fredri_k
Update, var vid affärn igen, fick ett tunnare blandarfäste, efter jag dragit om rören på nytt cc märkte jag sedan att jag fått ett blandarfäste med mutter och FEL cc.. Fått ett 160cc istället för 150.

Till Biltema och fixade ett korrekt "tunt" 150cc fäste med utvändig gänga, tillbaka till affären.. Montera ihop det och märkte att termostatblandaren inte låste vid "avstängningsläget", den har 2 utlopp, 1 för taket och en för handduschen.

Ner till affären igen, monterade ihop allt igen och termostaten funkar. MEN på röret till takduschen är det ett litet hål!!! Som resulterar i en stark liten stråle som sprutar från "röret". Så imorgon ner till affären igen, börjar bli tröttsamt. Nästa gång får det bli lite finare märke...
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
fredri_k
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådär! Nu är det bara elen som ska kopplas ur och sedan på något sätt ordna hålet där den gått genom 😊
 
På något sätt, bra sagt för rätt sätt bli det inte�� forumet brukar gnälla att det kan gå att göra en fuling om elen är typ 78 meter från eller ett hål utan tätskickt typ 25 meter från vattenkällan men här jösses i duschen i duschhöjd dessutom. Kom dock på en lösning om du kan sätta en behållare i andra änden av slangen och en liten pump så kan du få pumptvål!!!
 
Redigerat:
Krilleman
Vad ska du har för el i duschen?

Jag skulle dock aldrig ha el i duschzonen!
 
fredri_k
Elen är / var till en kabin som stod där tidigare :) bra ide med tvålpumpen annars, själv mer varit inne på en brödrost, för att både kunna avnjuta dusch och frukost (y)

Skämt åsido, elen ska kopplas ur såklart och kvar blir ett hål i väggen som en 5krona. Går det kanske spackla igen och sedan dölja med nån schampohylla? Bara man får något som blir "tätt" och inte släpper igenom vatten...
 
Jo men om du läser trådarna i forumet som avhandlar sådant här så finns det ingen som kommit på en lösning som fungerar!!!! Visst sätter du en tvålkopp där så skyddar du ju hålet! Men tätskiktet sitter ju inte i nivå ytterkant kakel utan innanför fixet och det ska överlappas med med gamla så utan att vara taskig du har skitig i det blå skåpet tror jag!
 
Vad har du för fasad? Går kanske att göra ett snyggt ingrepp i ytterväggen och limma dit en skiva utifrån som man kan bottna fogmassa mot.

I detta läget så är ju allt man gör till det bättre... ;)
 
fredri_k
klinkers på gipsskiva! Går det inte trycka in något i hålet och sedan silikona? Som man gör med småhål?
 
Har du klinkers på ytterväggen? :D
Eller det är ett badrum till på andra sidan? ;)
 
fredri_k
På andra sidan är ett sovrum... Har inte för avseende att riva en vägg för att täta ett 5:- stort hål :)

Var iväg till färgaffärren och fick en fogmassa som funkade till badrum, släpper inte igenom vatten / fukt. Blir nog bra, återkommer med resultat efter elkabeln är urkopplad :cool:
 
Du kan ju prova fogskum i hålet, så får du något att bottna siliconet mot.
Jag tror på att bottna mot något så man verkligen kan få det att tryckas ut mot alla kanter ordentligt.
 
Okej ja ja skönt med någon som bara funderar lite snabbt innan man löser ett sådant problem. Är ju bara 100000 på spel.
 
fredri_k
Fogskum är ju oxå ett alternativ. Efter besöket på färgaffären med kompetent personal och bilder med sig tycker man att man kan gå efter deras expertis?? Är du plattsättare / skadereglerare kromo? Eller vad baserar du dina inlägg på?
 
fredri_k skrev:
Fogskum är ju oxå ett alternativ. Efter besöket på färgaffären med kompetent personal och bilder med sig tycker man att man kan gå efter deras expertis?? Är du plattsättare / skadereglerare kromo? Eller vad baserar du dina inlägg på?
Nä jag är inte skadereglerare eller plattsättare men flitig läsare här, så ta det jag säger med en nypa salt. Men om man läser trådar som rör sådant här på byggahus är alltid det samlade svaret att sådana här lösningar alltid riskerar att skita sig! Men alla är trots detta fria att göra som dom vill det kanske funkar. Sedan i min Färgfabriken säljer de inte tätskickt. Gör dom det på andra ställen? Eller varför är de kompetenta till en sådan här lösning? Visst koll på fogmassa kanske de har men även det ställer jag mig frågande till tror bygghandlare är bättre på sådant. Men som sagt kör på jag anser men själv som en person som kör med hängslen och livrem och rep;) inte så bra när man ska testa saker...
 
fredri_k
De säljer allt inom golv / färg / ytskikt, även tätskikt. Ja som du säger så ska man gå enligt branschstandard så är en skruv genom ett tätskikt = att allt är förstört och ska tas ner och göras om :)

Men verkligheten är ju en annan och jag tror de flesta hantverkare / hemmapulare tycker att silikon - plugg - silikon - skruv - silikon gör att badrummet ska överleva utan vattenskada..

Nu är det ju lite större hål i detta fall, får rådgöra med någon mer innan för säkerhets skull...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.