Avemo skrev:
Jag har hört samma förklaring. Varför jag inte köper den rakt av är för att pumpen fungerar lika bra åt båda håll. Den klarar att värma inomhus när det är -15 grader ute och +16 grader inne. Varför skulle det då vara problem med den mycket lättare uppgiften att värma utedelen när det är +10 grader inne och -15 grader ute.

Jag säger inte att det är fel, utan att jag inte förstår varför det skulle vara ett problem. Ibland är det många som tror en sak och tvärsäkert påstår det trots att det senare visar sig vara felaktigt.
Anledningen är nog att radiatorerna ser helt olika ut. Den yttre är optimerad för små temperaturskillnader och har därför en väldigt stor yta, medan den inre är konstruerad för höga temperaturer. När man försöker köra maskinen baklänges skall man därför nog inte förvänta sig att det då blir samma effekt.
 
Syftar du på skillnaden i temperatur mellan kondensor respektive förångare och luft? Eller skillnaden i temperatur på luften in och ut ur förångare och kondensor? Oavsett vilket så förstår jag inte vad problemet blir.

Tanken som konstruktören en gång haft måste rimligen vara att kyla inomhus när det är varmt ute.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.