H huberta skrev:
Jag fick precis höra att luftluftvärmepumpen drar inget mer om den står på 20 eller 30. Den har samma styrka oavsett temp. Pumpen på luftvärmepump har samma watt oavsett temperatur därför dom är bra Stämmer detta? Isåfall vill jag ju verkligen kräma på med pumpen.
Är det stor skillnad mellan inställd temp och verklig temp varvar kompressorn upp på max men när det närmar sig sluttemp varvar den ner.
Sen beror det på vilken hastighet fläkten är inställd på i innedeln samt hur kallt det är ute.
Min vp(Mitsubishi fd25) drar ca 500w när jag har på lägsta fläkthastigheten samt +grader ute men ca 1900w när kompressorn går på max.
 
Tomture61
Har en effektmätare (W) kopplad till eluttaget till min LLVP + en digital temp mätare som ser temp i utblåset och temp strax ovan LLVP .
Just nu med +3,3 gr utanför huset , 28,3 vid utblåset , 20.6 ovanför .
Konsumerar 260 w statiskt .
 
Redigerat:
w eller mer korrekt W är beteckningen för watt. Enheten för effekt, inte energi.
 
Jo värmepumpen drar ungefär lika mycket el, just när den är igång ovasett vilken rumstemp du ställer in att du vill ha. Men den går mycket längre tid över dygnet om den är inställd på högre temp.

Det finns relativt marginella effekter som gör att den även faktiskt drar mer ström när den går om skillnaden mellan ute temp och inner temp är större. Den stora effekten av större diff ute/inne är att den den får lite lägre verkningsgrad. Så om en pump förbrukar ex. 1,5 kW el och avger 5 kWw värme när du har +5 ute och +20 inne, så kanske den förbrukar 1,6 kW el och avger 4 kW värme om det är -10 ute och + 20 inne. Detta är då påhittade siffror, men ungefär så.

Men den stora skillnaden om det är +5 eller - 10 ute, är att det kommer att läcka ut dubbelt så mycket värme ur rummet, så pumpen kommer att behöva arbeta drygt dubbelt så länge per dygn för att hålla rummet varmt, skillnaden mellan ute/inne är dubbelt så stor vid -10 som vid +5.
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
B
Detta är ochså något jag funderat på speciellt nu innan det blir kallt ute. Har ll inställd på 22 grader och är 20-21 grader i kallaste rummet. Men sen när de blir mer minus böjar de sjunka till 16-18 grader i kallaste rummet. 16 grader när det är så kallt att den avfrostar mer än den jobbar.

Men om det är varannan/var tredjedag väder borde jag väl tjäna på att ha den på högre temperatur för att den då värmer upp kalla rummet rejälare vilket gör att det tar längre tid innan det blir kallt där i övermorgon när det är minusgrader?
Typ lånar energi från varmare tider inför kallare tider?

Så inställd på 25grader tex lönar sig i varannan läget? Men inställd på 18-20 under en längre köldperiod då den inte behöver kämpa mot skillnad mellan ute o inne så hårt? Trots troligen 14 grader i kallaste rummet

Eller harjag fattat helt fel??
 
Tomture61
Mätaren kan mäta Watt -Wh - amp - Volt , men ja du har rätt .
 
Den kan mäta effekt, ström, spänning och energi.
 
  • Gilla
Edlunn och 1 till
  • Laddar…
B Bådablir9 skrev:
Detta är ochså något jag funderat på speciellt nu innan det blir kallt ute. Har ll inställd på 22 grader och är 20-21 grader i kallaste rummet. Men sen när de blir mer minus böjar de sjunka till 16-18 grader i kallaste rummet. 16 grader när det är så kallt att den avfrostar mer än den jobbar.

Men om det är varannan/var tredjedag väder borde jag väl tjäna på att ha den på högre temperatur för att den då värmer upp kalla rummet rejälare vilket gör att det tar längre tid innan det blir kallt där i övermorgon när det är minusgrader?
Typ lånar energi från varmare tider inför kallare tider?

Så inställd på 25grader tex lönar sig i varannan läget? Men inställd på 18-20 under en längre köldperiod då den inte behöver kämpa mot skillnad mellan ute o inne så hårt? Trots troligen 14 grader i kallaste rummet

Eller harjag fattat helt fel??
Om det ska löna sig måste du ha ett väldigt värmetrögt hus. Sannolikt lönar de sig inte.
 
  • Gilla
Tomture61 och 1 till
  • Laddar…
B
Höhö var en faktor jag helt missade att räkna med :) men ja det stämmer ju. Och så värmetrögt är det nog inte. Vintern som var valde vi att nästintill stänga de kallaste rummen. Det är inte tilläggsisolerat på den sidan av huset samt att de har gamla fönster. Resten av huset tilläggsisolera förra ägaren samt bytte fönster.

Under 4 vintrar har standard inställning varit 22 grader varm på vintern och 22 grader kall på sommaren. Året vi förbrukade mest gick det allt som allt åt 12500kwh och då var vi 4 pers. Och lägst förra året/ vintern. Förbrukade 10500 kWh två personer och två kalla rummet med endast 10cm glipa i dörren.
Vet ej om mängden kWh kan avgöra ev värmetröghet?

Men samma inställning på heltid borde väl hjälpa? Tar väl energi för ll att ställa om sig? Samt belastar den slitage mässigt?
 
H hempularen skrev:
Jo värmepumpen drar ungefär lika mycket el, just när den är igång ovasett vilken rumstemp du ställer in att du vill ha. Men den går mycket längre tid över dygnet om den är inställd på högre temp.
I princip alla luftvärmepumpar är väl varvtalsstyrda idag? Då varvar dom ner och drar mindre när temperaturen närmar sig måltemperaturen.
 
A
ja det måste vara en gammal skröna från mars månad...
 
A
det beror väl på vilken mätare det är?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.