Frontpanelen avmonterad på tvättmaskin som visar trumman och interna komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nivåkammaren gissar jag är den snett ner till höger.
Jag har blåst försiktigt i pressostaten, och det klickar i den så jag tror inte den är igensatt.
Jag har blåst i slangen till nivåkammaren, och det blåser rakt ut i trumman, och det ska det väl göra?

Nu är frågan, vad jag mer kan felsöka?
Chansa på att pressostaten är trasig?

Slangarna är helt rena inuti, vilket bekräftas av att det gick att tvätta 2 gånger innan det strulade igen.

Vad säger expertisen?
 
Redigerat:
Multimeter ansluten till en vit elektrisk enhet för mätning av resistans på ett rutigt tyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu har jag mätt över de största anslutningarna, noll resistans när man blåser i den efter klicket, ja full kontakt alltså.....
 
Rengjord vattenkammare på diskbänk bredvid en färgglad kopp, med synlig smuts och sörja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rengöring av vattenkammare eller vad det hette, det kom ut lite jox, men mjuk sörja, kan det ha stoppat upp? Det var ingen större mängd.
 
Hjälp att hålla tummarna, nu går ett snabbprogram.
Får se hur det går..
 
Kontrollpanel på en tvättmaskin med olika programval och funktioner, fokus på inställningsratten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

JÄVLA DUMBURK. Nu har jag försökt med er hjälp. Någon som kan fortsätta hjälpa?

Nu har jag suttit och tittat när det snurrar, den fyller på tvättar centrifugerar tömmer fyller sköljer centrifugerar tömmer fyller stannar.
Missar jag något enkelt?
Eller är den paj någonstans?
 
A
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
[bild]
Rengöring av vattenkammare eller vad det hette, det kom ut lite jox, men mjuk sörja, kan det ha stoppat upp? Det var ingen större mängd.
japp denna kammare måste vara riktigt ren, ligger det löst jolk i denna så kan det täppa ibland och ibland inte
slangen ifrån får inte ha några skador
pressostaten ska klicka som du prövat men du vet ju inte vid vilket tryck!
gummimembranet i denna kan blivit deformerat och oelastiskt samt de elektriska kontakterna som du hör klicka kan vara slitna.
 
En spaning är att när jag tömt maskinen genom rensluckan startar den som vanligt, kör hela tvättprogrammet, sköljer centrifugerar tömmer fyller sköljer, sen är det stopp.
Detta är repeterbart.
Diagnosen fungerade 1 gång efter ihopsättningen, inte mer.
Nu står den mad vatten i sig och surar å ja me.
Så nu blir det garaget istället.
 
electroluxaren skrev:
japp denna kammare måste vara riktigt ren, ligger det löst jolk i denna så kan det täppa ibland och ibland inte
slangen ifrån får inte ha några skador
pressostaten ska klicka som du prövat men du vet ju inte vid vilket tryck!
gummimembranet i denna kan blivit deformerat och oelastiskt samt de elektriska kontakterna som du hör klicka kan vara slitna.
Jag hör gummimembranet jobba, är det bra eller är det för stelt då?
Aktiveras pressostaten bara vid sista tömningen, den som inte sker?
Just nu brummar det bara lätt i botten när jag trycker på start oavsett program.
 
A
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag hör gummimembranet jobba, är det bra eller är det för stelt då?
Aktiveras pressostaten bara vid sista tömningen, den som inte sker?
Just nu brummar det bara lätt i botten när jag trycker på start oavsett program.
pressostaten används hela tiden
den utgör torrkokningsskydd och nivåkontroll.
med tanke på maskinen ålder kan det ju även vara tömningspumpen som håller på att säcka ihop
 
electroluxaren skrev:
pressostaten används hela tiden
den utgör torrkokningsskydd och nivåkontroll.
med tanke på maskinen ålder kan det ju även vara tömningspumpen som håller på att säcka ihop
Iom att den klarar flera cykler och jag tyckte mig höra skillnad på pumpen kan det vara den. Men den fastnar i samma cykel, den sista så min naiva gissning är styrenheten eller pumpen. Jag vet ine hur diagnostiken ska fungera, men jag fick igång den en gång och den bara gick runt runt i dioderna.
 
A
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Iom att den klarar flera cykler och jag tyckte mig höra skillnad på pumpen kan det vara den. Men den fastnar i samma cykel, den sista så min naiva gissning är styrenheten eller pumpen. Jag vet ine hur diagnostiken ska fungera, men jag fick igång den en gång och den bara gick runt runt i dioderna.
diagnostiken kollar alla funktioner kort, du måste ha 100% fel för att den skall visa dig vad som är felet.
det är ju förhållandevis billigt att pröva pumpen, styrenheten är nog svår att få tag på.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vit tvättmaskin på pall vid en grön traktor utomhus, möjlig reservdelskälla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvättmaskin vid diskbänk i tvättstuga, möjlig reservdelskälla efter dotterns flytt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade lite röta och dottern skulle flytta så jag fick hennes maskin. Nästan samma så det kanske finns reservdelar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.