Fairlane Fairlane skrev:
Elsäkerhetsexperten: ”Du får inte köra bil utan körkort heller”

Vadå heller? Jämförelsen är ju helt uppåt väggarna eftersom man faktiskt får koppla el utan eget körkort. Det kanske ska jämföras med övningskörning, men isåfall övningskörning där målet för de flesta aldrig är eget körkort och där handledaren inte ens är med i bilen...
Dethadejuvattnått...en gubbe på åkeriet har ce-körkort...de andra är yrkesmän..(y):geek:
 
  • Gilla
  • Haha
big mike och 4 till
  • Laddar…
Eftersom man får köra bil utan körkort inomhus, borde man inte få koppla el där också? :thinking:

(om vi förutsätter att inomhus är ett inhägnat område)
 
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
E
M -MH- skrev:
Eftersom man får köra bil utan körkort inomhus, borde man inte få koppla el där också? :thinking:

(om vi förutsätter att inomhus är ett inhägnat område)
Vad är alla dessa liknelser tänkta ska åstadkomma.:rofl:

Man får köra bil utan kort från 16 och uppåt då det håller inte.

Men vilka krav ställs för att ratta en ubåt?
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vad är alla dessa liknelser tänkta ska åstadkomma
De ska visa på hur absurda reglerna är för just elinstallation. Då krävs dock att man förstår och gör kopplingarna utan att ha skygglapparna på.
 
E
P Paxman skrev:
De ska visa på hur absurda reglerna är för just elinstallation. Då krävs dock att man förstår och gör kopplingarna utan att ha skygglapparna på.
Absurda?
Känns som du har din uppfattning klar redan, då är det väl inte mycket att diskutera..

Eller menar du att allt ska släppas fritt?

Jag har en granne 2 km bort som inte har råd med ett elabonnemang, enligt mina beräkningar skulle jag kunna dela med mig av mitt abonnemang under villkor att spänningen transformeras upp till tjugotusen volt.

Jag vet precis hur man kan installera detta på billigaste och enklaste sätt, sen kan man även hänga en varningsskylt.

Jag antar att det inte är detta du egentligen vill ha?

Så systemet för elinstallation är kanske inte absurt, du tänker kanske på elinstallationsarbeten i normala bostadsmiljöer upp till 25A, det är detta som brukar diskuteras vanligen.?

Att man skulle ha något system liknande jägarexamen, körkortbehörigheter eller varför inte flygcert som diskuterats tidigare.

Tror det finns en tråd om detta redan, men kan inte hitta den nu. ;)
 
E El-Löken66 skrev:
Absurda?
Känns som du har din uppfattning klar redan, då är det väl inte mycket att diskutera..

Eller menar du att allt ska släppas fritt?

Jag har en granne 2 km bort som inte har råd med ett elabonnemang, enligt mina beräkningar skulle jag kunna dela med mig av mitt abonnemang under villkor att spänningen transformeras upp till tjugotusen volt.

Jag vet precis hur man kan installera detta på billigaste och enklaste sätt, sen kan man även hänga en varningsskylt.

Jag antar att det inte är detta du egentligen vill ha?

Så systemet för elinstallation är kanske inte absurt, du tänker kanske på elinstallationsarbeten i normala bostadsmiljöer upp till 25A, det är detta som brukar diskuteras vanligen.?

Att man skulle ha något system liknande jägarexamen, körkortbehörigheter eller varför inte flygcert som diskuterats tidigare.

Tror det finns en tråd om detta redan, men kan inte hitta den nu. ;)
Det där var ett inlägg fullt av halmgubbar (googla om du inte vet vad det är). Men ja, jag har min starka uppfattning klar gällande det här, och den går stick i stäv med elinstallationsbranschens företrädare. Det är många här på forumet som delar den uppfattningen, och det är självklart att det ska diskuteras eftersom vi anser att reglerna bör förändras.

Det här är ett forum för privatpersoner som gillar att fixa med sina bostäder, så blanda inte in installationer som ingen någonsin skulle påstå vara fria för alla...det blir bara tramsigt. Dessutom är det ingen som propagerar för att något ska bli helt fritt (halmgubbe).
 
  • Gilla
jbr och 3 till
  • Laddar…
E
P Paxman skrev:
Det där var ett inlägg fullt av halmgubbar (googla om du inte vet vad det är). Men ja, jag har min starka uppfattning klar gällande det här, och den går stick i stäv med elinstallationsbranschens företrädare. Det är många här på forumet som delar den uppfattningen, och det är självklart att det ska diskuteras eftersom vi anser att reglerna bör förändras.

Det här är ett forum för privatpersoner som gillar att fixa med sina bostäder, så blanda inte in installationer som ingen någonsin skulle påstå vara fria för alla...det blir bara tramsigt. Dessutom är det ingen som propagerar för att något ska bli helt fritt (halmgubbe).
Så reglerna är med andra ord inte absurda utan nödvändiga men skulle kunna lättas upp något gällande vissa utvalda delar, var kanske det du menade då?

Det där med att du förklarar för okända människor att man kan använda sökmotorn Google för att ta reda på saker beror på en av tre saker :
Du är helt ny till Internet
Du jobbar med funktionsnedsatta
Du försöker dig på att underminera din intalade meningsmotståndare för att ge intryck av att stå på en högre nivå

Då kan det inte bli mycket till diskussion.
Det var någon som skrev för några veckor sen, men rent konkreta förslag till olika behörigheter att pyssla med el i sitt hem. Där var ingen som var intresserad av diskussion.

Så du får nog visa mig någon undersökning som visar att många tycker som du skriver, jag tror säkert det är många aktiva i elforumet som tycker så. Men sett till Sveriges befolkning är det inte många.

Däremot vill många att dolda installationer som bärande balkar. VVS eller el ska ha varit utförda av proffs, åtminstone jag hade nt mig lite säkrare så oavsett hur duktiga pulare det finns i landet.

Men en annan femma om någon med bra referenser utför ett inspekterbart jobb.

Vilka är elinstallationsbranschens företrädare enligt dig och vad är det som går stick i stäv med något?
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Eftersom man får köra bil utan körkort inomhus, borde man inte få koppla el där också? :thinking:

(om vi förutsätter att inomhus är ett inhägnat område)
På Kumla bunkern kanske det är tillåtet:cool:
 
P Paxman skrev:
Det där var ett inlägg fullt av halmgubbar (googla om du inte vet vad det är). Men ja, jag har min starka uppfattning klar gällande det här, och den går stick i stäv med elinstallationsbranschens företrädare. Det är många här på forumet som delar den uppfattningen, och det är självklart att det ska diskuteras eftersom vi anser att reglerna bör förändras.

Det här är ett forum för privatpersoner som gillar att fixa med sina bostäder, så blanda inte in installationer som ingen någonsin skulle påstå vara fria för alla...det blir bara tramsigt. Dessutom är det ingen som propagerar för att något ska bli helt fritt (halmgubbe).
Men genom att sitta på ett forum och tycka saker och ting kommer du aldrig få en förändring utan du måste samla dina gelikar och demonstrera.

Ni kan ringa Aftonbladet och säga att nu får det vara nog med detta översitteri om att vi inte får koppla vår el själva
 
Fairlane
Att diskutera på forum innan man ger sig ut och försöker argumentera för en förändring kan väl vara vettigt? Då kan man ta in olika personers erfarenhet och värderingar för att kunna ha ett så bra förslag som möjligt.
Eller så låter man bara branschens företrädare tala...
 
  • Gilla
Lidd
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Att diskutera på forum innan man ger sig ut och försöker argumentera för en förändring kan väl vara vettigt? Då kan man ta in olika personers erfarenhet och värderingar för att kunna ha ett så bra förslag som möjligt.
Eller så låter man bara branschens företrädare tala...
Lycka till(y)
 
Fairlane
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Lycka till(y)
Tack,
Jag tror inte det är lätt, men jag tror inte det händer om det inte diskuteras heller. Genom diskussioner på forum så får fler upp ögonen för hur galet dagens system är.
 
E
Fairlane Fairlane skrev:
Att diskutera på forum innan man ger sig ut och försöker argumentera för en förändring kan väl vara vettigt? Då kan man ta in olika personers erfarenhet och värderingar för att kunna ha ett så bra förslag som möjligt.
Eller så låter man bara branschens företrädare tala...
Vad är Byggahus förslag, i korthet?
Varför skulle inte branschen få höras?

Du tror inte diskussioner förekom 2017?
 
Fairlane Fairlane skrev:
Tack,
Jag tror inte det är lätt, men jag tror inte det händer om det inte diskuteras heller. Genom diskussioner på forum så får fler upp ögonen för hur galet dagens system är.
Konstigt detta egentligen med svensken att det ska vara så svårt att följa de regelverk som finns istället för att man ska göra si eller så.

Tänk om folk redan från början följt alla råd från FHOM angående covid. Då skulle det kanske vara färre smittade och döda.

Varför vill du ha en förändring av nu gällande regelverk vad gäller el för?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Konstigt detta egentligen med svensken att det ska vara så svårt att följa de regelverk som finns istället för att man ska göra si eller så.

Tänk om folk redan från början följt alla råd från FHOM angående covid. Då skulle det kanske vara färre smittade och döda.

Varför vill du ha en förändring av nu gällande regelverk vad gäller el för?
Och du tycker svenskar är extra dåliga på att följa regler?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.