Hej,

Skall nu ge mig på min första larminstallation och tänkte bolla några grejer med er. Detta är några korta funderingar som jag startar med men kommer mer :)

Larmet är köpt på alarmsystemstore.com och ej ännu levererat. Det består av följande:
1 st DSC Kit32-219 Power 1832 Alarm System Kit
Bestående av
1 st DSC Power 1832 system board with cabinet
1 st DSC RFK5500 alpha programmable keypad WITH built in wireless receiver
1 st DSC Bravo 3DP hardwired motion detector
1 st 16.5 / 40va power transformer
1 st 12 volt 4 amp system backup battery
1 st 15 watt surface mount indoor siren
1 st RJ31X telephone jack and cord set

Plus lite extra grejer
1 st DSC PK5500 Sixty-four Zone Programmable LCD Keypad
2 st DSC EV DW4975 Vanishing Wireless Door Window Transmitter
2 st DSC WLS4904P Wireless Motion Sensor
1 st DSC PC Link Programming Serial Cable
2 st Ten Pack of GRI 100TWH Mini Surface Mount White Contacts
Strömförsörjning
Eftersom den som ingår är för USA 120 V så skall jag köpa en ny transformator.
http://www.alarmbutiken.com/item.asp?ID=282

Kablar
Vilka kablar måste jag skaffa?
För magnetkontakter (fönster/dörr) är det lämpligast med enkeltrådig EKKX? Skall jag välja 1x4x0.5 (borde väl egentligen räcka med 2 trådar för en slinga med magnetkontakter?). Vad brukar man dra?
Kabel mellan knappsatser och centralenhet, vad skall det vara där?
 
Mappen (Knappsatsen) räcker med 4 tråd. 1 magnet 2 tråd.. Mao Ekkx 1x4x0.5 till allt
 
Hej,

Se bifogad bild...
Undrar var ni skulle sätta PIR-detektorer i denna planlösning. Det mesta av stöldbegärliga grejer finns "såklart" vid TV'n samt i kontoret.


Jag har tänkt att sätta en PIR i övre högra hörnet (matplats), då täcks kök, TV-rum. Ur sikt-synpunkt så skulle delar av hallen täckas in och ingången till kontoret.
Man kan gå in i entrén och larma av utan att utlösa denna detektor.

Skall jag ha en till PIR och i så fall var?

Altandörrar och entrédörr skall ha magnetkontakter.

Tacksam för feedback!
 
  • dg2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sätt en i kontoret och en i hallen
 
Skulle göra som min bild visar.. Då målet med få IR är att täcka så mycket som möjligt och framförallt alla förflyttningsvägar. Inget vacket men men.. Alla trekanter är magneter.. Alla fyrkanter med ett försök till halvmånar inuti är IR-detektorer.. Map- knappsatsen enbart för att markera att den ska sitta så att man inte riskerar att gå in i direktlarmat område
 
  • dg2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tackar för inputen.
Nu har jag beställt som start-kit 3 st IR och en är dedikerad till källaren i första setupen. Skall nog skaffa mer snart.
Finns ett fel i min ritning. Vid MAP så är det en skjutgarderob med en kort, fast vägg vid IR'en i hallen.

el_richard: Menar du endast detta (totalt 2 st) och ingen i vardagsrummet?!

Frohike: Om jag tolkar dina "snygga" :) fyrkanter med halvmåne så tänker du dig 3 st, eller? Det jag kan tänka mig så är den uppe till höger den viktigaste.
Så i första setupen så måste jag ta bort en detektor. Vilken av dom skall jag sätta som "lägre prioritet", den i hallen eller den i kontoret?

FYI. I källaren så skall jag sätta trådbundna magnetkontakter på samtliga fönster och en IR i rummet vid trappan. Övervåningen blir olarmad.
 
3 St är optimalt (Eller om man ska slå på stort 4-5 IR bara på Entréplanet är optimalt).. Men behöver du välja bort 1 IR på entréplan så är det igentligen den i kontoret som bör bort då den enbart "punkt"skyddar. En IR i hallen täcker alla förflyttningsvägar. Skippar man den i hallen å väljer att ha kvar den i kontoret så finns den en möjlig väg att ta sig in och det är via toaletten. Långsökt med en förflyttningsväg. En annan nackdel med IR på kontoret är att hallen enbart är INpasseringslarmad. Dvs så fort du öppnar startar inpasseringstiden, vilket gör att du kan ex ta dig upp innan larmet drar igång.
 
Jag skulle ha satt 3st magnetkontakter (dörrar)
3 st IR detektorer (v-rum, hall,kontor)
2st sirener (inne+ute)
Centralapparaten skulle jag ha placerat i garderoben.
Kablage = EKKX 4x1x0.5 (till MKT, siren,MAP,tele mm)
Manöverpanelen(MAP) på samma sida om dörren som lys-knappen.

Behöver du programmeringshjälp så kan du PM'a
 
  • dg3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är mitt uppe i kabeldragning och inkoppling och skulle vilja få svar på en fråga.

De resistorer/motstånd som följer med, vad skall dom vara till?
 
puttrix> Ser bara ett fel. IRen i hallen gör föga nytta. då den måste programeras följande eller IN/UT annars larmar den ju så fort du kommer in i dörren.


jocke4u> 5k6 motstånden är för balansering av sektionerna.. 1k Motståndet är för att balansera Sirenutgången. Det motståndet kan du nästan garanterat slänga, så får du köpa ett nytt. DSC har levererat med 1k motstånd som brinner upp såfort du drar igång sirenerna. Vet ej om det är helt åtgärdat än. Om inte så lär du märka det. De är dessa motstånd du behöver bry dig om. Sen har jag för mig att det är lite annat med också ifall man behöver balansera fler saker på samma sektion. Gränsen för Sabb på sektionen går vid 13k.
 
Tack för info men fattar inte riktigt. Måste man alltid balansera eller är det vid specialfall? Skall dom sitta i centralen?
Får väl läsa lite mer i referensmanualen...
 
5k6 motstånden skall sitta ute i varje trådbunden enhet. 2 st per sektion (Dubbelbalansering)
1k för sirenen skall sitta i den sista sirenen om man drar i serie, eller i centralen om man drar i stjärnnät.
Motstånden ska finns där eftersom det är dessa vars värden som avgör om det är normal, avbrott, sabb eller larm. Motståndet på sirenen är till för att man har en övervakad utgång.
 
Ledsen att vara tjatig (eller trögfattad).

Jag har PK5500 och RFK5500 map/knappsatser och till dessa följer det med motstånd också. Man kan tydligen koppla till magnetkontakter till denna men jag har egna trådar till magnetkontakten vid entrédörren (IR detektorer samt magnetkontakter vid altandörrar är trådlösa).

Så det du säger är att den trådade magnetkontakten skall ha ett motstånd vid kontakten (parallellkopplat). Denna kommer ligga på egen zon (IN/UT eller vad man kallar det :) = fördröjning ).
Map'ar skall inte ha motstånd, eller?

Källaren kommer ha 12 NC magnetkontakter på samma zon eller möjligen uppdelat, samt en trådbunden IR på egen zon. De som ligger i samma zon kommer vara seriekopplade.
Skall var och en ha ett motstånd?

Garaget skall ha 3 st seriekopplade NC magnetkontakter på en zon och garageporten med 1 st NC magnetkontakt, på egen zon (IN/UT).
Skall var och en ha ett motstånd?

Trögfattad är jag kanske men mycket tacksam för hjälpen jag får.

Om man tittar på http://www.baranharper.com/pdfs/powerseriesreferencemanual.pdf sid 8-9 så skall det inte vara några motstånd på en NC slinga men sen finns det nåt som heter EOL och DEOL...är detta något man styr vid programmeringen?
 
frohike skrev:
puttrix> Ser bara ett fel. IRen i hallen gör föga nytta. då den måste programeras följande eller IN/UT annars larmar den ju så fort du kommer in i dörren.

Trodde att du jobbade med att installera larm frohike, i så fall borde du veta att man programmerar den ir-detektorn i hallen som en Passer sektion som följer inpasseringstiden ifall magnetkontakten i dörren öppnas först, i annat fall så fungerar den som en ren inbrottssektion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.