När som helst egentligen så länge som du vattnar tillräckligt. Du kan ju passa på att gräva ner en droppslang invid plantorna när du planterar.

-h
 
gromit42x skrev:
När som helst egentligen så länge som du vattnar tillräckligt. Du kan ju passa på att gräva ner en droppslang invid plantorna när du planterar.

-h
Hur sent på hösten kan man plantera då?
(Bor strax norr om Göteborg)
 
Du kan plantera i princip så länge du kan få spaden i jorden. Men de är ju mer utsatta i krukorna för eventuell torka och senare även frost än dem är planterade. Om du vet med dig att det kommer att dröja med planteringen så kan ju en idé vara att samla ihop krukorna och skotta upp jord kring dem eller några säckar barkmull/flis som skydd och fukthållare.
 
Då har vi nu strax över hundra plantor och alla har klarat sig än så länge!
Alla sticklingar har docj inte slagit rötter i hinkarna men är fortfarande gröna och fina.
Jag ska vänta n stund till och se om jag får några extra plantor att ha i reserv i fall inte alla tar sig när vi väl planterar dom på sin plats.
Nu står dom i krukor placerade i pallkragar...
 
Spännande...

Vi valde bort det alternativet ändå, Vill nog trots allt inte ha just den häcken som svärmor har utan en Ligusterhäck. Men det låter ju som att det går kanonbra!
 
Då har vi 120 plantor som står i krukor i pallkragar och alla verka överleva.
Rötterna växer ur krukorna på nästan alla plantor men tyvärr kommer vi inte plantera i höst utan får vänta till våren.
Plantorna får således övervintra i pallkragarna och jag tänkte fylla med jord runt krukorna men är det sedan någon ide att täcka med täckbark för att skydda dom lite?
...eller är det kanske bättre med täckbark även run krukorna för att isolera?
 
Du bor i zon 1 eller möjligtvis 2? Det bör funka bra med att ha dem kvar i krukorna men säkrast är att täcka upp med jord, torv eller täckbark över hela ytan/runt krukorna så klarar de sig bättre om det blir en kall vinter.
 
Då lägger jag jord mellan och täckbark över...
 
Hur har det gått?
 
Det går bra...
...eller går och går!?
Dom står där i sina pallkragar och väntar på varmare tider.
Får jag bara klart nuvarnade prodjekt så ska den halvdöda häcken vi har idag bort och sen ska vi plantera. :)
 
Var ute å kikade till mina älsklingar idag...
Fullt med små gröna blad som är på väg att spricka ut! :D
 
Rätt kul att läsa denna tråd. Ser fram emot lite mer bilder under resans gång.
 
Kul att nån läser min lilla tråd men jag har ju drabbats av ett litet bakslag nu när vårkänslorna börjat komma...
 
  • pl005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
I morgon åker den gamla halvdöda häcken så snart är det daxs att plantera.

Har någon några råd om vad jag ska ha för jord?
Tänkte köpa säckar med planteringsjord och kogödsel och blanda...
...men hur många av varje???
 
Använder du planteringsjord bör detta räcka då den brukar vara gödslad. Annars räcker det med 1 säck kogödsel till säg 5 säckar planteringsjord. Övergödsla inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.