Håller med kungkokos, no way josé, det ligger en gravad hund eller låter det för bra för att vara sant så är det förmodligen inte sant.

Visst är smålandsvillan bra hus och skapligt isolerade men att det skulle förbruka endast 2500 KWh/år i varmvatten och uppvärmning med en vanlig frånluftsvärmepump låter otroligt. Visserligen är Villa Västervik endast på 95 m2 exkl övervåning men det skulle ändå betyda att det går åt 65 KWh/år i total förbrukning eller 26 KWh/år i uppvärmning och varmvatten. Denna förbrukning mina vänner klarade man inte att uppnå med de energisnåla hus man byggde på Bo 01 mässan i Malmö. LB hus var bäst där med 87 KWh/m2 och år. Någon kanske borde tipsat LB hus att istället ringt och beställt en Smålandsvilla istället för att krångla och försöka bygga ett energisnålt hus med allehanda fördyringar i bättre lösningar för att minska energianvändningen.

9000 KWh kan jag köpa och jag kan också köpa 6500 KWh/år om man i det hushållet aldrig använder varmvatten, inte tittar på TV, inte använder någon dator eller någon annan elektrisk utrustning som inte är livsnödvändig samt eldar flitigt i en tung täljstenskamin.

Den som hävdar denna förbrukning på 6500 måste förklara mycket för att jag ska tro att det är sant.
 
Tja, då väntar vi bara på förklaringar. :) Kanske bildbevis också? (På mätarställningen)...
 
Har ni läst mätaren med precis ett års mellanrum? Dvs inte utgått från elräkningar där ibland beräknade mätarställningar används.
Min syster hade 16000kWh i års förbrukning de första två åren i sitt nya hus ända till nätbolaget som slavat med avläsningarna kom och läste av. Då justeras årsföbrukningen till 24000kWh men en mastig räkning som följd.

En låg förbrukning kan också bero på att mätningen inte är korrekt. Det finns ju fall där mätaren är felkopplad och bara mäter 2 faser av 3 vilket leder till att den mäter 33% för lite osv.
 
Kollade elmätaren igår och det har gått 1007 kwh sen 1/10 - 1/11 alltså 1000 på en månad så det måste vara omöjligt att det bara ska gå 6500kwh på ett år, om man inte stänger av värmen då förstås.

Vi har ca 20,5 grader inne och det har ju inte varit speciellt kallt under oktober, minus grader någon natt annars bara plusgrader, vet inte om 1007kwh är mycket eller lite? men det borde väl vara ganska bra tycker jag.

Fick kaminen, en contura 560T igår så nu ska det bli till att jobba i helgen med att instalera den.
 
Bor i Villa Mariannelund med oinredd övervåning + kamin. Har gjort av med 12000 kwh/år. Hur kan det skilja så mycket? Har inte speciellt varmt inomhus kanske ca 20 grader, försöker elda så mkt det går.
 
Det låter ändå helt OK även om det ligger lite högre. Se över era processer hemma och kolla framförallt inställningarna på värmepumpen. Är värmekurvan optimalt inställd?

Ponera att 5000 är hushållsel. 7000 är då för värme och vatten, eller 77 kWh/kvm. Det låter som en normal förbrukning om man bortser från att ni eldar mycket. Dock eftersom ni eldar borde ni ligga lägre.
 
kungkokos skrev:
Det låter ändå helt OK även om det ligger lite högre. Se över era processer hemma och kolla framförallt inställningarna på värmepumpen. Är värmekurvan optimalt inställd?

Ponera att 5000 är hushållsel. 7000 är då för värme och vatten, eller 77 kWh/kvm. Det låter som en normal förbrukning om man bortser från att ni eldar mycket. Dock eftersom ni eldar borde ni ligga lägre.

Har du några tips på hur man ska ställa värmekurvan?
 
Hej har presis bott i våran västervik i ett år och har förbrukat 16423kw bor i norrland har väl ganska varmt inne 22-24

Mvh roggan
 
neo1 skrev:
Har du några tips på hur man ska ställa värmekurvan?
Sök på forumet! det finns bra trådar som behandlar detta mycket ingående.
 
Heja
Det här var en lång tråd ....
Vad skall jag räkna med för förbrukning i kWh/år för en Västervik i Värmland (Hammarö)? Bara 2 pensionärer. Inkl vedkamin som partnern kommer att köra hårt!

Status - har sökt bygglov för Västervik. Har tomt (sommarstuga som får stå kvar)

Håller på med att göra en totalkalkyl - så lite schabloner som möjligt

Mvh/POB
 
POB skrev:
Heja
Vad skall jag räkna med för förbrukning i kWh/år för en Västervik i Värmland (Hammarö)? Bara 2 pensionärer. Inkl vedkamin som partnern kommer att köra hårt!
Vilket värmesystem? Vilken innetemperatur?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.