hej det är så att förra året planerade jag att bygga en husbåt, jag fick aldrig i gång det för att jag inte fick energisystemet att funka ekonomiskt. nu när man har jobbat på planlösningen för att få det så billigt som möjligt, vilket har gett ett resultat på 100k mindre, på pappret iaf. så ställde jag frågan, hur mycket skulle det kosta att driva huset på bara bensin.

jag använder denna formell
bensin har ett energi värde på 9,6 kWh och med ett vanligt elverk som har en effektivitet på 25% (eller?) får jag 2,4 kWn för varje liter bensin. med en beräknad energi förbrukning på 10000kWh per år behöver jag 4000 liter bensin. med en kostnad på 13kr/l så blir det ca 53000kr eller 4500kr per månad. vilket inte är så farligt med tanke på att jag inte betalar någon hyra eller fastighetsskatt.

är 10000 Kwh per år realistiskt? huset kommer ha 195mm isolering(cellplast) överallt, botten och taket också. jag har ca 16-17grader i mitt rum idag så kommer troligen nöja mig med 18 grader. botten är på ca 44kvm med en liten övervåning på 25kvm vilket total blir ca 70kvm. inte många fönster och alla fasta energi fönster med U 1.0-0,6. alla vitt varor på A+ och snålaste tv, dator, lampor osv.
 
AXS
Bättre isf köra på diesel skulle jag tro, sen använda vattenkylning för att få varmvatten.

Men om du bara kan komplettera med en lite mindre solcell/vindsnurra och batterier
så tror jag det blir betydligt billigare.
 
ÄR ju i såfall bättre att inte ha energieffektiva apparater, värmen som dator, kyl mm avger kommer dig till användning, samt att det är billigar än bensin...

Diesel har bättre verkningsgrad... diesel eller peletsbrännare...
 
Om du ska fundera på elverk, så är nog diesel att föredra framför bensin iaf. Bensinmotorer har har väldigt dålig verkningsgrad på låglast.
 
Spontana reaktionen:
1. Miljömässigt uselt.
2. Bullrigt.
3. Opraktiskt.
4. Dyrt.

Därmed över till de praktiska frågorna.
Ett bensindrivet elverk har typiskt en ganska primitiv motor. Motorn har möjligen en maximal verkningsgrad på 25%. Detta gäller vid i princip maxlast. Dessutom har generatorn inte 100% verkningsgrad. Under ideala förhållanden kan elverket kanske komma upp i 20% verkningsgrad, men medelverkningsgraden under ett år kommer att vara mycket lägre.

Om du skall ha egenproducerad el bör du minimera åtgången. Spis, värme och varmvatten är rent vansinne att driva med el från eget elverk till vardags. Jag gör i mitt hus på 64 kvm av med 9000 kWh per år. Det är värmt med direktel och har mindre isolering i väggar och golv än du planerar för. Om du har energisnåla elapparater, värmer vatten och mat med gasol och värmer huset med pellets kan du säkert komma under 2000 kWh per år.

Försök lägga båten någonstans där du kan ansluta dig till landström. Ha för all del elverket för att vara rörlig, men bespara dig själv och din omgivning miljöförstöringen och bullret som det innebär att elda tusentals liter bensin om året i onödan.

Erik
 
tack för snabba svar. finns det andra elverk som kanske går på gas eller något? pellets är ganska dyr installation som allt annat :p men om man har batterier som elverket laddar och sedan använder den energin för att få upp verkningsgraden?
sen tänkte jag använda gasspis i köket för som ni säger så drar en elspis väldigt mycket ström.

om vi säger att jag skulle ha en kaj plats under vintern och bara köra under vårren till hösten, hur mycket kan man säga att man förbrukar då?
 
Har du funderat på dieselkamin för uppvärmning?

Husqvarna har en modell som heter WarmWind på 5kW. Dessa brukar sitta i manskapsbodar och går att ansluta mot vattenburet system. Kan köras helt på 12V med cirkulationspump eller utan ström om man får till självcirkulation. Om det räcker till att värma din boyta vet jag dock inte.

Tydligen är det en annan tillverkare nu men den ser likadan ut:
http://www.warmwind.se/vraprodukter.html

Det finns kokplatta på den också :)
 
Redigerat:
Vill du ha ett bränsledrivet elverk kan du knappast få något som är effektivare än diesel. På sommaren är det genomförbart att vara självförsörjande med el från solpaneler som laddar batterier. Dessa har den stora fördelen att inte bullra. Hur mycket man förbrukar beror mycket på ens vanor. För mig såg det ut enligt följande i somras:

Maj: 256 kWh
Juni: 151 kWh
Juli: 132 kWh
Augusti: 214 kWh

Om du drar bort spis och varmvatten från detta blir det givetvis ännu mindre. En variant är att ha både 12V och 230V i huset. 12V till belysning och annat som inte drar så mycket. Detta kommer från solpaneler och batterier. Elverket startar du bara när du skall använda tvättmaskin eller annat som drar mycket ström.

Erik
 
Lite galna idéer:

Om du har en mindre båtmotor, diesel, så kanske man kunde låta den driva kompressorn i en värmepump direkt mekaniskt. En vatten/vatten värmepump som man normalt använder till markvärmeslingor. Värmeväxlare till havsvattnet kan användas som värmekälla till pumpen i stället för markslang. Då kan du få värme från pumpen och spillvärme från motorn.
Om du kör på 12V elsystem så kan du låta generatorn ladda en batteribank. Motorn kanske inte måste gå hela tiden. Komplettera med en liten vedkamin?

Driftskostnad? Ingen aning, men det borde bli billigare än bensin.
 
Rikard Ågren skrev:
Annars finns det ju en del gasoldrivna värmepannor också

[länk]

[länk]
...och kylskåp och spisar och varmvattenberedare

http://www.gasolspecialisten.se
 
Se denna tråd http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=13&t=29392

Verkar som att även 20% verkningsgrad är svår att uppnå med en bensinmotor. Med låg belastning kan verkningsgraden bli så låg som 8%. Generatorn ger ytterligare förluster.

Om det här ska fungera bör du nog gå på förslagen ovan om att driva så mycket som möjligt på gasol och koppla värmepumpen direkt till motorn. En diesel ger nog betydligt bättre effektivitet än en bensinmotor, särskilt vid låg belastning.

Men idén att bli självförsörjande på el har sina poänger. Är det nån på det här forumet som har erfarenhet av elverk i kontinuerlig drift?

Edit: Se även denna tråd i detta forum http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/18799-elverk.html
 
Redigerat:
Ett vattenkylt dieselverk kommer ju värma husbåten med nära 80% verkningsgrad.
25-35% blir el. All el som du förbrukar inuti båten avger sin värme där.
Runt 20% kommer kråkorna tillgodo genom avgasröret.
Resterande 55% använder du för att värma vatten i en lagom stor ackumulatortank.

Ha en ackumulatortank som räcker till exempel ett dygn eller två vid -10, batteribank som kan levera el för samma tidsperiod. Då behöver du bara köra motorn några timmar om dagen.

Detta är bara lite grovt överslag, givetvis måste man räkna på alla ingående bitar.
Elstart på motorn och en liten microprocessor som håller koll på förbrukningen och beräknar när det är mest gynnsamt att köra - ekonomiskt och bullermässigt så blir det mer eller mindre automatiskt.
 
jag fick en super idé i natt men sen efter att ha tänkt till lite så känns den inte lika super man tänkte att jag ändå kunde posta den här.

idé är att man tar en genarator och sänker den i ett oljebad (exempel på dator: http://www.pugetsystems.com/submerged.php) sedan pumpar man runt oljan till en ackumulatortank. problemt är hur man gör motorn tät och hur man pumpar in syre i motorn. med en sådan lösning så skulle jag ha en verkningsgrad på 90-95% =D. lite vad mrfrenzy var inne på men lite svårare att genomföra. annars har nog mrfrenzy löst problemet, med 80% så skulle det räcka långt hela året.
 
Att sänka ner motorn i ett oljebad gör bara att du tar tillvara strålningsvärmen, det kan man likaväl göra genom att ha motorn i ett centralt ljudisolerat maskinrum - värmen når förr eller senare bostaden.

Det du inte kommer ifrån är energin som kommer ut med avgaserna. Vill man ta tillvara dom sista 15 procenten så är det rökgaskondensering som gäller, det tar nog väldigt lång tid att få återbetalt.

Vill man dessutom vara miljövänlig kan man ju se till att välja en motor som klarar RME, biogas eller E85.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.