Karrock
Gödningen är olika mellan olika fabrikat och "eko". Priset korrelerar i viss mån med torvhalt. Billig jord: nästan bara torv (vilket inte måste vara fel om en mullfattig lerjord ska behandlas).

För ett par år sedan var det "stor gödselskandal", där ekojord var gödslad med grönmassa som odlats på pyralidbesprutade åkrar under det år de enligt reglerna var för giftiga för ekoodling, vilket hängde kvar i påsjorden och hämmade tomater/gurkor/liknande snarare än att gödsla dem. Det kan vara löst igen, men jag är sen dess mer skeptisk till ekojord och mindre skeptisk till konstgödslad (även om det kan vara fosfor från ryska gruvor).
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
T
Dressjord är mer siktad och innehåller sand.
Detta är enbart till för gräsmatta så du kan fylla upp eller jämna till.

Planterings jord är för rabatt och odling.
finns många olika sorter, billigare innehåller mer lättare material och blir fortare uttorkad.
Dyrare brukar ha mer blandning mellan vit och svart torv och mer grund gödslad.

Billig kogödsel på påse är många gånger bara torv och hönsgödsel som blandats.
Brukar köpa Fagerhults som innehåller 80% kogödsel 20% torv.

Värt att nämna i sammanhanget är att väldigt många innehåller tungmetaller.
Vänd och kolla på påsen innan du köper.

Skulle därför aldrig köpa jord från en ÅVC då dom inte har kontroll på var material kommer från som dikesrensningar och liknande samt risken för att få skit som parkslide är stor.

Hästgödsel ska man också vara försiktigt med att köpa då det kan innehålla både tungmetaller och rester från antibiotika/mediciner från hästarna, stall och hagar oftast står intill bilvägar.

Bäst är därför att göra sin egen jord så du har kontroll på var materialet kommer från.
Det kommer aldrig bli hundraprocentigt rent men kanske lite bättre än att köpa i god tro.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Det här med kravmärkning och "eko-jord" är ju ren greenwashing så länge det bygger på något så skadligt som torvbrytning.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
G
S Staffan-N skrev:
Det här med kravmärkning och "eko-jord" är ju ren greenwashing så länge det bygger på något så skadligt som torvbrytning.
Samt alla transporter, helt hutlöst att det får fortgå.
 
  • Gilla
bo-ca
  • Laddar…
Jag använder förra årets planteringsjord till att fylla ut de värsta (nya) håligheterna i gräsmattan. Det fungerar bra i alla fall. Å andra sidan växer det gräs om jag fyller ut med lera också...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag mullade stora volymer egen jord (allt är relativt, men mycket för att gräva med spade) köpte jag Granngården har "Torvströ 100% torv" 250L för 150kr, halva priset mot 40L säckar med torv, man går kanske miste om konstgödsel de tillsätter i säckarna.
 
  • Gilla
bo-ca
  • Laddar…
B bo-ca skrev:
Jag ska både dressa och plantera buskar och växter.

Frågan var mer generell om att 'jord' är en djungel av delvis likvärdiga produkter, fabrikat och väldigt varierande priser. Det är alltså väldigt svårt att vara konsument och välja rätt!

/Konsumenten
Jag har gjort missen att plantera buskar i billigaste planteringsjorden. Den visade sig bestå av i stort sett bara torv. Håller fukt bra men multnar bort med åren och plötsligt står buskarna i en grop istället för på en liten hög! Innehöll också en massa skräp som pinnar, stenar, lite rester av plast osv.
De billigaste (typ "fem för hundra kronor") verkar inte vilja visa nån tydlig innehållsförteckning heller. Vill man ha det måste man upp till ca tre gånger det priset. Då finns plötsligt innehållsförteckning att läsa. Man kan nog ta den kostnaden om det är någon enstaka säck som behövs men till lite större kan det löna sig med lösvikt. Beror förstås på var man bor för transporten kostar en hel del.
Till gräsmatta (även toppdress) har jag använt en egen blandning av åkerjord (ganska kompakt) blandad med sand. Men då hade jag tur att få tag i just "riktig" jord.
Särskild jord kan behövas som tex till Rhododendron, som inte gillar kalkrik jord utan skall ha sur miljö.
 
  • Gilla
bo-ca
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Jag har gjort missen att plantera buskar i billigaste planteringsjorden. Den visade sig bestå av i stort sett bara torv. Håller fukt bra men multnar bort med åren och plötsligt står buskarna i en grop istället för på en liten hög! Innehöll också en massa skräp som pinnar, stenar, lite rester av plast osv.
De billigaste (typ "fem för hundra kronor") verkar inte vilja visa nån tydlig innehållsförteckning heller. Vill man ha det måste man upp till ca tre gånger det priset. Då finns plötsligt innehållsförteckning att läsa. Man kan nog ta den kostnaden om det är någon enstaka säck som behövs men till lite större kan det löna sig med lösvikt. Beror förstås på var man bor för transporten kostar en hel del.
Till gräsmatta (även toppdress) har jag använt en egen blandning av åkerjord (ganska kompakt) blandad med sand. Men då hade jag tur att få tag i just "riktig" jord.
Särskild jord kan behövas som tex till Rhododendron, som inte gillar kalkrik jord utan skall ha sur miljö.
All påsjord sjunker undan och det beror även på att man luckrat upp befintlig jord. Jag brukar plantera så det blir som en liten kulle och efter ett år har det sjunkit till rätt nivå. Planterade ett äppleträd och tänkte gräva upp och göra om eftersom kullen var så hög. Nu två år senare är det ingen kulle längre utan i marknivå.
Pinnar och stenar i jorden tror jag bara är bra men givetvis inte plast.
 
  • Gilla
bo-ca
  • Laddar…
D DE73 skrev:
Om du ska ha dressjord så skulle jag köpa det billigaste. Min erfarenhet är att gräset växer bra i billig jord.

Annars brukar jag köpa den dyraste jorden till tomatsådd mm. Jorden är mycket viktig om det ska växa bra. Sista tiden har jag använt Hasselfors P-jord. Endast jord utan naturgödsel till tomat och chili för att undvika pyralider.

Blåbär, azalea, rhodedendron, magnolia vill ha sur jord så då fungerar inte vad som helst.

Sedan så är det lite bluff med olika jordar hit och dit. Dom flesta växter trivs i samma jord och vill ha samma näringsämnen.

Den billigaste jorden innehåller enbart torv och näring.
Det stämmer ju verkligen inte att de flesta växter trivs i samma jord..
Vad har du det ifrån?

Jordmånen är helt avgörande för växt, härdighet och frö/fruktbildning..
Olika jordar binder fukt på helt olika sätt..

Sätt en potatis i en leråker eller ängsblommor i e gödselstack så kommer du se resultatet..
 
T TH885 skrev:
Dressjord är mer siktad och innehåller sand.
Detta är enbart till för gräsmatta så du kan fylla upp eller jämna till.

Planterings jord är för rabatt och odling.
finns många olika sorter, billigare innehåller mer lättare material och blir fortare uttorkad.
Dyrare brukar ha mer blandning mellan vit och svart torv och mer grund gödslad.

Billig kogödsel på påse är många gånger bara torv och hönsgödsel som blandats.
Brukar köpa Fagerhults som innehåller 80% kogödsel 20% torv.

Värt att nämna i sammanhanget är att väldigt många innehåller tungmetaller.
Vänd och kolla på påsen innan du köper.

Skulle därför aldrig köpa jord från en ÅVC då dom inte har kontroll på var material kommer från som dikesrensningar och liknande samt risken för att få skit som parkslide är stor.

Hästgödsel ska man också vara försiktigt med att köpa då det kan innehålla både tungmetaller och rester från antibiotika/mediciner från hästarna, stall och hagar oftast står intill bilvägar.

Bäst är därför att göra sin egen jord så du har kontroll på var materialet kommer från.
Det kommer aldrig bli hundraprocentigt rent men kanske lite bättre än att köpa i god tro.
Håller med dig i många delar men Är din bild att ÅVC säljer jord som inte är kontrollerad avseende tungmetaller och andra gifter?

Var är anledninget till att hästgödsel skulle innehålla tungmetaller?

Vilka fabrikat av ”kogödsel” menar du bara är torv och hönsgödsel?
Märkligt tillvägagångsätt att de väljer hönsgödsel istället för Ko..
Men du har rätt i att det ofta e utblandat med torv..
 
J Janne Solvik skrev:
Håller med dig i många delar men Är din bild att ÅVC säljer jord som inte är kontrollerad avseende tungmetaller och andra gifter?

Var är anledninget till att hästgödsel skulle innehålla tungmetaller?

Vilka fabrikat av ”kogödsel” menar du bara är torv och hönsgödsel?
Märkligt tillvägagångsätt att de väljer hönsgödsel istället för Ko..
Men du har rätt i att det ofta e utblandat med torv..
Intressant läsning om påsjord , vem som tillverkar vad och många olika är samma.

https://www.odlamat.com/blog/pyralider-2023
 
D Dilato skrev:
Intressant läsning om påsjord , vem som tillverkar vad och många olika är samma.

[länk]
Ja, många är väldigt lika, MEN det innebär inte att huruvida du tar medelhavsjord eller rosjord är ovesäntligt..

Det är inte svart/vitt…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.