Nu försöker min son läxa upp mig. Han menar att det passar inte alls att säga så till en 25 åring som uppför sig dumt och oförskämt. Utan att utrycket är numera avsett endast mot små barn.

Är det så???
 
D
Japp, så är det... :)
 
Det beror väl på. OM en 25 åring uppför sig som ett småbarn så...
 
Passar väl självklart! Jag känner många i 25årsåldern som skulle behöva lära sig lite (läs mycket) hyfs!
 
Om det nu är så att han behöver lära sig hyfs så finns det inget annat sätt att säga det. Och en 25-åring som försöker läxa upp sin far behöver definitivt lära sig, inte lite, utan mycket hyfs.
 
BigGitt skrev:
Nu försöker min son läxa upp mig. Han menar att det passar inte alls att säga så till en 25 åring som uppför sig dumt och oförskämt. Utan att utrycket är numera avsett endast mot små barn.

Är det så???
Passar utmärkt. Det är bara för sonen att gilla läget eller att börja uppföra sig som en vuxen.
 
Det är aldrig för sent att lära sig något nytt!

Finns många i min ålder (25-35) som borde växa upp och gärna börja använda bälte i byxorna.
 
cyb skrev:
Det är aldrig för sent att lära sig något nytt!

Finns många i min ålder (25-35) som borde växa upp och gärna börja använda bälte i byxorna.
Ja, de där bälteslösa individerna.. Så fort jag ser en så blir jag sugen på att hugga tag i kalsongerna för ett klassiskt kalsongryck :)
 
Det skadar inte om den vuxna befolkningen, det vill säga vi alla, funderade lite på om vi är fullkomliga med avseende på hyfs!

  • Hålla upp dörren till bakomvarande
  • Hälsa god morgon till kollegor i hissen på väg till arbetet
  • Be om ursäkt när man skuffar till andra i mataffären
  • Be om ursäkt när man dänger till någon med ryggsäck eller axelremsväska
  • Lämna företräde enligt Högerregeln
  • Släppa fram andra enligt blixtlåsprincipen i trafiken
  • etc....
Vi kan inte kräva av den yngre befolkningen att den ska göra det som vi själva inte gör!
 
stilofunk skrev:
[*]Lämna företräde enligt Högerregeln
Det hade dessutom inte varit fel ifall folk fattade att det är högerregel som gäller inne på parkeringar.
Både jag och frugan blir förbannade varenda gång vi är på en större parkering.

Iofs så bor vi i Blekinge, och folk här verkar ha problem med parkeringar över lag, speciellt hitta rutorna.

Spärrområden på parkeringar är blekinge-bons favorit, där står det alltid bilar..
 
Jag vet mer än en person som är äldre än 25, bor hemma hos mamma och förtjänar mer än en smäll i bakhuvet tillsammans med orden "VET HUT!"

Vad är det med yngre generationer och inte kunna ta kritik - Är den konstruktiv men bra så alla taggar ut - "Det var inte mitt fel, du sa..." Är den dålig - "Ska du ha den tonen så skiter jag i det här och åker hem..."

Fel ton? Hur vet man vilken som är rätt?

Herregud - Vad hände med den vettiga generationen?

(Jag vet, jag är inte gammal, men håller alltid upp dörrar, hälsar och hjälper till där det kanske inte riktigt behövs...)
 
Redigerat:
Daniel78 skrev:
Det hade dessutom inte varit fel ifall folk fattade att det är högerregel som gäller inne på parkeringar.
Både jag och frugan blir förbannade varenda gång vi är på en större parkering.

Iofs så bor vi i Blekinge, och folk här verkar ha problem med parkeringar över lag, speciellt hitta rutorna.

Spärrområden på parkeringar är blekinge-bons favorit, där står det alltid bilar..
Gäller högerregeln inne på parkeringar? Hade jag ingen aning om, trodde typ det var först o störst som gällde, kanske ni har hyttat mot mig någon gång ;)

Var på nya mediamarkt i Kristianstad igår och hade jag tillämpat högerregeln där hade jag livet stående tills efter stängningsdags.
 
Nimajneb skrev:
Gäller högerregeln inne på parkeringar? Hade jag ingen aning om, trodde typ det var först o störst som gällde, kanske ni har hyttat mot mig någon gång ;)

Var på nya mediamarkt i Kristianstad igår och hade jag tillämpat högerregeln där hade jag livet stående tills efter stängningsdags.
http://www.trafiksakerhet.se/trafikregler.htm
Där finns att läsa: "Högerregeln gäller även på parkeringsplatser samt andra öppna platser."

Kristianstad är helt hopplöst, hur det kan bli sådana trafikproblem i en sådan liten stad förstår jag inte...
Den ligger väl precis på gränsen mellan "liten stad där det aldrig finns tillräckligt med bilar så det kan bli problem" och "stor stad där folk är tvungna att lära sig köra bil för att inte köra ihjäl sig"

Sedan har folk väldiga problem med högerregel kontra utfartsregel, dvs folk förstår inte att "vägen" mellan rutorna på en större parkering inte är en "väg", utan en del av parkeringen.

Alla som kört bil i Kristianstad och kört längst vägen förbi Willys och Harald Nyborg känner till det problemet.. på utfarterna från dessa två affärers parkeringar gäller utfartsregeln, men för vägarna mitt emot dessa gäller högerregeln.
 
Läser man t.ex. kommentaren på denna sida:
http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-hogerregeln-fungerar-inte-33187?page=1
som lyder:
"Inne på en parkering tex är det väl självklart att det är de som åker på "huvudgatorna" som har företräde och de som ska ansluta en sådan för att åka ut har väjningsplikt. Det är fullt logiskt. Är parkeringen inte upplagd på detta sett kan kanske högerreglen användas. Men har inte varit på en enda parkering där man inte klart ser vad som är "huvudlederna"."

Så blir iaf. jag förbannad, så som denna person resonerar så blir det trafikstockningar så som det blir i t.ex. Kristianstad, då blir det ju endast personerna som kommer "längst ner från parkeringen" som får köra, och personer längre fram på parkeringen måste vänta tills affärerna stängt och alla andra bilar lämnat parkeringen...

om man istället tillämpar högerregeln så som det är tänkt så kommer "sido-vägarna" tömmas av, och sedan är det fritt fram att köra på det som han kallar "huvudgatorna".
 
Högerregeln funkar ju när trafiken flyter men så fort det blir stockningar så är den ju i princip helt satt ur spel, då gäller djungelns lag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.