Då har sågen kommit hem!! Var i bra skick förutom en del. Höjdinställningen kärvar och när man snurrar på veven så låter det om kugghjulen och det går väldigt trögt i vevningen.
Har varit under och tittat på kugghjulen, och det ena hjulet är lite slitet med toppiga kuggar.

Pratat med logosol om detta och man kan ställa in vevaxeln och dess kugghjul med hjälp av 2 justerskruvar som sitter i godset som vevaxeln är kopplad till, men det hjälper inte.
De sa även att det kunde bero på en plasttapp som själva gängstången går i som kunde göra att det går trögt, men vad jag kan se så ser den hel ut och sitter rätt.

Bifogar lite bilder....

Närbild på dammiga kugghjul och vevaxel som visar slitna och toppiga kuggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av kugghjul med slitage, damm och toppiga kuggar i en sågmaskins höjdjusteringsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väl bara att plocka isär och putsa och se var felet är!
 
Är kanske ett långskott, men testa att rengöra och smörja upp igen?

På min maskin ska man konternueligt smörja vevspindlar med fett
 
  • Gilla
baseman
  • Laddar…
Det finns en enorm fördel med att plocka isär en maskin. Man kommer att förstå bättre och det gör att man kommer att känna maskinens för och nackdelar. Vilket gör att man blir ETT med maskinen. Som en förlängning av dig själv. Man blir säkrare användare av maskinen.
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
pär h skrev:
Det finns en enorm fördel med att plocka isär en maskin. Man kommer att förstå bättre och det gör att man kommer att känna maskinens för och nackdelar. Vilket gör att man blir ETT med maskinen. Som en förlängning av dig själv. Man blir säkrare användare av maskinen.
Det är poesi du skriver, Pär!
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
Hur går det med sågen? Några framsteg?
 
Inte än. Väntar på lite reservdelar som ska komma hem....
 
Nya framsteg.....eller snarare beslut

Sågen är till salu.....har beslutat att uppgradera till en ny Hammer B3, då behovet av fräs även finns för min del.
Sågen säljs med nya reservdelar för lyft anordning, men får monteras av köparen själv. (då jag har kort med tid själv)
Pris kan diskuteras per telefon eller PM.
Är någon intresserad, så nås jag på 0705650026 eller PMa mig här
 
  • Gilla
katos
  • Laddar…
Här var det tvära kast :)
Har själv en Hammer C3 kombin och är supernöjd.. kommer nog gå bra att hitta en köpare.
Lycka til
 
:)....så blir det när man inte tänker rätt från början :)
Sågen är ju jättefin, men jag sparar lite plats om jag kombinerar med fräs.
 
Moretens sågen är såld. Om 2 veckor kommer min Hammer B3 Comfort :)
 
  • Gilla
katos och 1 till
  • Laddar…
Varför?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.