager. Upp till en viss ström garanterar de selektivitet mellan automater. Har man t.ex. en 20A typ D och en 10A typ C i serie, så garanteras bara selektivitet för strömmar upp till 300A.

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Nu hittade jag informationen från Hager. Upp till en viss ström garanterar de selektivitet mellan automater. Har man t.ex. en 20A typ D och en 10A typ C i serie, så garanteras bara selektivitet för strömmar upp till 300A.

/Hasse
Ja det var någon sådant jag hade för mig. Dock så känns det som selektivitet inte är något egentligt problem i de flesta fall då ett fel sällan inträffar direkt efter en dvärgbrytare utan längre ut i anläggningen där kortslutningsströmmen är betydligt lägre.

Det har blivit populärt att man ställer krav på "full selektivitet" i många anläggningar. Jag tycker det är vansinnigt i många fall att bygga upp en anläggning som skall klara att man tex. gör en kortslutning direkt efter dvärgbrytaren i centralen. 9 ggr av 10 räcker det ju med selektivitet i de troligaste fallen, typ kortslutning vid ett vägguttag.
 
Att räkna med I²t är väl inte fel, men skulle det visa sig att kabeln inte pallar har man ändå gjort fel i första läget och har en kortslutningström som överstiger dvärgbrytarens kortslutningstålighet. Om man ligger på max kortslutningstålighet (typ 10kA) ger det ett I²t som motsvarande kabel klarar (om man följer normal praxis vid dimensionering, vilket är ytterligare ett bevis på att om man gör avsteg så gäller det att räkna på det flera gånger om för att vara säker).
 
snaggletooth skrev:
Att räkna med I²t är väl inte fel, men skulle det visa sig att kabeln inte pallar har man ändå gjort fel i första läget och har en kortslutningström som överstiger dvärgbrytarens kortslutningstålighet.
Av en slump (?) har det dykt upp en annnan anledning att räkna på i2t i den här tråden:

http://www.byggahus.se/forum/el/107707-klenare-jord-vid-3-fas.html

Alternativt sätt att räkna ut arean på skyddsledare, A = roten_ur(i2t) / 115

Om jag ser rätt i diagrammen så kan man alltså ha 1.5 mm2 skyddsledare på en 25A grupp, om i2t är mindre än 29800, vilket enligt Hagers diagram gäller om kortslutningsströmmen är högst 6kA i den punkt där säkringen är ansluten (före säkringen).

Att det då kan krävas JFB för att klara utlösningsvillkoret borde vara en separat fråga.

Jag är ute på hal is nu, men det är min tolkning av all information.

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Av en slump (?) har det dykt upp en annnan anledning att räkna på i2t i den här tråden:

[länk]

Alternativt sätt att räkna ut arean på skyddsledare, A = roten_ur(i2t) / 115

Om jag ser rätt i diagrammen så kan man alltså ha 1.5 mm2 skyddsledare på en 25A grupp, om i2t är mindre än 29800, vilket enligt Hagers diagram gäller om kortslutningsströmmen är högst 6kA i den punkt där säkringen är ansluten (före säkringen).

Att det då kan krävas JFB för att klara utlösningsvillkoret borde vara en separat fråga.

Jag är ute på hal is nu, men det är min tolkning av all information.

/Hasse
Jo, utlösningsvillkoret kan också uppfyllas men det lär inte bli många meter kabel även med bra förutsättningar + att man givetvis måste ha ett lämpligt överströmsskydd för att klara belastningsförmågan. Detta fall är inte helt ovanligt vid motorgrupper inom t.ex. industrin. Alltså definitivt inget för den vanlige hempularen.
 
b_hasse skrev:
Av en slump (?) har det dykt upp en annnan anledning att räkna på i2t i den här tråden:

[länk]

Alternativt sätt att räkna ut arean på skyddsledare, A = roten_ur(i2t) / 115

Om jag ser rätt i diagrammen så kan man alltså ha 1.5 mm2 skyddsledare på en 25A grupp, om i2t är mindre än 29800, vilket enligt Hagers diagram gäller om kortslutningsströmmen är högst 6kA i den punkt där säkringen är ansluten (före säkringen).

Att det då kan krävas JFB för att klara utlösningsvillkoret borde vara en separat fråga.

Jag är ute på hal is nu, men det är min tolkning av all information.

/Hasse
Nej, du kan inte ha 1,5mm² om du ska följa 543.1.3 i Elinstallationsreglerna eftersom du då drar fram en separat skyddsledare och då skall använda minst 2,5mm². Möjligen kan det finnas någon exotisk specialkabel... Däremot hamnar saken i ett annat ljus när 543.1.3 är uppfyllt och då kan det löna sig att räkna om det finns pengar att spara.
 
Redigerat:
pefo skrev:
Nej, du kan inte ha 1,5mm² om du ska följa 543.1.3 i Elinstallationsreglerna eftersom du då drar fram en separat skyddsledare och då skall använda minst 2,5mm².
Med den tolkningen skulle ju skyddsledaren vara grövre än fasledarna i en normal bostad, där nästan allt är FK 1.5 mm2 i VP-rör.

/Hasse
 
Tänk VP-rör med FK, låt vara med olika area L-N och PE, = "kabel" så löser det sig. Separat skyddsledare i föreskriften rör sig om andra specialfall.
 
b_hasse skrev:
Med den tolkningen skulle ju skyddsledaren vara grövre än fasledarna i en normal bostad, där nästan allt är FK 1.5 mm2 i VP-rör.

/Hasse
Jo, det slog mej också senare under kvällen. Komplettering av kabel utan skyddsledare bör det vara som gäller om man läser texten lite noggrannare. Och då handlar det säkert om lite grövre prylar. Så jag ändrar mej! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.