Ok, tack för förklaringen!
 
  • Gilla
Cuowee
  • Laddar…
Nu tror jag att jag fattat. Cirkelsåg: Sågdjupet är variabel men fast inställt innan snittet. Sänksåg: Sågbladet kan sänkas mot fjäder och djupanslag under gång vilket ger en säkrare och mer kontrollerat sänkning. Skena och spånutsug är tillsats-lullull till båda.

Tack för lektionen!
 
  • Gilla
GusanSwe och 11 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Cirkelsåg: Sågdjupet är variabel men fast inställt innan snittet. Sänksåg: Sågbladet kan sänkas mot fjäder och djupanslag under gång vilket ger en säkrare och mer kontrollerat sänkning. Skena och spånutsug är tillsats-lullull till båda.
Exakt!
 
Jag har bara cirkelsåg och ingen sänksåg, så jag kanske missuppfattar det. Men är inte en annan fördel med sänksågen att man kan paralellsåga väldigt nära exempelvis en vägg? Kanske svår att förstå vad jag menar. Men jag är ute efter att är ett minimalt överhäng utanför klingan på sänksågen. Rätt eller fel?
 
  • Gilla
Cinom
  • Laddar…
S S_B_O skrev:
Jag har bara cirkelsåg och ingen sänksåg, så jag kanske missuppfattar det. Men är inte en annan fördel med sänksågen att man kan paralellsåga väldigt nära exempelvis en vägg? Kanske svår att förstå vad jag menar. Men jag är ute efter att det inte är något stort överhäng utanför klingan på sänksågen. Rätt eller fel?
Det är en feature som Festool marknadsför hårt, att man ska kunna såga en rörelsespalt mot en vägg på ett redan lagt golv. Den uppgiften må i sig vara lämplig för en sänksåg, men jag kan inte se att det skulle vara svårare att designa en en "vanlig" cirkel/handklinga som kan såga precis lika nära.
 
  • Gilla
Husmarkus och 3 till
  • Laddar…
S S_B_O skrev:
Jag har bara cirkelsåg och ingen sänksåg, så jag kanske missuppfattar det. Men är inte en annan fördel med sänksågen att man kan paralellsåga väldigt nära exempelvis en vägg? Kanske svår att förstå vad jag menar. Men jag är ute efter att det inte är något stort överhäng utanför klingan på sänksågen. Rätt eller fel?
Det är rätt men det har egentligen inte heller med sänkfunktionen att göra. Men sänksågarna har drivits mot mycket kompakta hus för att kunna lösa sådana uppgifter.
 
En tillägsfråga, ersätter en sänksåg en cirkelsåg för en hemmafixare? Om man varken har en sänksåg eller en cirkelsåg. Räcker det att köpa en sänksåg. Om inte, vad är det man inte "kan" gör med en sänksåg men med en cirkelsåg?
 
  • Gilla
johannord och 2 till
  • Laddar…
Jag har en ts55 sänksåg och en gammal elu handklinga. Handklingan är betydligt smidigare (mindre och lättare) när precisionen eller sänkfunktionen ej behövs.

Men det går nog att utföra alla uppgifter med sänksågen. Dock skulle jag inte vilja göra grövre uppgifter som riskerar att slita onödigt på maskinen med 5000 kr-maskinen.
 
  • Gilla
johan marklund
  • Laddar…
Både en cirkelsåg och en sänksåg har oftast en anslutning för dammsugare men det är betydligt vanligare att sänksågen också har ett skydd som täcker hela sågklingan ovanför arbetsstycket. Om du då sågar något mot en offerskiva med tillkopplad dammsugare så blir dammandet minimalt.

För vanligt bygge är det oftast raka snitt i 45mm tjocka reglar som gäller och då duger en 160mm cirkelsåg gott och väl, den blir dessutom väldigt lätt och smidig att jobba med.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Både en cirkelsåg och en sänksåg har oftast en anslutning för dammsugare men det är betydligt vanligare att sänksågen också har ett skydd som täcker hela sågklingan ovanför arbetsstycket. Om du då sågar något mot en offerskiva med tillkopplad dammsugare så blir dammandet minimalt.

För vanligt bygge är det oftast raka snitt i 45mm tjocka reglar som gäller och då duger en 160mm cirkelsåg gott och väl, den blir dessutom väldigt lätt och smidig att jobba med.
Precis, det behövs inget "extra lull-lull" för att slippa damma ner halva huset om man sågar inom.
Stor skillnad på alla de Boschsågar jag använt, ingen cirkelsåg är i närheten av sänksågen när det kommer till spånhantering.
 
Cheesen
Alltså jag har både sänksåg, cirkelsåg och en liten 10,8v cirkelsåg och enda gången jag ser en fördel med sänksågen är när jag ska såga i skivmatreal. Allt annat "byggsågande" såsom kapning av reglar, klyvning av brädor, spåra ur ett uttag i en regel är enklare med cirkelsågen.
Exempelvis att kapa en planka som ligger på sågsängen är rent utav sagt ganska bökigt att göra med någon precision med sänksågen då det är svårt att syfta in var klingan kommer i virket. Det krävs väldigt stor rutin på just den sågen för att klara det utan skena att sikta efter.
Samma övning med cirkelsåg är mycket enklare, fram med vinkelhake som anhåll, sikta på ditt märke med klingan och kapa.

För övrigt så håller lilla 10,8v boschsågen på att bli ett favoritverktyg, hittar nya användningsområden hela tiden. Trodde aldrig den skulle komma till användning när den kom med 10,8v kittet. Häromdan upptäckte jag att den även galant klarar att sänksåga i tunnare skivor. Sänksågen fick vila då med.

Finsnickerierna då? Jo dom är fortfarande enklare och blir med bättre precision på bordssågen, eller justersågen. Om jag skulle snegla på en sänksåg i dag i 5-6000 kr klassen så hade jag hellre lagt på nån tusing och köpt en beggad bordssåg, eller kanske tillochmed en ny kompakt bordssåg typ dewalt eller liknande.
 
Redigerat:
  • Gilla
pleqtiz och 3 till
  • Laddar…
xerbee xerbee skrev:
Sänksåg är vad festools kom på att kalla en cirkelsåg så att de kan sälja en till produkt. Det är ingen skillnad förutom hur de marknadsförs.
Nej, det är inte riktigt riktigt.
Den stora skillnaden, och vad som gör sänksågen mer flexibel och lättarbetad, är att sänksågens klinga alltid "fjädrar upp" ovanför sin platta på det att man kan ställa den åt sidan redan innan klingan stannat.
På en cirkelsåg är ju klingan " i dagen" på det inställda sågdjupet man valt. Detta innebär att du måste låta klingan stanna innan du ställer den ifrån dig, alt. lägger den på sidan, men det blir avsevärt större olycksrisk där.
 
Cirkelsågar har ett skydd som automatiskt fälls över klingan.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Det var en ganska udda beskrivning av sänksågens syfte. Det är försås smidigt som du säger men man bör inte köpa en sänksåg av den anledningen. En vettig cirkelsåg har ett klingskydd som går tillbaka över klingan så fort man lyfter sågen från arbetsstycket och då kan även den läggas åt sidan innan klingan stannat.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Ja, alla cirkelsågar jag har haft har varit utrustade med fjädrande klingskydd så man kan lägga den åt sidan direkt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.