Går det inte att fartygsregga husbåten och på det viset använda oskattad diesel?
 
Avemo skrev:
Ett problem i sammanhanget är ju att ett ensamt hushåll har ytterst ojämn förbrukning. Under långa tider kanske man bara har några lampor och någon dator igång. Sammanlagt några hundra watt. Men när man skall använda brödrosten eller tvättmaskinen så får elverket bekänna färg. Om man inte gör stora avkall på bekvämligheten kan jag inte se att ett dieseldrivet elverk kan vara annat än mycket överdimensionerat nästan hela tiden. Jag håller helt med om vad konsekvensen blir av det.

Man kan ha en batteribank och en liten generator som går fullt när den går för att ladda batterierna. Då måste växelriktaren kunna leverera tillräckligt för husets maxbehov. Då är den inte så billig längre. Jag tror helt enkelt inte att det blir så enkelt och billigt som du hoppas på.

Erik
Helt rätt, man måste ha en buffert / ackumulator som jämnar ut förbrukning. Det är ju "nästan" omöjligt.

I lumpen körde vi ganska rejäl växelriktare och stora batteriackar, då kunde dieselagget gå en stund och sen slå av. Men det är väl ganska dyra grejer...
 
Brödrostar, datorer, lågenergilampor, glödlampor och en hel del annat går ju utmärkt att driva direkt ifrån batteribanken om man har rätt spänning, då slipper man dels värmeförlusten i växelriktaren dels att köpa onödigt stor sådan. Tvätt och diskmaskin ser man givetvis till att ha sådana modeller som kan anslutas till varmvatten, då återstår i princip bara ett antal maskiner med direktanslutna motorer som man behöver ha växelriktare till - många motorer drivs ju av inverter eller är allströms.

En Whispergen som ger 8kW värme och 3000kWh el om året verkar kosta runt £3000
 
Vad gäller brödrostar och lampor så kan det väl kanske vara värt att titta på 110-120V-prylar om man vill mata dem direkt från batterispänning.

Jag ser att värmepumpar nämns här i tråden. Tänk på att såna har rejält hög startström, en vanlig UPS eller växelriktare kan nog ha problem att orka starta en sån...
 
Vad gäller brödrostar och lampor så kan det väl kanske vara värt att titta på 110-120V-prylar om man vill mata dem direkt från batterispänning.

Jag ser att värmepumpar nämns här i tråden. Tänk på att såna har rejält hög startström, en vanlig UPS eller växelriktare kan nog ha problem att orka starta en sån...
 
Har man en värmepump med inverterdrift borde den gå att köra direkt från batterierna, men det kan förstås finnas andra saker som hindrar det. Det verkar dock inte som en speciellt effektiv lösning oavsett om man kör det genom växelriktare eller ej. Mitt förslag var att man eventuellt kunde ha en värmepump att köra direkt på generatorn om det visade sig att man ofta stog med fulla batterier och tomma acktankar.
 
tack för många tips

tänkte sammanfatta alla idéer i en fungerande lösning, vad tror ni om den?
först ha en Whispergen "micro-CHP" som tillför el till en batteribank på 1000ah och vatten till en 500l stor akumuleringstank. köpa in speciella disk/tvättmanskiner som använder varm vatten istället för el. minimera all annan användning av el, genom att köpa in produkter som förbrukar så lite energi som möjligt. koppla elsystemet så att man kan stänga av allt i huset förutom pumpar och kylskåp, när man går ut.

ha kallt i badrummet för att spara energi och ha en timmer på golvvärmen så att temperaturen går ner under natten och att den går i underhållsläge när man stänger av alla ström i huset(det gör man när man lämnar huset).

med tanke på att jag inte använder mikro eller brödrost osv. så kommer datorn vara den största användaren av el(300w). vad tror ni? kommer det funka?
 
AXS
Jag tycker det låter lite naivt!

Men kör på och bevisa att jag har fel!

Såhär skulle jag gjort:
-Första hand kopplad till fasta elnätet.
-Batteribank i din storleksordning.
-Solceller på ca 100w. Bra med underhållsladdning på batterierna.
-Liten vindsnurra för samma effekt på vintern/regn/natt.
-Solpaneler på någon kvadrat för varmvatten på sommaren.
-Generator, diesel, vattenkyld för nödfall.
-L/L värmepump för uppvärmning. Bra med luftcirkulation i båt tror jag.
-För riktigt kalla dagar gasolkamin eller liknande.

Skulle inte dra ner på värmen, kommer garanterat ge fuktproblem.
Men bra att se till att allt slås av när du inte är på båten, dator, lampor osv.
 
Så länge det är varmare inne än ute och man har ventilation så ska man inte få fuktproblem.

Ska du bygga båten eller köpa? Om den finns redan så ta reda på vad värmeåtgången är vid olika temperaturer, annars gör en energiberäkning. Gör sen en lista på alla maskiner du ska använda, hur mycket el och varmvatten dom kommer förbruka per dygn. Sen är det ju bara att räkna på elen i första hand - hur många timmar du behöver köra generatorn per dygn. Sedan ser du hur mycket varmvatten som blir som restprodukt ifall det räcker till uppvärmningen.
 
AXS
Kanske tolkade lite fel, läste det som att det skulle vara helt utan värme i badrummet.

Men ändå, skulle vara försiktig med fukten på en båt!
 
Varför behöver du en dator som drar 300W?
 
Bra poäng, många blandar ihop datorns toppförbrukning med medelförbrukningen.
Jag råkade just vara inloggad på en UPS som driver följande:
1 liten switch
1 gammal server, PIII 500, 1 disk
1 lite nyare server, P4 3.0, 4 diskar
1 arbetsstation, Core2Duo
1 IPS-Skärm 24"

Tillsammans drar dom 330W
 
Till whispergens fördel kan sägas att den är mycket tystare än en motor med inre förbränning någonsin är. Jag har själv hört den på en mässa. Vidare lär den ha renare avgaser än motorn med inre förbränning. Till dess nackdel talar att den har ännu sämre verkningsgrad.

Förbrukning: 0,75 l/h
Eleffekt: 800 W
Värmeeffekt 5500W

I följande datablad: http://www.statoil.se/file_archive/07produktdatablad/Class1diesel.pdf kan man läsa ut värmevärdet för diesel och räkna ut att av instoppad energi blir 11% till el och 74% till användbar värme. Totalverkningsgraden blir 85% om du mot förmodan har nytta av all värme som den producerar. Om dieseln kostar 13 kr per liter kan du på sommaren när du inte behöver någon värme producera el till det facila priset 12 kr / kWh. Detta sannolikt vid ideala driftförhållanden.

Jag är som du märker skeptisk, men lycka till i alla fall. Som Zeus Axel sade: Motbevisa mig gärna.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.