Hej duscha igår.
Idag skulle sambon duscha, hon säger den var lite trög att vrida på. Inte en droppe vatten kommer!
Förstår inte! Är ett badkar med blandare 2m därifrån, denna fungerar felfritt. Bör väl vara draget med samma rör? Blandare/badrum byggt 2012.
(Jag flytta in 2020).
Hur felsöker jag lättas?
Verkligen märkligt kan jag tycka.
Tack på förhand
 
Mats-S
D Daniel Larsson skrev:
den var lite trög att vrida på. Inte en droppe vatten kommer
Går dom på samma ledning så bör problemet ligga i blandaren.
Testa att vrida på temperaturreglaget till minläget och maxläget flera ggr.
 
  • Gilla
Eskil Ollson
  • Laddar…
Det hjälpte tyvärr inte.. inte minsta ljud eller droppe vatten..
Börjar mer och mer misstänkta de inte går på samma ledning ändå.
En teori skulle kunna vara att den på något sätt frysit?
Under badrumet är ett kallgarage.. det saknar värme men verkar hålla ca +3 av värmespill från huset.
Dock kanske det till slut inte går när det är -8 till -13 ute.
Här är en bild på blandaren om det kan vara en hjälp
 
  • Duschblandare med slang och duschhuvud på kakelvägg, ingen vattenflöde synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Dags att sätta en värmare i garaget och hoppas att ledningen klarat frysningen.
 
  • Gilla
@ndreas och 3 till
  • Laddar…
Jasså ni tror på frys?.. Var nere och kolla kändes inte alls kallt så tror inte riktigt på det. Däremot kan någon varit dum och dragit den i ytteräggen, så tänkte testa max värme på väggen under duschblandaren?
 
  • Ledsen
Claes Sörmland
  • Laddar…
När är huset byggt och kan vara risk för frysning om det går i yttervägg.
 
  • Gilla
kjellinge och 1 till
  • Laddar…
Hus=1935
Badrum 2012 (ej jag som byggt)
 
Har ni en fördelare någonstans i badrummet?
 
Hmm har ett kopplings skåp i väggen, minns ej till vad, men misstänker till värmegolvet...
Har för övrigt fjärrvärme
 
Kan vara insatsen i blandaren som har gått sönder eftersom den är trög att vrida på.
Stäng av huvudvattenkranen och släpp lite på ena anslutningsröret till blandaren, be någon sakta sakta vrida på huvudvattenkranen och de om det kommer vatten. Då vet du åtminstone var problemet sitter.
 
  • Gilla
Pippi Viktualia och 3 till
  • Laddar…
Tack, det var ett smart trick att börja felsöka med!
Är det konat eller gummipackning? Funderar på hur mycket man skall dra åt sen efter test.
Har erfarenhet av bla. Diskmaskinen att efter jag lossa en gummipackning blev det inte tätt igen :) (fick köpa ny packning).

Om det nu är tät blandare, kan man laga det eller är det ny som gäller tro?
 
  • Gilla
SvanteGp
  • Laddar…
MTP rådande väder/utetemperatur så borde väl huvudspåret vara att det har frusit.
 
Kört med värme på vägen.. garage temp 10 grader..
Lika död..
Ska testa huvudkran trixet ;)
 
P
När vi fick en ny panna installerad nyligen så slutade kökskranen att fungera fullständigt. Alla andra kranar i huset fungerade. Då köket matas med helt egna rör från källaren trodde vi att det blev felkopplat vid pannbytet.

Fick tips att testa att lossa på "munstycket"/silen på kranen. När vi gjorde detta så rann vattnet precis som vanligt. Och lite rengöring och backspolning där så fungerade det igen.
Silen hade beckat igen totalt pga lite skräp som troligt hade skapats när man kapade och monterade nya rör.
Kan vara något sånt.. Prova att skruva av slangen från blandaren.
Vad händer om du använder takduschen?
 
Varken tak eller slang funkar.. varken varmt eller kallt vridit på allt max!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.