BirgitS
Eftersom det inte står att lampan är gjord för badrum så är det inte alls säkert att den tål badrumsfukten i längden, t.ex. kan metalytan bli ful.

När det gäller avståndet till dusch så är det 120 cm till duschmunstycket och det ska mätas vågrätt utan hänsyn till höjdskillnaden..
 
Möjligen fult. Men är det el-säkert? Det är utanför våtzon.
 
Om det är mindre än 120 cm från duschen så är den i våtzon.

MInst 120 cm från dusch och minst 60 cm från badkarskant.
 
Ja. Jag förstår. Det är fortfarande utanför våtzon.
 
Som sagt, håller du de måtten, så kan man ha nästan vilken lampa som helst i badrummet. Men det finns risk att den inte tål fukten, men det är i så fall inte säkerhetsproblem.
 
Ok. Men jag är fortfarande osäker på vad som gäller. Den behöver kopplas rakt in i en eldosa, eller? Man får väl inte ha stickkontakter i badrum oavsett våtzon eller ej? Också tänker jag att den inte är jordad utan "bara" klassII. Ok ändå?
 
Över 225cm är det väl inga speciella krav?
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Som sagt, sitter lampan högre än 225 cm så är det minst IP20 som behövs.
 
Begreppet våtzon finns inte när det gäller elinstallationer i badrum. Här används ordet områden som du kan läsa om här Regler för elinstallationer i badrum. Det är ingen här som begriper vad "utanför våtzon" betyder.

Ljusarmaturer får monteras i område 1 och 2, och givetvis i oklassat område. Stickpropp är tillåtet i område 2, men uttaget ska vara placerat i oklassat område.

Den lampa du länkar till ser jag som direkt olämplig i badrum. Men det beror på hur den blir placerad, dvs huruvida den är berörbar av blöta kroppar. Det är "mekaniska" olyckor med en naken ljuskälla som jag tänker på. Oklassat område som är torrt ser jag som enda formella möjligheten. Sedan ska som sagt armaturen vara avsedd för badrum. Observera att oklassat område även det har regler och att IPx1 kanske inte räcker. Det bör som sagt vara torrt.
 
Ok. Tack för svaret. Jag förstår vad du menar. Jag behöver hitta en lite mer "inkapslad" ljuskälla. Jag letar vidare. Och läser på. Tack för länken.
 
Var har den tänkt hänga, och hur långt ned kommer den att hänga?
Jag tycker fortfarande att den är olämplig för badrum pga av en helt oskyddad ljuskälla, och att den kanske går att greppa om man halkar på golvet.
 
Som på bilden hade jag tänkt: Modernt badrum, flytande handfat, spegel, gyllene kran, hängande lampor, grå kakelvägg, minimalistisk stil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Det ser lite mer betryggande ut. Är det ett badkar i förgrunden? Jag skulle då vilja ha minst 60 cm horisontellt mellan ytterkanten på karet och lampan så det inte blir diskussioner kring det formella.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.