magda136 skrev:
Lite OT: apropå kultryck. fick lite ågren nu när jag läste den här tråden... kort historia: lånade grannens enkla släp i våras och åkte till grustaget för att hämta sandlådesand. släpet är bromsat men ingen kåpa. Fick en skopa sand hälld över släpet. Det gick tungt hem kan man säga.... i efterhand uppskattar jag att det var minst 1,5 ton på släpet. nu är jag glad att bilen inte tippade bakåt och att resan hem gick bra. visst, det är förarens ansvar att hålla koll på lasten. men vaffan, gubben på sandtaget måste ju veta hur mycket sand som är rimligt att hälla på ett litet släp....?! eller??
Dom vet precis hur mycket dom häller på. Men dom flesta jag stött på följer principen att man får så mycket man vill ha......
 
magda136 skrev:
bästa grannen är den som vill låna ut sitt släp.
bästa grannen är den som lånar släp mot tömning.
Bästa grannen är den som har ett eget släp och inte vill låna mitt. Eller: bästa grannen är den som inte har E och därmed inte får.....
 
  • Gilla
Rund_skruvad
  • Laddar…
peternicklas
MathiasS skrev:
Dom vet precis hur mycket dom häller på. Men dom flesta jag stött på följer principen att man får så mycket man vill ha......
Jag har ett kort från GBG där en husägare skulle hämta lite grus. Vet inte vad som hände men han fick skyffla fram släpet. Där låg nog 5 ton grus på, i och vid sidan om släpet.
 
...ja det är väl en skopa det.....:)
 
Man får ibland öva sina "diplomatic skills" när man pratar med gubbarna i grustaget :)
 
Känner en kille som kört hjullastare modell "stor" i en grusgrop och han sa vid nåt tillfälle att det är inte lätt när en gubbe vill ha "lite till" på ett personbilssläp när släpet, bilen och gubben får rum i ena hörnet på skopan...:D
 
peternicklas skrev:
Jag har ett kort från GBG där en husägare skulle hämta lite grus. Vet inte vad som hände men han fick skyffla fram släpet. Där låg nog 5 ton grus på, i och vid sidan om släpet.
Var är kortet? ;-)
 
peternicklas
fgo skrev:
Var är kortet? ;-)
Detta var 1990, ska försöka att finna det.
 
magda136 skrev:
bästa grannen är den som vill låna ut sitt släp.
bästa grannen är den som lånar släp mot tömning.
Min bästa granne lånar släpvagnen 2-3 ggr per år,
och då fixar han skyltbelysning och andra lampor som brunnit ut.
Och så får man några pilsner som tack.
Jag tror det är bra för kärran att inte stå och rosta fast.
 
MathiasS skrev:
Mycke_nu: Jag hoppas förresten du är noga med däckdimensionen på dragkroken (axel 1).....
275/65R17 :cool:

Ja, på bilen alltså. :)
 
Ett tips är att kolla på begagnade hyrsläp. Mackarna leasar dem på 36 månader och säljer sen av dem. Hyrsläp är ofta av kraftig modell för att tåla omild behandling. Köpte vårt tvåaxliga Sävsjösläp från ATV-huset i Göteborg. Eftersom det varit ett hyrsläp så fanns det ju detaljer som var lite slitna. Det som vi påpekade fixade de som "prutning", till exempel fick vi på nya däck. Så de har nog ok marginal även på dessa begagnade släp.
Visst har lemmarna några bucklor, men de hade de ju ett nytt släp snart gått efter ett par vändor till grustaget ;)
 
Mikael_L
Johan Jatko skrev:
Har köpt mig en ny släpvagn, en ny 4p 1,85 x 4,45 med kåpa. Visst, dyrt som fanken, men jag vill iaf intala mig att det var ett vetttigt köp med tanke på beggatpriserna. Hade ni köpt en sådan vagn?? Verkar iaf som att dom har tänkt igenom ganska mycket på dom nyare vagnarna iaf....
Ja det var dumt.
Kolla om du kan lämna tillbaka det. :p



Jag förstod inte riktigt vad tråden var till för ... Var det en fråga, sökte du något tips?

Nu utvecklade tråden sig iaf, bra så ... ;)


edit:
Jo en fråga såg jag ju nu ... :surprised:

- Nej, jag hade inte köpt en sådan vagn. Hade gärna haft en, men alldeles för dyr för mig att köpa = för många kronor / användningstillfälle med tanke på mitt bruk.
 
Redigerat:
Mikael_L
Men med det menar jag naturligtvis inte att det är generellt dumt att köpa ett bra och ordentligt släp.

Det är bara utifrån mina behov.

Ska jag ha lite större mängd byggmaterial så låter jag min bygghandlare köra ut, den transporten är så urbillig att det inte ens löns sig för mig (bara tidsmässigt) att lasta och köra själv.
Vill jag ha grus låter jag någon av de jag fått kontakt med under husbygget hämta med sin lastbil för några enstaka hundringar.
osv

Så de pengar (typ 50' vid denna jämförelse) jag sparar på att själv köpa ett billigt EU-släp kan jag alltså portionera ut till att helt enkelt köpa större och värre och tyngre, men köpta, transporter vid behov.
Så får sen det usla rappliga EU-släpet användas till att köra pinnar, löv och skräp till återvinningen, och att hämta en möbel eller så. :)

Jag tycker man måste utvärdera sin behovsprofil, alla har inte tillgång till vettiga transporttjänster att köpa, eller har både stora och/eller tunga och/eller frekventa privata transportbehov, och då förslår givetvis ingen halvrapplig EU-kärra långt.
 
MathiasS skrev:
Ok, lite längre om det inte är ett ponnysläp. Men att låta det sticka ut där bak är bara ok för enstaka plankor pga kultrycket.
Kan ju alltid låta det sticka ut åt båda hållen.
 
Mikael_L skrev:
Men med det menar jag naturligtvis inte att det är generellt dumt att köpa ett bra och ordentligt släp.

Det är bara utifrån mina behov.

Ska jag ha lite större mängd byggmaterial så låter jag min bygghandlare köra ut, den transporten är så urbillig att det inte ens löns sig för mig (bara tidsmässigt) att lasta och köra själv.
Vill jag ha grus låter jag någon av de jag fått kontakt med under husbygget hämta med sin lastbil för några enstaka hundringar.
osv

Så de pengar (typ 50' vid denna jämförelse) jag sparar på att själv köpa ett billigt EU-släp kan jag alltså portionera ut till att helt enkelt köpa större och värre och tyngre, men köpta, transporter vid behov.
Så får sen det usla rappliga EU-släpet användas till att köra pinnar, löv och skräp till återvinningen, och att hämta en möbel eller så. :)

Jag tycker man måste utvärdera sin behovsprofil, alla har inte tillgång till vettiga transporttjänster att köpa, eller har både stora och/eller tunga och/eller frekventa privata transportbehov, och då förslår givetvis ingen halvrapplig EU-kärra långt.
Ett tips är annars att renovera ett risigt begagnat släp. Bocka till det som är stöt, svetsa lite, byta ut lite reflexer och kanske lite kablar och lampor. Kom själv undan väldigt väldigt billigt på det viset och har nu ett fungerande släp för akuta stödköp av skivmaterial och virke. Får annars allt hemkört då det är flera paket i stöten som skickas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.