stilofunk skrev:
Jag skrev att du bör lära dig blinka på ett konsekvent sätt och bara vänsterblinka i cirkulationsplatser då du ämnar byta fil, för att inte automatiskt vänsterblinka i tvåfiliga cirkulationsplatser. d^_^b
Nejdå, det är ingen fara att jag gör det, jag kör ca 5000 mil om året över hela landet, och har tidigare kört bland annat budbil 10-12 timmar per dag över hela norden, så jag har sett det mesta som går att se vad det gäller rondeller och korsningar, så jag anser mig ha tillräcklig erfarenhet att kunna avgöra när det är riskfritt att blinka vänster i en rondell :)
 
Vägarna runt Vilan i Kristianstad är ju dimensionerade för lite trafik till o från några arbetsplatser och inte för detta, plus genomfartstrafik och trafik till o från alla butiker som ligger i området.
Skulle tro att det skulle flyta bättre om några av rödljusen ersattes av rondeller.
 
Nimajneb skrev:
Skulle tro att det skulle flyta bättre om några av rödljusen ersattes av rondeller.
Ooooonej.... det hade aldrig fungerat i kristianstad, det hade hamnat någon längst fram som aldrig vågar köra för att det kommer folk från andra sidan på rondellen, och ingen hade någonsin släppt in någon i rondellen :(

Titta bara på dom små rondellerna på härlöv, där kan man bli stående hur länge som helst ifall man kommer "från sidan" :(

Skulle det vara en rondell där så hade den behövt vara tvåfilig och i samma storlek som rondellerna vid CSK/Maxi.
 
Småstäder överlag har problem med alla möjliga trafikregler, retar gallfeber på oss som lärt sig köra i lite större orter.

Folk som inte vet hur man använder körriktningsvisare gör mig vansinnig. speciellt de som ser att man stannar och väntar på dom i korsningar, men sedan svänger av utan att blinka så man stått där och väntat i onödan.

Är skitkul när man tvingas stoppa långtradaren i onödan för nån idiot är för lat för att blinka. Blir mycket extra miljöpåverkan tack vare detta då det händer varje chafför flera gånger per dag.

Västervik ett par kommuner hemifrån tror jag har sämst förare i Nordeuropa. 90% borde bli av med kortet. Koncept som är totalt okända för den stora majoriteten där är: Högerregeln, utfartsregeln, lämna företräde, stopptecken, rondellkörning, körrikningsvisare, motorvägspåfart, blixtlåsprincipen med mera......
 
Daniel78 skrev:
Ooooonej.... det hade aldrig fungerat i kristianstad, det hade hamnat någon längst fram som aldrig vågar köra för att det kommer folk från andra sidan på rondellen, och ingen hade någonsin släppt in någon i rondellen :(

Titta bara på dom små rondellerna på härlöv, där kan man bli stående hur länge som helst ifall man kommer "från sidan" :(

Skulle det vara en rondell där så hade den behövt vara tvåfilig och i samma storlek som rondellerna vid CSK/Maxi.
Håller inte med dig där, det är enfiliga tillfartsvägar så då funkar det med en större enfilig rondell. Den vid maxi är ju faktiskt överdimensionerad.
Problemet i Vilan är ju all trafik som skall svänga vänster som blockerar trafiken som ska rakt fram eller svänga höger.
 
cyb skrev:
Småstäder överlag har problem med alla möjliga trafikregler, retar gallfeber på oss som lärt sig köra i lite större orter.
Och vice versa, i princip alla orter har en egen trafikkultur samt oskrivna regler hur man beter sig på vissa platser och detta skapar för den oinvigde frustration.
 
Nimajneb skrev:
Håller inte med dig där, det är enfiliga tillfartsvägar så då funkar det med en större enfilig rondell. Den vid maxi är ju faktiskt överdimensionerad.
Problemet i Vilan är ju all trafik som skall svänga vänster som blockerar trafiken som ska rakt fram eller svänga höger.
Egentligen menade jag inte att det går att ha en 2-filig rondell heller, utan att det måste vara rödljus, men folk måste lära sig köra i dom.

Sedan borde vägarna som kommer vid OK/Q8 och Max stängas så den trafiken leds ner till rödljusen vid Willys/Lidl istället.
 
cyb skrev:
Västervik ett par kommuner hemifrån tror jag har sämst förare i Nordeuropa. 90% borde bli av med kortet. Koncept som är totalt okända för den stora majoriteten där är: Högerregeln, utfartsregeln, lämna företräde, stopptecken, rondellkörning, körrikningsvisare, motorvägspåfart, blixtlåsprincipen med mera......
Precis så känner jag angående lilla Sölvesborg också, men det jag är mest förvånad över här är att folk inte bryr sig om att ställa sig i parkeringsrutorna, utan ställer sig så nära entrén som möjligt, för att slippa gå 8-10 meter, och att det dessutom blir "kö" till "lat-parkeringen".
 
Daniel78 skrev:
Någon moderator får ta bort dom första 2-3 inläggen och byta rubrik ;)
Trots allt är det HYFS det handlar om. I rondellen ;)
 
Nimajneb skrev:
Och vice versa, i princip alla orter har en egen trafikkultur samt oskrivna regler hur man beter sig på vissa platser och detta skapar för den oinvigde frustration.
Jag hade stora problem i somras när min fru tog körkort och vi övningskörde.
Överallt fanns det korsningar där jag fick förklara att "här säger reglerna detta, men det är ingen som gör så, så räkna med att folk gör såhär istället..."

Hon kommer fortfarande med frågor och observationer flera gånger i veckan om folk som inte lärt sig hyfs (nu är inte detta inlägg lite OT längre :)
 
T
Daniel78 skrev:
Sedan borde vägarna som kommer vid OK/Q8 och Max stängas så den trafiken leds ner till rödljusen vid Willys/Lidl istället.
Fast folk brukar vara duktiga på att lämna en lucka i vägen när man kommer ifrån SkoDej och ska rakt över korsningen till McDonald's och Max!
 
tank77 skrev:
Fast folk brukar vara duktiga på att lämna en lucka i vägen när man kommer ifrån SkoDej och ska rakt över korsningen till McDonald's och Max!
Jag lämnar alltid lucka där, eller stannar för att släppa fram folk, men det är ju en korsning som "förstör" rätt mycket för flytet där, tänk dig ifall det hade varit 2 filer hela vägen mellan rödljusen istället, det är rätt många fler bilar som hade fått plats där.
 
ON topic :)!

Även vuxna människor kan behöva få höra att de måste skärpa sig. Men...
a) Just uttrycket "du bör lära dig lite hyfs" är nog inte bäst ägnat om man vill att mottagaren ska ta till sig kritiken.
b) Avsändaren av kritiken bör kunna tåla för att den returneras. Man är inte ofelbar när man är 50 och äldre heller.
 
nikasp
Jag kör 3000-3500 mil/år endast i tät trafik i Stockholm och håller med om att vara konsekvent och inte använda blinkers in i rondell. Det tillför inget i och med att man inte har något val av körriktning, men är inte förbjudet, och blinkers ska främst användas vid filbyte. Mig veterligen så lär sig inga nya bilister att blinka in i rondeller och de lärde inte ut något sådant 2002 när jag tog MC-kort (körkortet tog jag -87).
 
nikasp skrev:
Jag kör 3000-3500 mil/år endast i tät trafik i Stockholm och håller med om att vara konsekvent och inte använda blinkers in i rondell. Det tillför inget i och med att man inte har något val av körriktning, men är inte förbjudet, och blinkers ska främst användas vid filbyte. Mig veterligen så lär sig inga nya bilister att blinka in i rondeller och de lärde inte ut något sådant 2002 när jag tog MC-kort (körkortet tog jag -87).
Att blinka när man kör in i rondellen tillför väldigt mycket för oss som kör lastbil och tyngre fordon. Väldigt irriterande att tvingas stanna i onödan för idioter som inte blinkar. Vi ska då få fart på 30 ton igen, vi har stoppat upp trafikflödet i onödan, bränt diesel i onödan och släppt ut en hel del extra gifter i miljön......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.