Peter_GBG skrev:
Självklart hade ju drömmen varit att slänga ut bef fula och bullrande LLVP, borra för bergvärme och sätta golvvärme i hela huset. Problemet är att jag i så fall får göra detta på lånade pengar.

Med en besparing på 50% i elkostnad för värme hamnar jag på en minskad elkostnad med kanske max 7000kWh. Sen kan jag väl säkert säkra ner till 20A från 25A vilket sparar ca 2000:- / år. Det blir fortfarande många år innan den anläggningen är betald.
Jag tycker du ska borra för bergvärme redan nu.

Säg att investeringen kostar 150000:- som du lånar till, och får igen 100000:- i värdeökning på huset. Ett lån på 150000:- kostar dig 5250:- om året netto i räntor. Samtidigt sparar du omkring 5000:- i elkostnader varje år.

Sedan kan du resonera på lite olika sätt:

Om du inte betalar av lånet alls utan bara räntorna (5%), så kommer inflationen (3%) att ha ökat bergvärmens mervärde till 155000 på 15 år - pengar som du får igen när du säljer huset. Du har alltså fått 5000 kr mer per år att röra dig med utan att din ekonomi i övrigt påverkats.

Om du använder hela vinsten från bergvärmeinstallationen till att betala räntan (5%) + amortering så kommer du att ha hela bergvärmeinstallationen betald efter 23 år, och kan se fram emot ett försäljningspris på huset som är 197000 kr (100000 kr, 23 år, 3% inflation) högre än om du inte gjort investeringen. Utan att din ekonomi påverkats i övrigt.
amortering.png

Givetvis finns det en stor osäkerhet i att göra kalkyler på så här lång sikt, men osäkerheterna kan slå åt båda hållen. Man kan aldrig vara säker på någonting.
 
Jag la i golvvärme i många innan vi installerade bergvärme. Fina med golvvärme är att det är lågtemperaturpsystem som gör värmepumpen ännu mer effektiv än med radiatorer. Plus att det är väldigt komfortabel värme som kommer "från ingenstans". Jag la färdigspårad LK spånskiva med 16mm LK rör och parkett över.

Beakta följande dock: vi hade 100m^2 mekanisk ventilerad golv på nedervåningen. Från början trodde jag att jag skulle kunna bara byta golvspån och på det sättet få golvvärme. Men när jag började riva insåg jag att det inte inte går att bara lyfta skivorna då allt är ihoplimmat/skruvat. Det slutade med att jag kapade/rev 100 kvadrat golv ner till betongen och reglade allt upp från början, den här gången med Nivell-system (rum för rum). I slutändan kostade allt det dubbla. Fördelen är att jag isolerade på nytt, damssög bottenplattan och la alla värmerör under golvet.
 
Redigerat:
Tack för alla tips.

Vi har trots allt bestämt oss för att leva vidare med luft/luft och enbart placera om dem. Detta ihop med frånvaro-avstängning av elementen och en bättre styrning via knx-systemet kommer nog sänka elförbrukningen radikalt.

Vi talade med flera installatörer av olika värmepumpar och ingen ville ge större förhoppning om sänkning med mer än 3000kWh vid bergvärme. Det blir helt enkelt inte lönsamt!
 
Ni kan ju köra vattenburen golvvärme och komplettera med en luft/vatten. Jula har sådana som iallafall är billiga.

Golvvärme är trevligt.
 
Hej.

Vi har 1.5 plan hus 140m2 byggt 1972 (+100m2 ouppvärmd källare )med relativt öppen planlösning som vi värmer med 1 llvp (ivt)

Vi har ca 20-22 grader förutom i sovrummen som brukar va runt 19.
Inga element i huset


Vi ligger på årsförbrukning 13000-13500kwh för värme, varmvatten och hushållsel.

Sen 27:e nov har vv dragit 284kwh och llvp 315kwh.

Du borde kunna sänka er förbrukning tycker jag, iofs beroende på hur mycket du värmer källaren.

2 vuxna och en 2 åring.

Visst låter den en del men man får tänka på att de ger bra effekt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.