Hej!

Håller på att inreda ett badrum som ser ut enligt bild. Vad hade ni sett upp satt upp för duschvägg/hörn?

Ser tre alternativ
1: Vanlig 90 duschvägg med draperi

2: En fast 90 glasvägg och en öppningsbar 90 dushvägg och magnetlister.

3: Ett duschhörn där man kan gå in i hörnet
http://www.macro.se/fjord-horna-rak

Vilket alternativ tror du blir bäst? Eller har du någon ännu bättre lösning på hur jag borde inreda duschhörnan i badrummet?

Schematisk layout av ett badrum med måttangivelser och position för duschhörna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du bra fall mot brunnen räcker de väl med en glasvägg bredvid kommoden och öppet i framkant.
 
Är det rummet som är 160 eller är det 160 fram till dörrväggen så att säga?
 
160 fram till "dörrväggen". Att bara ha en duschvägg är ett alternativ, nu kommer det dock bo 16 pers i huset och det blir nog lite mycket vatten utanför om de inte kan stänga efter sig.
 
BirgitS
Jag skulle undvika alternativ 3 eftersom det är besvärligt att hålla listen (eller vad man ska kalla det) längst ner snygg och utan en massa kalkavlagringar.

Jag skulle ha två rörliga dörrar för det underlättar vid rengöring. Med en fast duschvägg mot kommoden blir det svårt att komma åt kommodsidan av duschväggen.

Tillägg:
Går det inte att byta plats på toaletten och duschen?
För det kommer att bli blött utanför duschen och med din föreslagna lösning måste man gå över den ytan jämnt.
 
16 pers som delar på ett badrum/dusch???
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Tacksam för alla svar!

Den enda nackdelen med två dörrar är att man får vara försiktig så man inte slår i kommoden när man öppnar dem.

Bra idé med att flytta dusch/toalett, tyvärr fungerar det inte då det finns ett fönster jag ej ritat in på den väggen.

Vad tror ni om denna? Ser på bilderna ut som mycket för pengarna. Kan det stänka för mycket på kommoden via gångjärnen vid väggen tror ni?

https://www.byggmax.se/badrum/dusch/duschhörn-och-duschvägg/duschhörn-life-p6710013

Det kommer vara 16 pers som delar på duschen, men det finns som tur är en till dusch i källaren och en till toalett på övervåningen.. Det blir dock ändå 8 pers per toalett/dusch...
 
Om det är flyktingboende eller liknande satsa på draperi som fästes i taket med en böj om du förstår. Blir ett drygt städjobb med glas.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Om det är ett hus som utsätts för stort slitage ska man nog antingen satsa på billigt som går lätt att byta ut ofta eller satsa på något dyrt som tål slitaget.

De där Byggmax-dörrarna verkar inte bra att ha bredvid en kommod som man vill ska hålla länge. Kan vara bättre att byta plats på toalett och kommod om man är rädd att kommoden ska bli för blöt.
 
Om du har klinkergolv skulle jag ha satt glasbetongvägg från vänstra väggen ut i liv el. hur blocken passar utanför hurtsen. Sedan en likadan som livar med väggen med dörren. En "tröskel" på fem - tio cm som sammanbinder och på denna ett skjutdörrsparti (gärna frostad) som ingång från toaletthållet.

Tröskeln är för att förhindra vatten att rinna ut så du slipper väta framför hurtsen.
 
Här gick folk igång, inget flyktingboende tyvärr. Skattepengarna går till några andra fickor än mina.

Det där med att köpa billigt blir dyrt i längden har jag märkt, går oftast sönder när man minst behöver det och ska man räkna arbetstid för att byta trasiga produkter så..... Men snålheten bedrar (länkade till byggmax dörrar)

Inget klinker plastmatta på både vägg och golv.

Städningen slipper jag de sköter de boende själva.

Utifrån de argument som lyfts hittills så verkar "alternativ 4" vara det som förespråkats mest. Dvs ett vanligt duschhörn med två svängbara dörrar. Tror ni det är det mest lämpliga?
 
T
Vad är det för sorts boende då?

Med så många personer så förordar jag ett vanligt duschdraperi!
 
tank77 skrev:
Vad är det för sorts boende då?

Med så många personer så förordar jag ett vanligt duschdraperi!
Ursäkta men du menar alltså ett sånt där helvete som fastnar på kroppen när man duschar och som möglar och som ser fult ut. 😞Nä ts ta ett par duschväggar av bra kvalité antingen en fast mot kommoden och sedan en duschdörr eller två välda dörrar som går att fälla in.
 
Efter några hus med glasväggar har jag kommit till att ett draperi är bäst. Kan tvättas lätt i tvättmaskin eller bytas ibland för småpengar. At hålla rent en glasvägg är skitjobbigt. En kompis som har lovats en "självrengjörande" beläggning på glaset för stora pengar sitter nu i duschkabinen för att hindra vatten att komma åt glaset.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Kromo skrev:
Ursäkta men du menar alltså ett sånt där helvete som fastnar på kroppen när man duschar och som möglar och som ser fult ut. 😞Nä ts ta ett par duschväggar av bra kvalité antingen en fast mot kommoden och sedan en duschdörr eller två välda dörrar som går att fälla in.
Hade endast draperi i mitt förra boende, där jag bodde i 10 år. Funkade kanon. Fastnade aldrig på kroppen, trots att jag är något korpulent. Möglar gör det bara om man är äcklig och aldrig tvättar det. Körde mitt i tvättmaskinen då och då.

Har numera duschväggar och jag svär högt varje gång jag ska skrubba dem rena från kalk och tvålrester. Hjälper inte hur ofta man städar. Det blir aldrig lika blankt och fint som när de var nya.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.