Enda fördelen jag ser med billigare maskiner är väl att man kan köpa flera. Förborra, försänka och skruva går ju med tre st.
För bara 2-3 tusen får man ju en riktig maskin man kan va kompis med i flera år även om den åker i golvet ibland.
 
raveper skrev:
Enda fördelen jag ser med billigare maskiner är väl att man kan köpa flera. Förborra, försänka och skruva går ju med tre st.
För bara 2-3 tusen får man ju en riktig maskin man kan va kompis med i flera år även om den åker i golvet ibland.
Eller så köper man en vändbar bitshållare med borr och förstärkare i ena änden och bits i den andra. Då klarar du dig med en maskin. :)
 
Har ni läst vad TS ska ha skruvdragarna till? Skruva ihop IKEA-kök och sätt upp hyllor!

Den där Meek-en på rea från Jula blir alldeles utmärkt. Köp två, ett extra batteri kostar mer än dragare komplett med batteri. Annars kan du kolla på Lidl. Har du tur så har de fortfarande kvar en suverän liten 10V-are för 300:-. En sån hade jag när jag byggde min senaste friggebod. Fungerar alldeles utmärkt.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
andersmc skrev:
Har ni läst vad TS ska ha skruvdragarna till? Skruva ihop IKEA-kök och sätt upp hyllor!

Den där Meek-en på rea från Jula blir alldeles utmärkt. Köp två, ett extra batteri kostar mer än dragare komplett med batteri. Annars kan du kolla på Lidl. Har du tur så har de fortfarande kvar en suverän liten 10V-are för 300:-. En sån hade jag när jag byggde min senaste friggebod. Fungerar alldeles utmärkt.
Håller med. Min meec fungerar utmärkt och meec:en den ersatte som jag i min tur fick ärva från far fungerar också utmärkt trots två altanbyggen och diverse projekt hemma. Problemet med den är dock 7h laddtid och den nya har en timme. Tycker ofta att det blir skjuta mygg och sila elefanter när det gäller verktyg på det här forumet. Lite tråkigt för långt ifrån alla behöver en dewalt, festool eller dylikt.
 
fredl skrev:
Håller med. Min meec fungerar utmärkt och meec:en den ersatte som jag i min tur fick ärva från far fungerar också utmärkt trots två altanbyggen och diverse projekt hemma. Problemet med den är dock 7h laddtid och den nya har en timme. Tycker ofta att det blir skjuta mygg och sila elefanter när det gäller verktyg på det här forumet. Lite tråkigt för långt ifrån alla behöver en dewalt, festool eller dylikt.
Kan bero på att många av oss vandrat den långa vägen, "ska bara" skruva en altan, som senare slutar i en total rust, då blir man bara irreterad på skitgrejer som aldrig håller måttet. Så de slutar med att man köper proffsgrejer till slut, naturligtvis efter ha avverkat ett antal sämre produkter
dessutom är skruvdragaren ett måste i allas hem, är de nåt verktyg man ska lägga lite slantar på så är en vettig dragare rätt väg att vandra
 
  • Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Många ställer frågan typ "vilken xxx är bäst...". Vad skall man då rekommendera annat än profssmaskiner?
 
Jag har nu använt mig av en grön Bosch PSR 12-2, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1667411 , som kolen har tagit slut i, så jag tänkte skaffa mig en ny. Så vad tycker ni att man ska köpa? Den ska ha 2-växlar och vara så liten som möjligt. Gärna 2 batterier och snabbladdare. Var kan man hitta bra och billiga skruvdragare? Runt 1000 lappen kanske.
 
Joukko skrev:
Jag har nu använt mig av en grön Bosch PSR 12-2, [länk] , som kolen har tagit slut i, så jag tänkte skaffa mig en ny. Så vad tycker ni att man ska köpa? Den ska ha 2-växlar och vara så liten som möjligt. Gärna 2 batterier och snabbladdare. Var kan man hitta bra och billiga skruvdragare? Runt 1000 lappen kanske.

Om du kan slänga på ett par hundralappar till så är Hitachi:s ds18dsl en fin maskin.
 
fredl skrev:
Tycker ofta att det blir skjuta mygg och sila elefanter när det gäller verktyg på det här forumet. Lite tråkigt för långt ifrån alla behöver en dewalt, festool eller dylikt.
Sen kan det ju bero på att detta är ett forum (del av forum iaf) för verktyg och maskiner och när det blir lite mer specifika forum tenderar det att locka till sig folk som har verktyg och maskiner som intresse.
Jag behöver inte mina blå bosch skruvdragare. Idag när jag monterade trappnos av metall var jag dock riktigt lycklig när jag hade en blå maskin till att förborra och en annan blå maskin till att skruva i alla 8 skruvarna :D
Hade detta gått att lösa med min gamla black and decker? Ja så klart hade det gått precis lika bra!
Men känslan är betydligt bättre när man har bra grejer.

Att många rekommenderar proffsmaskiner är nog bara för att det är så otroligt mycket härligare att jobba med dom.

Och om man inte köper maskiner när man behöver utan när man hittar till bra pris behöver det inte bli dyrare.
Har man ögonen öppna kan en blå bosch vara billigare än en grön... som ex.
 
  • Gilla
buspojken och 1 till
  • Laddar…
raveper skrev:
Om du kan slänga på ett par hundralappar till så är Hitachi:s ds18dsl en fin maskin.
Några 100-lappar? Vad jag kunde se så låg den på över 3000kr.
 
  • Gilla
raveper
  • Laddar…
Precis som lojo skriver, man köper verktyg innan man behöver dem, lägg tråden "samlingstråd med tips på verktyg till bra pris" på notifilation, där kommer de upp Mycket matnyttigt då och då,

Att köpa verktygen när man måste ha dem blir dyrt ! Personligen älskar ja känslan att bara behöva gå ut i garaget och hämta de som behövs när ja behöver de, inte börja jaga ihop grejer när man ska fixa nåt !
 
  • Gilla
pjfj och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Joukko skrev:
Jag har nu använt mig av en grön Bosch PSR 12-2, [länk] , som kolen har tagit slut i, så jag tänkte skaffa mig en ny. Så vad tycker ni att man ska köpa? Den ska ha 2-växlar och vara så liten som möjligt. Gärna 2 batterier och snabbladdare. Var kan man hitta bra och billiga skruvdragare? Runt 1000 lappen kanske.
Är du nöjd med den kanske du ska kolla om det går att byta kol ? :)

Annars, har du varit nöjd med den så blir du antagligen precis lika nöjd med en nyare grön Bosch med Li-ION-batterier.
http://www.bauhaus.se/bosch-psr-14-4-li-2-1-batteri.html
Eller kanske hellre med 2 batterier
http://www.bauhaus.se/bosch-psr-14-4-li-2-2-vaxel.html

Eller så provar du en annorlunda formfaktor (och lite svagare maskin)
http://www.jula.se/borrskruvdragare-psr-10-8v-22-nm-060166

Gemensamt för de gröna Bosch är ett aningens klunsigt handtag (inkl den du redan har).
Jag har också en och stördes inte av det då, men när jag numera mest använder min Hitachi DS14DSAL som har mycket smäckrare grepp, så känns handtaget på Boschen grovt och för "tjockt" om jag greppar tag i den någon gång.
Men har man stora nävar så kanske man bara tycker det är skönare! :)
Och öht personliga preferenser.


Känner du att du kan sträcka upp budgeten bortåt 1500:- så kommer det erbjudande på Blå bosch instegsmaskin med jämna mellanrum för ca dessa pengar.
Det är ett bättre deal, om man bara har råd.
Gröna Bosch tycker jag alltid har varit aningen överprissatta, då man kommer upp i proffsklass för ganska lite pengar till.
 
Redigerat:
Göran.W
Vi har även den här skönheten http://www.prishammeren.dk/shop/milwaukee-12v-slag-2247p.html med ett litet batteri (laddas på 35 minuter) batteri och laddare landar vi på 1600 kr
Där får man allt i ett.
Skruvdragare, borrmaskin och slag borrmaskin.
Den är väldigt potent i förhållande till storleken.
Jag är iaf väldigt nöjd med min.
 
Göran.W skrev:
Vi har även den här skönheten [länk] med ett litet batteri (laddas på 35 minuter) batteri och laddare landar vi på 1600 kr
Där får man allt i ett.
Skruvdragare, borrmaskin och slag borrmaskin.
Den är väldigt potent i förhållande till storleken.
Jag är iaf väldigt nöjd med min.
Slagborrmaskin... ;) De brukar knappt orka genom tegel, definitivt inte genom betong.

Jag säger inget om att det skulle vara en konsument maskin eller så med detta. Slagborr-funktion på skruvdragare är inget att ha oavsett om den heter Meec, Hitatich, Festool, grön Bosch eller Makita. Helt bortkastat enligt mig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.