Wester skrev:
Det var slarvit skrivet kanske men poängen jag ville göra är att du aktivt måste hålla på och fixa med saker för att få det att funka bra. Det e klar man kan lura pannan under sommaren det e ju inget men det är ju bara när allt annat inte kräver värme.
I mitt fall tex så har jag så överdimensionerade radiatorer (för att få ner framlednings temp och därmed bätre verkningsgrad) att golven i badet måste få minst 5 graders högre temp på vattnet för att det ska vara OK. Det ställer till grymma problem. Även om du nu har golvvärme i hela huset och vill ha högre temp i badrummen så blir det problem. Det mesta går att fixa men det e onödigt bökigt i många fall, och man behöver aktivt göra något beroende på årstiderna. Ofta blir det heller inte helt perfekt, det är och förblir en nödlösning)
I det bad jag har el och vatten golvvärme så tar bara elen över när vattnet inte håller tillräckligt hög temp för att få golvet så varmt jag vill. Behöver aldrig göra något, samma temp hela året. Helt kanon.
I det andra badet jag har med bara vatten golvvärme så måste man stänga slingor och lura pumpen. Klart onödigt.
El golv kostar inte många kronor när du ändå river i golven och den lilla el det drar betalar jag gjärna för att få den optimala komforten på golvet året runt.

låter presis som mitt system
jag kör badrumet på min dubbelmantlade varmvattenberedare, där dubbelmanteln är på 200 liter
jag kan via 2 kranar välja om värmen ska komma från varmvattenberedaren eller radiatorsystemet, inte specielt kompliserar & vill man inte röre nått kan man köra på dubbelmenteln hele tiden.
tänker man bar till inan man bygger systemet så blir det inte krångligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.