Har precis fått mitt larm och inte hunnit längre än att allt ligger i en salig röra på golvet. Nu börjar det roliga :D Tänkte ställa en praktisk fråga som inte behandlas i någon av installationsmanualerna.

Hur kopplar jag en trådad ir-deckare med sabotageskydd? Vart skall motståndet sitta? Räcker det med en tvåledad kabel till deckaren? Om det räcker med en tvåledad kan man dela en fyrledad kabel till sirén / ir i samma, eller är det inte att rekommendera? Vilka anslutningar på huvudkortet bör användas till anslutning av ir-deckare?



Bifogat finns en bild över inandömet av ir-deckaren.

Är det någon som har en mer utförlig installationsbeskrivning av larmskåpet än vad som följer med? Jag är som många andra ingen erfaren larminstallatör utan en glad, sparsam entusiast:rolleyes:
 
  • DSC01404.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
1. En trådlös detektor behöver alltså inga trådar, därav namnet.
2 Det är ingen trådlös detektor på din bild
3 detektorn på bilden behöver 4 trådar, lämplig kabel - EKKX 4x1x0,5
4 Det ser ut som din detektor inte har någon sabotagekontakt (tamper) Konstigt....
5 Om din siren har sabotagekontakt så behöver den också 4 trådar.
6 Vet inte vad som följer med din installationsbeskrivning, men här kommer en bild iaf..
 
  • dsc.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Självfallet menar jag trådbunden och inte trådlöst. Det är redigerat i mitt inlägg. Jag tycker också det är märkligt att jag inte har ngn tamperkontakt.

Går det inte att få till ett sabotageskydd även då man inte har tamperkontakt? Bara genom att koppla på ett motstånd på slingan?

Jag funderar även på hur jag kopplar in dubbla siréner? Ser ut som att jag bara har en utgång. Tänkte ha en inne och en ute.
 
Tack för den fina kopplingsschemat! Du har inte den i större format?Isåfall tar jag den gärna.

Hur kopplar jag för att få till sabotageskyddet?
 
du har garanterat fått med ett kopplingschema, säkert längst bak i någon av pappershögarna.
 
Om du köpt larmet från USA med Bravo 3DP-detektorer så saknar dessa tamper-kontakt.
 
och saknar deckaren tamperkontakt är de enklare att köra enkelbalanserat, alt köp en deckare md tamperkontakt :D

skillnaden är att de inte går larm om man öppnar detektorns lock om du kör utan, kan kvitta vid hemlarm ,mer kritiskt i offentliga miljöer,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.