F fsn skrev:
Det kan vara så. Dom där jävla fakturorna är ju gjorda för att man inte skall fatta ett skit.
Under samma timme kan man både sälja och köpa ström, dock inte under samma ögonblick. Jag köper och säljer på månadsbasis så mina fakturor är hyffsat enkla.
 
F fsn skrev:
Det kan vara så. Dom där jävla fakturorna är ju gjorda för att man inte skall fatta ett skit.
Annars vore ju enfas växelriktare som bara säljer hela tiden på egen fas, inkasserar 60 öre/kWh i skatteeffekt+spotpris på L1 samtidigt man köper på L2/3 för mindre peng en lysande affär.
 
GK100 GK100 skrev:
Tyvärr har jag en aning därför jag bad dig tänka efter lite före i de här fallen. Inte så illa menat som det kanske verkade. Nog om detta.
Långt ifrån alla elbolag har begränsning på kw/fas i microproduktion, här finns ingen, elmätare som klara Tim/minut avläsning klarar mäta ström bägge vägar.
 
S spendera skrev:
Under samma timme kan man både sälja och köpa ström, dock inte under samma ögonblick. Jag köper och säljer på månadsbasis så mina fakturor är hyffsat enkla.
Så blir det inte, är summan av faserna.
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Så blir det inte, är summan av faserna.
Nu är jag inte med hur du menar så här kommer ett exempel.
Säg att du mellan 12:00-12:30 producerar 4kW och förbrukar 2kW dvs. du säljer 1kWh. Mellan 12:30-13:00 drar det in ett moln så du går ner på 0,5 kW i tillverkning samtidigt som förbrukningen ökar till 2,5 kW. Under den tiden köper du 1 kWh. Du har då mellan 12-13 köpt 1kWh och samtidigt sålt 1kWh. Elmätaren ska i detta sammanhang rapportera 1 köpt och 1 såld kWh inte 0 som du påstår.
 
S spendera skrev:
Nu är jag inte med hur du menar så här kommer ett exempel.
Säg att du mellan 12:00-12:30 producerar 4kW och förbrukar 2kW dvs. du säljer 1kWh. Mellan 12:30-13:00 drar det in ett moln så du går ner på 0,5 kW i tillverkning samtidigt som förbrukningen ökar till 2,5 kW. Under den tiden köper du 1 kWh. Du har då mellan 12-13 köpt 1kWh och samtidigt sålt 1kWh. Elmätaren ska i detta sammanhang rapportera 1 köpt och 1 såld kWh inte 0 som du påstår.
Fel
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
L largab skrev:
Fel
Så du menar att elmätaren summerar per timme? Nettodebitering är ju inte tillåtet eller?
Förklara så jag förstår hur det fungerar.
 
S spendera skrev:
Så du menar att elmätaren summerar per timme? Nettodebitering är ju inte tillåtet eller?
Förklara så jag förstår hur det fungerar.
Jag var för snabb, slant på fel tangenter. Hade faseffekter i skallen. Ja du har rätt. De måste integrera effekten (dock summa faser) hela tiden för att hålla isär köpt/sålt. Sedan beror det ju på vad man har för avtal om priserna varierar per timme eller snitt på dygn.
 
L largab skrev:
Ptot= 2,5 -2 (L1) - 2 - 2 = -3,5 kW
Dvs försäljning av 3,5kW

Eller vad menar du?
Även om mätaren reg de olika faserna så summeras de vid debitering. Allt annat är omöjligt.
Mätaren kan göra summeringen av in/ut per fas eller in/ut för faserna tillsammans vilket inte är samma sak.
Jag frågade mitt nätbolag om detta, och fick svaret att båda mätartyper förekommer men att det tydiligen kommer reglering för detta vilket innebär summering över faserna. Och det är en sådan mätare jag kommer att få.

Summering per fas är ju ingen höjdare alls då det drastiskt minskar mängden egennyttjad el, tex om man matar in 3kW på en fas och förbrukar 1,5 på de andra. Då är förbrukningen inte noll. Den är 3kW, och samtidigt säljer man 3kW.
 
  • Gilla
Viktor_F
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Mätaren kan göra summeringen av in/ut per fas eller in/ut för faserna tillsammans vilket inte är samma sak.
Jag frågade mitt nätbolag om detta, och fick svaret att båda mätartyper förekommer men att det tydiligen kommer reglering för detta vilket innebär summering över faserna. Och det är en sådan mätare jag kommer att få.

Summering per fas är ju ingen höjdare alls då det drastiskt minskar mängden egennyttjad el, tex om man matar in 3kW på en fas och förbrukar 1,5 på de andra. Då . är förbrukningen inte noll. Den är 3kW, och samtidigt säljer man 3kW.
Den ska vara noll då vid det ögonblicket. Allt annat är lurendrejeri.
 
  • Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
L largab skrev:
Den ska vara noll då vid det ögonblicket. Allt annat är lurendrejeri.
Ja det kan du ju tycka, och jag med, men det hjälper ju inte mkt att tycka det när det finns mätare som inte fungerar så.
 
Frågan kanske inte var så dum trots allt eftersom Ni inte verkar överens :)

Det var så jag tänkte från början, att ifall man har en enfas växelriktare på låt säga L1 och producerar 3kW, sedan har två stora förbrukare, en på L2 på 1kW och en på L3 på 2kW, då vore det inte bra om man säljer 3kW och samtidigt köper 3kW (ifall säljpriset är lägre än köppriset) (annars vid priser tvärt om är det ju till fördel i dagsläget).

Samtidigt känns det ändå rimligt att näst intill all el man producerar i första hand går till ens eget hushåll.

OM det vore som ovan skulle man även kunna ha en enfas växelriktare på 1kW på L2 och ytterligare en på 2kW på L3.

Nu har jag dock insett att det inte verkar finnas några stora pengar att tjäna under trefas 4,4kW växelriktare i inköpskostnad.
 
martin43 martin43 skrev:
Ja det kan du ju tycka, och jag med, men det hjälper ju inte mkt att tycka det när det finns mätare som inte fungerar så.
mm, jag googlade lite och hittade denna blog http://bengtsvillablogg.info/tag/elmatare/
Så du har helt rätt, det finns lurendrejerimätare ute installerade som bara mäter in/ut /fas.
Man får hoppas att el-leverantören i dessa fall summerar över kortare perioder (30m/1h) så det ändå blir skapligt rätt.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Jag fick detta svar av min nätägare
"
När det gäller mätningen finns det mätare av bägge typerna, det är fortfarande ett oreglerat område, därför förekommer det i dagsläget olika sätt att mäta.

Reglering kommer att komma och då blir det summering, dvs ett register för inmatad och ett för utmatad el.

Även vi har mätare som mäter enligt olika principer, men vi övergår mer o mer till mätare med summering

I ditt fall kommer det bli en sådan mätare"

Vet ej vilken reglering han syftade på. Det finns en rapport "funktionskrav elmätare" som nu är beslutad, och som är mkt bra, bl.a. kommer alla elmätare ha ett öppet kundgränssnitt där man kan få ut spänning, ström, effekt "i nära realtid" samt alla räkneverk.
Där står att alla mätare skall mäta både in och ut per fas men även in och ut totalt. Säger dock inget om vad som används för debitering.
https://www.regeringen.se/pressmedd...n-smarta-elmatare-kan-introduceras-i-sverige/
https://www.energimarknadsinspektio...pporter_och_pm/Rapporter 2017/Ei_R2017_08.pdf
 
L largab skrev:
Man får hoppas att el-leverantören i dessa fall summerar över kortare perioder (30m/1h) så det ändå blir skapligt rätt.
Som jag förstått det är det inte en nettosumma över rapporteringsintervallet (t.ex. en timme) utan varje räknare räknar var för sig hela tiden (momentant).

En halvtimmes inmatning av 1 kW klockan 14-14:30 följt av en halvtimmes uttag på 1kW 14:30-15:00 blir alltså inte 0 kWh för kl 14-15 utan det blir 0,5 kWh in och 0,5 kWh ut.
Det är inte ens delat i en liten period t.ex. en minut utan det är momentant/kontinuerligt.

Jag frågade ihjäl mig om denna fråga vid en infoträff om detta som en installatör anordnat och efter det intensivt googlande så jag är ganska säker att det är så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.