Att lägga droppslang på CC30 kan väl funka på mindre ytor, men den ska väl också läggas relativt grunt? Den kommer väl också hamnar djupare med tiden? Och då tappa sin funktion?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Att lägga droppslang på CC30 kan väl funka på mindre ytor, men den ska väl också läggas relativt grunt? Den kommer väl också hamnar djupare med tiden? Och då tappa sin funktion?
Eller så söker sig rötterna djupare tack vare fukten från droppslangen.
 
Droppslang är bevattningsmässigt överlägset. Även ett sprinklersystem som överlappar 100% (som mitt) har inte helt jämn täckning. Min cc30 droppslang har set däremot då den mättar jorden. Det finns inte heller någon avdrift, ingen evaporation. Men nackdelarna är stora. Om en sork biter av, eller om livstiden är slut, så får du ju gräva upp. Det beskrevs ovan.
 
Det är dyrt också. Fick pris på 16.75:-/meter från svensk leverantör. Det blir snabbt dyrt då den ska ligga med cc30 enligt leverantören.
 
L lassebrun skrev:
Det är dyrt också. Fick pris på 16.75:-/meter från svensk leverantör. Det blir snabbt dyrt då den ska ligga med cc30 enligt leverantören.
... låter billigt ... 25:-/m kostar den hos mitt trädgårdsmästeri ... jag behöver drygt 30 m.
Senare: jag kommer att beställa från nätet. Ser att det blir mycket billigare även med transport. Kolla tex Biltema el thujaplantor.
 
Redigerat:
L lassebrun skrev:
Det är dyrt också. Fick pris på 16.75:-/meter från svensk leverantör. Det blir snabbt dyrt då den ska ligga med cc30 enligt leverantören.
Du kan beställa 100m rulle (Rain Bird XFD, 2,3l/h cc30) från t ex tyskland för ca 500kr plus frakt, ca 250kr. Nu vet jag inte hur stor yta du tänker lägga droppslang på, men vanligtvis så kan man max ha 100m slang även om slangen har flödeskompenserande munnstycken (som t ex Rain Bird XFD) pga av tryckfallet i slangen. Rain Bird t ex, har speciella matarrör (Rain Bird QF) med cc30 förmonterade avstick på. 30m kostar ca 1250kr och frakt ca 250kr från tyskland.

Utöver matarrör och droppslangen så behöver du proppar till ändarna på slangarna samt en tryckregulator med filter som är stor nog att ge flödet som behövs för ytan.
 
Det är 500m2. Jag tar gärna länkar till tyska sidor. Angående rinkabyrör, eftersom den är så billig och dom inte specificerar nått märke så vågar jag inte testa. Kan vara superkvalitet eller biltema.
 
Det går ju att fråga dem ;)
 
L lassebrun skrev:
Det är 500m2. Jag tar gärna länkar till tyska sidor. Angående rinkabyrör, eftersom den är så billig och dom inte specificerar nått märke så vågar jag inte testa. Kan vara superkvalitet eller biltema.
Jag kör deras, och startade upp felfritt nu för fjärde säsongen. Glöm dock inte att höstblåsa och vårflöda!
 
Vi kör vår för tredje säsongen nu och har varken höstblåst eller vårflödat droppslangen.
 
Jag har köpt från Waterboys. Valde bort Rinkaby för att få ett känt märke som används industriellt.
Man kan också välja olika cc och flöde per droppunkt.
Eftersom den skall ligga några år anser jag att det är ok att betala lite mera för en bra produkt och mindre problem.
Används dock ej för gräsmattebevattning i mitt fall.
 
Redigerat:
L lassebrun skrev:
Det är 500m2. Jag tar gärna länkar till tyska sidor. Angående rinkabyrör, eftersom den är så billig och dom inte specificerar nått märke så vågar jag inte testa. Kan vara superkvalitet eller biltema.
Jag köpte just Rain Birds droppslang från https://mnrainman.com/. Ska du lägga 500m2 så går det ju åt närmare 1700m -känns inte jätteekonomiskt och som ett rätt drygt jobb att förlägga! Personligen skulle jag nog tänka både en och två gånger om det verkligen är värt kostnaden, besväret och de begränsningar det innebär att ha 1700m rör förlagd några centimeter ner i marken.
 
Helt klart. Med priserna jag fått så är sprinklers tyvärr vettigare för gräsmattor. :)
Lite tråkigt när verkligheten kommer ikapp. Gillar dom teoretiska fördelarna med droppslang.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det går ju att fråga dem ;)
Jag kontaktade rinkabyrör. Dom hade inte mer info än att dom köper den från aquadrip med artikelnummer: 100951
Jag hittar ingen vettig information om det.
Har du kvar någon slang från rinkabyrör så du kan kolla om det finns någon märkning på slangen? Skulle uppskattas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.