Så vad ärt det bästa alternativet för en 1 plans villa på 138kvm i Småland.... 490 eller 495?

Med tankepå stödeldning samt räkna hem mellanskillnaden på 50t och pumparnas livslängd?
vi har 2 små barn så lite badande blir det ju.....

//Midsjö
 
stöd eldning ?
vill du verkligen ha pannrumet inne i huset? dom felsta som "myseldar" gör det med tvång för att hålla ner sin höga drifstkostnad som man får om man satsar på en värme anläggninga som dra mycke el. (här pratar vi om mycke eldning, men folk skryten inte om det) det blir mycke skräp av att släpa in ved nne i huset. sk man elda ska man göra det i ett pannrum, där inte smuts är lika påtagligt.

2kW tycker jag är för klent
50 000:- tycker jag är för mycke pengar att betala för att få 4kW (även detta för klent)
Jag skulle kolla vad det kostar med omfort zone & en 6-7kW jordvärmepump (kan du ha jordvärme?)
Du måste ju ha dit en grävare, för att gräva avlopp & plana ut tomt m.m. ser du till att gräva för jordvärme i samband med dessa markarbeten, så slipper du "framkörningsavgift" & kanske kan dila til bättre pris, då du har mer jobb åt honon (mindre dötid i transporter m.m.) han kan gräva hela tiden, istället för att vänta på avlopps läggning m.m.)
 
Fokuserar jag på fel saker? Det är bl a just husets förutsättningar man ska titta på vid eventuellt byte/val av värmesystem. Ärligt talat orkar jag inte med att bemöta dina korkade inlägg längre, CarMan. Hört talas om Don Quijote de la Mancha och hur han levde? Om inte så är det dags att ta reda på det för dig.
Och när midsjö gjort sitt val och vill ha lite extra info ang 490 eller 495, gissa vad CarMan kommer dragandes med igen...? Kan det vara...... jordvärme?
Jag anser fortfarande att du, med storleken på ditt hus, bör satsa på en 490, om det inte är så att du inom snar tid funderar på att bygga ut. Den täcker ditt tappvarmvattenbehov (om det inte badas varje dag) och kan ge dig i runda slängar 15-25 % av ditt värmebehov (platta på mark med golvvärme ger en låg framledningstemp med god bibehållen komforttemp på 21-22 grader) samt att du då och då kommer att elda lite i kaminen . Den ger dig också den kortaste återbetalningstiden, ca 7-8 år, samt att kompressorn får gynnsamma gångtider. Som el-patron hade jag nog valt en 9 kW för komfortens skull just när det gäller badandet och du kan då även ställa ner el-patronens effekt och prova dig fram till vilken effekt du vill att den ska ge.
 
Till Midsjö och alla andra som undrar över om att skaffa nytt eller byta sitt värmesystem.

Gå med husritningarna (främst fasadritningarna) samt en lista med husets alla specifikatioiner (isolering, typ av fönster osv) och få en energiberäkning gjord. Det är inte dyrt, det kostar bara någon tusenlapp. När du har fått energiberäkningen gjord så har du i det dokument något som kallas för toppenergibehov. Multiplicera den siffran med 0,8 så ser du hur många kW värmeanläggningen ska ge utan spetsvärme (elpatron).

Jag tror att det i 80-90% av fallen kommer att visa sig att en IVT490 eller en IVT485 inte räcker till. Dessa 'pumpar' är egentligen elpannor med stöd av värmepumpen istället för tvärt om.

Vad jag sjäv har? Jag har ett hus på 220kvm med en uppvärmd vinterträdgård på 18kvm. För uppvärmningen står en IVT Greenline HT9, borrhål 180 meter, fristående VVB på (tror det var) 360 liter. Golvvärme i bägge planen och en arbetstank på 120 liter för att öka volymen för golvvärmen.

Fixa en energiberäkning så kan du stödelda de sista 20 procenten som fattas men som sällan, mycket sällan inträffar. Det är sällan så kallt i din del av sverige.
 
midsjö skrev:
Jag är nyfiken att veta driften med en sån pump / år ink hushållsel Kan även passa på att fåga om försäkring/sopor/vattenkostnad som ni brukar ha / månad.

Vi kommer att stödelda med ved oxå...så det vore riktigt intressant att få lite information om driften.
Tänkte bara försöka svara på trådskaparens fråga...

Vi har 168 kvm 1,5 plans hus med IVT 495 och vi flyttade in i oktober 2006. Fram till 16 mars 2007 så gick vår pump på leveransinställningarna (enbart elpatron?). Under perioden dec -06 till dec 07 gjorde vi av med 16000 KWh (totalt med hushållsel) och vi "myseldade" endel under vintern 06/07 pga. att elmätaren gick i spinn eftersom inställningarna på pumpen var ogynnsamma.

Nu har vi kört ett år (mars -07 till mars -08) på rätt inställningar och eldningen denna säsong har inskränkt sig till myseldning under min semester i mellandagarna. Resultatet är att vi är nere på 12128 KWh under denna period. Om detta är bra eller dåligt kan jag inte uttala mig om, det blir svårt att jämföra när man inte känner någon som har liknade förutsättningar.

Dock skall det erkännas att det var j-ligt svårt att veta vad man skulle ha när det var dags att bygga huset. Husförsäljaren var en hal j-vel som gav dåliga avdrag om man valde bort IVT, och dessutom skulle man få ordna ventilationen själv isåfall. Efter att ha läst på detta forum så känns det som att planer på att värma det framtida hobbygaraget på 100 kvm via kulvert från denna pump går bort...
 
mycket bra input! (tänk bara på att vi i åt har haft extremt varmt! dessa klena pumpar har i år gått mycket billigare pågrund av att elpatronen inte behövt gå hala nätter i sträck, vilket annars r vanligt)

På nätterna har man ingen sol som värmer huset, ingea hushålsmaskiner & andra el prylar som värmen, ingen aktivitet i huset m.m. såna saker bidrar till att värme huset. det behövs bara några grader kallare på natten för att elpatronen behövs. (men i år har vädret bidragit till att elpatronen fått vila rätt mycke!)
 
JD skrev:
Tänkte bara försöka svara på trådskaparens fråga...

Vi Dock skall det erkännas att det var j-ligt svårt att veta vad man skulle ha när det var dags att bygga huset. Husförsäljaren var en hal j-vel som gav dåliga avdrag om man valde bort IVT, och dessutom skulle man få ordna ventilationen själv isåfall. ...
Känner igen mig i din beskrivning!

Dock så kan man undra hur det kommer sig hur 495:an kan prestera så dålig verkningsgrad jämfört med ren bv/mv pump?
Tyder detta på dålig konstuktion, kass reglering, undermålig kompressor eller är det dessa faktorer sammantaget som gör en dålig verkningsgrad?

vid 0/50 är COP=2.5 för IVT 495 och ca 3-3.5 för bv-pump.

Vem kan svara på detta?

Har idag lagt följande på min anläggning :
15000 uppgradering till 495
25000 103 m borrhål
35000 IVT 490
10000 Röris
 
JD skrev:
Tänkte bara försöka svara på trådskaparens fråga...

Vi Dock skall det erkännas att det var j-ligt svårt att veta vad man skulle ha när det var dags att bygga huset. Husförsäljaren var en hal j-vel som gav dåliga avdrag om man valde bort IVT, och dessutom skulle man få ordna ventilationen själv isåfall. ...
Känner igen mig i din beskrivning!

Dock så kan man undra hur det kommer sig hur 495:an kan prestera så dålig verkningsgrad jämfört med ren bv/mv pump?
Tyder detta på dålig konstuktion, kass reglering, undermålig kompressor eller är det dessa faktorer sammantaget som gör en dålig verkningsgrad?

vid 0/50 är COP=2.5 för IVT 495 och ca 3-3.5 för bv-pump enligt Carman.

Vem kan svara på detta?

Har idag lagt följande på min anläggning :
15000 uppgradering till 495
25000 103 m borrhål
35000 IVT 490 (uppskattat,vet ej priset 2003)
10000 Röris (uppskattat pga bygge på totalentreprenad)


Totalt: 85000

Vad skulle exempelvis en Nibe 5kw bv pump med frånluftsmodul kosta i mitt fall.Förutsatt att 103 m hål räcker!

Om man roar sig med att utgå från min VV,värme förbrukning på ca 6700 kwh.Att lyfta verkningsgraden från 2.5 -->3.5 skulle ge mig en årlig besparing på 6700-(6700*2.5/3.5)=1900 kwh?

Har jag räknat rätt?I så fall skulle detta innebära årlig payoff på 1900 kr på ett alternativ system.

/Perry
 
perry skrev:
Om man roar sig med att utgå från min VV,värme förbrukning på ca 6700 kwh.Att lyfta verkningsgraden från 2.5 -->3.5 skulle ge mig en årlig besparing på 6700-(6700*2.5/3.5)=1900 kwh?

Har jag räknat rätt?I så fall skulle detta innebära årlig payoff på 1900 kr på ett alternativ system.

/Perry
Det stämmer enbart om du klarar dig på 3,9 kW som är vad 495:an maximalt kan ge utan eltillskott.
Jag skulle tro att det är för lite för de flesta villor i Sverige om det inte är en väldigt mild vinter.

En Comfortzone, markvärme, bergvärme eller luft/vatten kan ju ge betydligt högre effekt än 3,9 kW.

Om du kommer att klara dig på 6700 kWh per år så ska du vara nöjd.
I ett gammalt inlägg har du skrivit att din årsförbrukning april 2003 -april 2004 var 15800 kWh.
Uppskattar man hushållselen till 5000 kWh så var ditt värmebehov 10800 kWh.
Det kanske var en mer normal vinter då, och du hade tjänat mer än 1900 kr på ett alternativt system.


/Hasse
 
b_hasse skrev:
Om du kommer att klara dig på 6700 kWh per år så ska du vara nöjd.
I ett gammalt inlägg har du skrivit att din årsförbrukning april 2003 -april 2004 var 15800 kWh.

/Hasse
Stämmer, första året gick det åt totalt 15800kwh.
Föregående år ca 14800 kwh ,av detta 6700 till vv och värme samt resterande 8100 i huhållsel.

Visst går pumpen stundom på elpatron.Hur mycket vet jag ej då det inte går att utläsa patrontimmar ur VP:ns styrdator.
Det jag vill komma fram till med mitt inlägg är vad som skiljer i investerings kostnad samt vilken payoff i form av lägre årsfurbrukning man kan räkna med.
Debatten kring 495:ans vara eller icke vara har pågått i en evighet känns det som på detta forumet!
Car-man kör sina liknelser med vattenkokare vilket givetvis har sina poäng.
Vad kostar exempelvis en komplett Nibe 4 kw pump med FLM 30 inkl borrhål 100 m installerat och klart?

Rimligt enligt min mening är ca 5 års payoff på den extra investering man gör gentemot 495 när man installerar ett fullvuxet bv-system som motsvarar ca 4 kw kompressor.

/Perry
 
b_hasse skrev:
Om du kommer att klara dig på 6700 kWh per år så ska du vara nöjd.
I ett gammalt inlägg har du skrivit att din årsförbrukning april 2003 -april 2004 var 15800 kWh.

/Hasse
Stämmer, första året gick det åt totalt 15800kwh.
Föregående år ca 14800 kwh ,av detta 6700 till vv och värme samt resterande 8100 i huhållsel.

Visst går pumpen stundom på elpatron.Hur mycket vet jag ej då det inte går att utläsa patrontimmar ur VP:ns styrdator.
Det jag vill komma fram till med mitt inlägg är vad som skiljer i investerings kostnad samt vilken payoff i form av lägre årsfurbrukning man kan räkna med.
Debatten kring 495:ans vara eller icke vara har pågått i en evighet känns det som på detta forumet!
Car-man kör sina liknelser med vattenkokare vilket givetvis har sina poäng.
Vad kostar exempelvis en komplett Nibe 4 kw pump med FLM 30 inkl borrhål 100 m installerat och klart?

Rimligt enligt min mening är ca 5 års payoff på den extra investering man gör gentemot 495 när man installerar ett fullvuxet bv-system som motsvarar ca 4 kw kompressor.

/Perry
 
du ska inte räkna på en nibe 4kW pump, då sitter du ju i samma sits som med 459:an. = du får ut förliten efekt från pumpen & den behöver el patron! (ja du får bättre cop, men det ätsju upp av elpatronen)

räkna på en pump som ger 7-8 kW
& sen ska du ha jordvärme om du får plats inte bergvärme
 
CarMan skrev:
du ska inte räkna på en nibe 4kW pump, då sitter du ju i samma sits som med 459:an. = du får ut förliten efekt från pumpen & den behöver el patron! (ja du får bättre cop, men det ätsju upp av elpatronen)

räkna på en pump som ger 7-8 kW
& sen ska du ha jordvärme om du får plats inte bergvärme
Vem har du betalt av?
 
det var inte jag som nämde Nibe. han kan mycke väl ta en Nibe, men inte en på 4kW. det är ju den låga effekten spm gör att jag klagar!!!
 
CarMan skrev:
det var inte jag som nämde Nibe. han kan mycke väl ta en Nibe, men inte en på 4kW. det är ju den låga effekten spm gör att jag klagar!!!
Man kan ju undra om du inte är betald då det endast verkar finnas ett svar...

Vi har en IVT 490 för ett 2 plans hus på 170 kvm samt en kakelugn som ger oss möjlighet att värma upp huset till 21-23 grader. Vi har de senaste två åren gjort av med ca 12000-140000 kWh, dvs 5000-7000 kWh på uppvärmning. Vi vill ha en kakelugn, 300 mm isolering i plattan, energifönster, men någonstans tar pengarna slut och återbetalningstiden blir på tok för lång.
Med hjälp av vår kakelugn så klarar min IVT 490 temperaturer ner till minus 5 grader utan tillskott. Vi bor i Linköping och de senaste 10 åren så kan jag räkna antalet dagar med kallare temperatur än -5 grader på mina fingrar. Detta tillskott kostar inte många kronor per år.

Jag tycker det dessutom är trevligare att titta på en brasa om kvällarna än en brummande kompressor i tvättstugan!

CarMan, du måste förstå att andra kan göra andra val än vad du gjort! Människor bygger hus på landet där strömmen de senaste åren försvunnit veckor och måste ha en alternativ uppvärmning (ved). En investering i både vedeldning och jordvärme betalar ALDRIG tillbaka sig för ett nytt hus i södra Sverige!

Så det så!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.